Har skaffat ett hus från 1947. Det är ett suterränghus. Övervåningen är trästomme. Nedervåningen/suterränplanet är byggt i nån sorts betonghålsten. Vi började med att renovera övre planet och jobbar oss rum för rum neråt i huset. Nu har vi kommit till trapphuset där trästommen möter betonghålsten-stommen. Det satt mönstrad masonit panel limmad mot väggen tidigare, vi har rivit bort den och under finns den gamla målade väggen.

Så här ser väggen ut. Målad i ljusgrön/blå kulör och med limrester från den gamla skivbeklädnaden.

IMG_1801.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den gamla putsen som sitter på yttervägg sitter på nåt som ser ut som trassel eller som tagliatelle nästan. Vad är det för nåt?
IMG_1799.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur går jag bäst till väga? Jag har ingen aning om vilken typ av färg väggen är målad med så jag antar att färgen måste väck innan jag putsar om för att vara säker på att inte stänga inne fukt i väggen (det är yttervägg under mark)? Jag är lite rädd att om jag börjar skrapa ner färgen att all "trassel" som putsen sitter på idag kommer ligga i en hög på golvet.

Måste all gammal puts väck? Jag hade hoppas att kunna nöja mig med att all färg är borta bara.
Bör jag använda putsnät?
Finns det nåt sätt jag kan lista ut vilket typ av putsbruk som sitter där idag. Är det troligast att det är kalkbruk eller kalkcementbruk i ett hus anno 1947?

Jag är helt grön på detta område och skulle behöva en startknuff i rätt riktning.
Tack på förhand!

Akahigi
Någon oorganisk puts kanske vore bäst. Jag skulle se till att få bort allt. Renoveringsfräs?

Ja, färgen bort om det är vägg under mark. Är det dränerat?
Annars finns nog skäl att göra det före du fixar väggarna...

Det kommer att försvinna en hel del av putsen tyvärr men är du försiktig kan det räcka med att laga med t.ex. "husfix".
Jag använde slipblad på en multi-tool (Fein) för att skrapa mina väggar rena...

Det du har under putsen är Träullit, dvs cementbunden vass.

Tack för alla svar!

• Ta bort all färg alltså. Känns som skitgöra, men med rätt verktyg går det kanske hyffsat snabbt. Jag har en multimaster som nämns ovan, men känns som det kan ta lite tid med den?
  • Antingen bara ta bort färgen eller ta all gammal puts. Jag inser väl att det optimala är att ta bort allt, men är det värt det extra jobbet?
  • Om man tar bort all puts, ska då även Träulliten bort? Vilken funktion har träulliten? Har man satt den för att bära putsen? Den borde ju även ha en isolerande effekt. Och är inte risken rätt stor att Träulliten går åt skogen om man tar bort all puts.

Jag tänker just nu att jag kanske har följande två tillvägagångssätt att välja på:

• Ta bort färgen men låta gamla putsen sitta kvar. Putsa över den gamla putsen med ett nytt lager. Den nya putsen måste ju då vara kompatibel med den gamla.
  • Ta bort allt, sätta putsnät(?) och putsa från skratch. Problemet är då att jag måste lägga på tjockt lager för att få det att liva med trappan.

PS: dräneringen är "bara" 10 år gammal och verkar funka ok.

Stefan N skrev:
Det du har under putsen är Träullit, dvs cementbunden vass.
Inte vass utan träfiber

Ett mycket bra material med många bra egenskaper och en bra putsbärare.

Akahigi
Organiskt material mot vägg under mark känns väldigt onödigt. ?

Träullit är relativt eller faktiskt väldigt fuktbeständig och både röt och mögelhämmande eftersom träfibrerna är omslutna av cement och har ett högt pH-värde. Så om den inte är konstant utsatt för vatten och har en icke diff tät putsyta lär den nog klara en källarmiljö hyfsat bra.

Så träulliten får stanna kvar då, om det är möjligt att få bort färgen utan att sabba den.

Akahigi skrev:
Jag skulle se till att få bort allt. Renoveringsfräs?
Håller med Akahigi, kör med en renoveringsfräs men starta först med en saneringsfräs med "fräshjul" (Festool SAF 750 eller liknande) den är inte lika skarp som om du kör med en maskin med diamantskål, de kan ta å otroligt mycket vid ganska lätt körning.

Akahigi
Buuzzz skrev:
Håller med Akahigi, kör med en renoveringsfräs men starta först med en saneringsfräs med "fräshjul" (Festool SAF 750 eller liknande) den är inte lika skarp som om du kör med en maskin med diamantskål, de kan ta å otroligt mycket vid ganska lätt körning.
Håller med tebaks :)

Körde en med diamantplatta på betonggolv, funkade kanon. Testade den på lättbetongväggen och då åt den ett litet hål...

Ska vara ett sånt där fräshjul...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.