Hej!

Vad tror ni om isoleringen som ligger på det blåa röret som går in i murstocken. Är det asbest i denna? Det var så här när jag flyttade in i huset. Här har den gamla pannan stått, det är nu bergvärme. Huset är byggt 1972-73

Vill inte riva bort detta innan jag vet. Förstår inte varför de inte plockade bort denna isolering när bergvärmen installerades. Eternitröret till vänster på bilden är jag medveten om och så får det vara, det är isoleringen jag är orolig för. Hoppas bilden är bra nog för att göra en bedömning....

Från telefonen 002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand,

• Från telefonen 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser ut som stenull med metallnät om.

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag ser ingen blått rör?

Hej,

Tack för svar! Jag har nu lagt till en pil som visar isoleringen på bilden också...

Tacksam för fler "analyser"

Hej det ser ut som en nätmatta av stenull.

• Gilla
1
  • Laddar…
S
nu har du fått två svar.
det är en nätmatta av hönsnät och stenull. används när något skall kläs med isolering.
kan va mycket olika grejer men framför allt rör och ventilationstrummor, men används till mycket mera

Tack för svaren, det uppskattas! Jag fick för mig att det fanns typ asbestull som man använde som isolering. Eftersom det här röret förmodligen blivit varmt av den tidigare pannan tänkte jag att det kanske kunde vara nått sånt...Nätmatta av hönsnätt och stenull låter ju bättre.

S
stenull har man gärna på varma grejer. gullfiber kommer jag ej i håg varför man ogärna har på varma grejer

Dessutom är riskerna med asbest obefintliga för den som är frisk och inte utsätts för dammet ofta som du kanske vet.

Men nu är det ju som sagt stenull :)

Däremto så har du ett tydligt eternitrör till vänster på bilden, det fyrkantiga. men det har du väl koll på?

Hej och tack för svaren. Eternitröret har jag koll på. Det har förmodligen varit kopplat till den gamla pannan på något sätt. Jag har "pluggat" detta rör vid ventilen på utsidan av huset när jag installerade mekaniskt frånluft, har tillluft via ventiler i fönster idag. Jag tror inte detta rör är speciellt farlig där det sitter idag, är inte helt enkelt att få bort heller...

Isoleringen på bilden sitter i en tvättstuga, jag har en slags gardin över detta så det inte syns, men eftersom vi tvättar, bastar, duschar etc i detta utrymme ville jag kolla om isoleringen innehåller asbest. Min plan är att snygga till detta, det ser ju inte speciellt snyggt ut...

Jag kan nu alltså med hanskar och mask riva ut denna isolering, eller hur skulle ni gjort?

Känner jag mig själv så hade det nog blivit bara handskar, men mask är naturligtvis att föredra :)

S
mexitegel skrev:
Känner jag mig själv så hade det nog blivit bara handskar, men mask är naturligtvis att föredra :)
alltid mask på när man river i gamla hus

mask och hanskar och sedan är det bara att riva då, man kanske ska blöta det lite innan?

Jag får nog ta detta projekt till sommaren, har varit mycket med detta huset... Stenullen är väl inte så farlig att man måste ta bort den direkt?? Vi vistas dagligen i utrymmet.

S
varför ska du riva bort den isoleringen??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.