GoForIt skrev:
Jag ser ju en stor skillnad i kraven på konstruktion beroende på om du planerar att hålla +5°C eller +15°C..
Lånar tråden lite kort för att få svar på en fråga. Ska själv bygga ett garage med isolerad betongplatta, 90mm isolering i vägg och 120mm i tak. Hur varmt kan man ha i ett sånt garage utan att betala en förmögenhet i uppvärmningskostnader?

Anna1984 skrev:
Lånar tråden lite kort för att få svar på en fråga. Ska själv bygga ett garage med isolerad betongplatta, 90mm isolering i vägg och 120mm i tak. Hur varmt kan man ha i ett sånt garage utan att betala en förmögenhet i uppvärmningskostnader?
Jag är ingen expert i den frågan, som (utan att vara oartig) är svår att svara på utan att veta vad du anser vara "en förmögenhet i uppvärmningskostnad"? Man behöver fler faktorer för ett mer korrekt svar.

Kanske får du fler inputs om du placerar frågan i forumet för "Värme allmänt".

Tack för hjälpen såhär långt.
Jag satsar på att behålla asfalten som golv.
För att täta mellan vägg och asfalt trodde jag man kunde lägga en träregel på papp och typ spika ner eller nåt. Men du säger lättbetongblock. Är de bara att lägga dit eller ska de muras? Jag föreställer mig att de blir tjockare än vad väggen är men det finns kanske i olika storlekar. Och sen alltså en regel på detta med papp emellan?

Låter klokt, ett bjälklag kan du bygga upp i efterhand om du tröttnar på asfalten. Ja det finns lite olika storlekar, men den vanligaste är 19x19x59cm. Blanda gärna till lite murbruk som du lägger under och emellan blocken, skulle tippa cirka 1 cm tjocklek. Sen gör du precis som du skev.. papp eller nån annan typ av sylltätning mellan syllregel och blocken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.