Byggmaterial & Byggteknik
pelpet: [citat] Jag har också lite budgetmollys med verktyg, Funkar sådär. Mitt tips är också att försöka nypa skruva ut skruven, nypa bort kragen på mollypluggen, trycka in den i hålet och sedan stoppa i en ny molly. Ta gärna en grövre molly om möjligt.
thomasonit: Ok, jag får göra en energiberäkning. Är www.energiberakning.se att föredra, såg att det var gratis där?
petersson79: Känns som om isoleringen är lite småfuktig på vissa ställen... Men kör väl råspont plus gips på väggarna då.
MathiasS: ...och det beror på hur krokigt det är från början. Jag köpte en 50 eller 60cm bredspackel - då blir det tillräckligt jämt för mina krav iaf.
lindahl: Bygglovshandläggare får mejlkopior. Bara att avvakta..... /håkan
Claesk: Så 3 bjälkar ut från huset på var sin plint? 3 meter. Och dubbla reglar på utsidan? 6 meter.
frodan: Finns det någon som har erfarenthet av fabriker och deras kvalite over there. Inte bra? Bra? Rekommendationer? Skulle vara bra att få lite rekomendationer då prisnivån helt klart är intressant. Hur mycket yta runtom fönstrerna skall man räkna med? För med PVC är det väl total måttet som anges. Inte hålet? Tack på förhand!
thomasx: [citat] Vill minnas att den fanns på hemsidan när jag gick kursen. De måste väl ändå ha kvar grejer för de som kör med den varianten sedan gammalt. Men det kan ju vara så också att alla har konverterat till simplex nu, så den här borta helt, vem vet.
Björn Melander: [citat] Helt rätt oceanis! Bra där med synande falkögon. Har nu korrigerat så det står rätt.
bjozac: Jag har skummat igenom forumet, men mitt fall täcks inte riktigt här. Min källare har kalkputs från -58 som målats med plastfärg. Färgen har flagnat och tidigare ägare försökte blåsa bort den med högtryckstvätt med måttlig framgång. Resultatet är nu att jag kan skrapa ner putsen med fingertoppen, både på väggar och i tak. En firma jag pratade med tyckte det räckte att ta bort
Björn Melander: Drygt 500 kg/m3 stämmer bra för nedtorkat virke. Den här lathunden för densitet på olika material tycker jag är bra. Här är den för trä: http://www.simetric.co.uk/si_wood.htm
stoif: Om du kommer ha någon värme där skulle du kunna göra en varmgrund, dvs i princip klä insidan av grundmuren och marken med cellplast.
cem77: Gammalt hus, 1800-tal. Då låter det som timmerstomme eller möjligen stenhus? Tvärgående balkar mellan långsidorna är då för att hålla ihop nederdelen av takkonstruktionen och hindra att väggarna skjuts ut. Därmed är det bara dragkraft i dessa balkar så för den skull behövs ingen stöttning. Dessa äldre hus kan i princip blåsas ur helt bara man inte rör ytterväggarna eller
SBH: [citat] det där hör till ovanligheter. det bara att skråskjuta spik så håller det. ibland så sätter sig trådspiken i plåtregeln.
D09: [citat] Jag hade utifrån dina förutsättningar lagt minst ett lager golvgips, sen underlagspapp samt så tunt laminat som möjligt. Hade inte lagt ångspärr. Är ingen expert bara så du vet 😄 Själv hemma så la jag först 1 lager golvspån, sen delade jag golvspånskivor som lager2 och la slang emellan med plåt, sen golvgips, papp och tunt laminatgolv.
PeterStrandberg: Jag förstår inte heller varför du vill ankra den, är det liten hundgård och stora hundar? Jag har vuxit upp med spetsar och den kojan står direkt på marken. Och som vanligt för att svara på nåt annat än trådskaparen frågade om: Det räcker att lägga 3-4dm nät på backen "horisontellt" inuti runtom väggarna, innan man fyller med grus. Vår hundgård är av stängselsektioner, ca 3m
cecar33: En sak är jag helt övertygad om att det alltid finns människor som har större kunskaper en vad jag har. Det gäller dessutom inom alla tänkbara områden. Det är också ställt bortom all tvivel att så kallade experter har fel, för annars så behöver inte regelverk ändras i tid och otid.
lundatok: Ja, den försörjer min lgh och troligtvis de ovanför med vatten och avlopp. I min lägenhet är köket flyttat från detta rummet till det intill så det går avlopp och vatten i en låda längs väggen. Ska gå upp och kolla med grannen hur det ser ut i deras lägenhet. Om svalskåpet/garderoben är borta där. Den är borta i lägenheten under i alla fall.
oceanis: Brinntiden ökar för bruket och hållfasthetstillväxten avstannar eller minskas rejält. Det är därför du inte ska mura under 5 plus. Man kan se till att ha intäkt och lite värme där man murar om det är möjligt samtidigt som man blandar bruk med varmt vatten. Men det finns risk för att din mur blir dålig om det är för kallt. Absolut inte minusgrader.
BjörnW: Vårt 1-planshus trähus har källare med leca-väggar. Mellan gavelväggarna går en stålbalk som bär upp mellanbjälklaget. Utmed ungefär halva sträckan (ca 5 av 10 m) är det längsgående vägg under balken. På ena källargavelväggen sitter ett fönster på var sida om stålbalkens infästning i väggen. Vi skulle vilja bredda dessa fönster. Frågan är hur nära balken man vågar gå
henrikhemmafru: Fasiken, här fick man snabba svar! :) [citat] Check! Detta tror farsan skulle göra bra med skillnad också...men det var han som trodde 70x40 skulle fungera hur bra som helst också :D [citat] Låter klok, nu finns det inte en droppe lim i konstruktionen [citat] Alltså, detta är ju pinsamt bra tänkt. Jag vet inte riktigt varför jag inte byggde så från början.. Men skivor längs sidorna
JanneL: Är det en enplansvilla skulle jag bli förvånad om väggen är bärande. Den röda väggen, som du ritat in, parallellt med långsidorna är däremot bärande. Från långsidorna utgår golvåsarna och dessa är skarvade omlott över hjärtväggen, (på grund av spännvidden). Ser förresten att huset är byggt i lättbetong. Är du helt säker att du har träbjälklag? Eller är det ett
haavard: Jag är tveksam till om papp gör någon nytta efter 60 år. (Men vet ej...)
Modino: Jepp. Jag får kontrollera det genom att riva väggbeklädnaden upp mot taket så att stolpens möte med den bärande konstruktionen blottläggs.
camaro1969: härligt att vi börjar bli överrens ;) och även att jag är överrens med mig själv ;) nu kollade jag igen och det står 28x70 gles, men tror jag tar 21x70 och kompenserar det med 22 mm golvspån istället för 18 mm om jag kan använda det nu befintliga spontade golvet som är ca 34x70 så kanske jag använder det istället om det har klarat sig från hussvampen vill säga...
Oldboy: 10 st stora (70 cm) köpeplintar bör räcka som förankring. En i varje hörn och två på långsidorna och en på varje kortsida (mellan hörnplintarna alltså). Använd så mycket och grovt trävirke som möjligt. Dels blir det då en tyngre, gedignare och stabilare konstruktion, och dels finns det lite gnag- och skavmån för hästarna som ju kommer att slita hårt på bygget. Hästarna