Klurar på hur jag ska lösa detta på bästa sätt. Jag ska låta golvsocklarna mötas mellan två rum där det är nästan 8 mm i höjdskillnad mellan golven och det är 2 dm vägg mellan rummen där socklarna ska sitta.

Låter jag sockeln bara följa med golvet så kommer det se knas ut när den möter sockeln i nästa rum. Hur hade ni gjort? Gersågat sockeln och monterat den lutande samt satt en fet tröskel på golvet? Satt en liten smyglist längst ner för att täcka springan som uppstår? Eller hade ni varit så ambitiösa att ni limmat två socklar på varandra och sedan hyvlat ner dem för att passa?
P1030473.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vanligast idag verkar vara att sätta en list från vardera håll som möts på olika höjd vid tröskeln, sen målar man ändträet på den högre listen.

Själv skulle jag dock göra samma funktion fast genom att fräsa till en egen sockelbit som täcker hela avståndet med en liten rolig "knix" på mitten, men det blir ju några timmars extra jobb och förutsätter att du har en fräs och helst ett fräsbord tillgängligt.

I stället för list mellan rummen kanske man kan sätta ett högre block där som listerna ansluter emot. Typ som en skurkloss fast lika bred som portalen.

Klyva bort 8mm från all sockel i rummet med det högre golvet.

Jag skulle nog ha lagt dubbla lister. En bakom som är högre och en framför lägre. Nu är ju tyvärr den lägre som kommer mot redan gerad så det ställer till det lite, den borde varit längre för att möta den yttre listen.
Dubbla lister ser inte så dumt ut som man kan tro... Lite latex i ändan på den som sticker upp "trollar" bort övergången.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.