Hej

Hus byggt 1972, 1.5plan.

Ska byta innertaket i ett rum i hallen.

Gipsskivorna som sitter där nu har någon form av plastfilm på baksidan. Diffspärr?

Har plast i väggar på övervåning(original) och diffussionstät papp i ytterväggarna på nedre våningen.

Där jag ska byta taket är det till hälften kattvind ovanför

Bör jag sätta plast i taket isåfall?

Hur gör jag isåfall anslutningen till väggar som inte ska rivas?

Tack för svar.

Ingen som har idéer?

Anledningen till att du bör ha diffspärr är för att eventuell vattenånga inte ska gå upp på vinden och kylas av. Hur mycket vattenånga har du i hallen?
Om du bestämmer dig för att sätta nånting i taket föreslår jag humminboard (våtrumsgips) och nån form av remsa bakomtaklisten och in under takgipset

Våtrumsgips i taket? I hallen?

Ja, då kanske det vore käckt med en handdukstork på väggen också. Ett handfat bredvid ytterdörren?

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
Locke skrev:
Våtrumsgips i taket? I hallen?

Ja, då kanske det vore käckt med en handdukstork på väggen också. Ett handfat bredvid ytterdörren?
Toastol att sitta på när man ska ta på skorna?

Lätt att ta saker ur sitt sammanhang va? TS efterfrågar någon form av gips med diffspärr och jag presenterar ett enkelt (men dyrt) förslag. Jag förstår inte varför det ska va så j-la svårt att hjälpa folk som frågar istället för att fälla fåniga kommentarer om dom som hjälper till?! Om man nu inte tycker att våtrumsgips i hallen är en vettig lösning så kanske man kan använda forumet till vad det är ämnat för och lämna ut lite informativ kritik om andra bättre lösningar istället för en uppenbar befängd idé som enbart är till för att håna svaret?? Det känns väl ganska naturligt att alla inte känner till allt, det är väl därför BH.SE finns?

Man blir inte större av att trycka ner någon annan.

DeesL skrev:
Lätt att ta saker ur sitt sammanhang va? TS efterfrågar någon form av gips med diffspärr och jag presenterar ett enkelt (men dyrt) förslag. Jag förstår inte varför det ska va så j-la svårt att hjälpa folk som frågar istället för att fälla fåniga kommentarer om dom som hjälper till?! Om man nu inte tycker att våtrumsgips i hallen är en vettig lösning så kanske man kan använda forumet till vad det är ämnat för och lämna ut lite informativ kritik om andra bättre lösningar istället för en uppenbar befängd idé som enbart är till för att håna svaret?? Det känns väl ganska naturligt att alla inte känner till allt, det är väl därför BH.SE finns?

Man blir inte större av att trycka ner någon annan.
Lugna ner dig nu. Vi skoja ju bara lite, jag i alla fall.

Lite humor har väl ingen dött av?

Förvisso sant, men lite humor har heller aldrig hjälpt nån att välja rätt byggmaterial ;)

DeesL skrev:
Förvisso sant, men lite humor har heller aldrig hjälpt nån att välja rätt byggmaterial ;)
Nej det stämmer nog, men efter det goda skrattet så kanske funderingen kommer, om varför då inte alla tak var byggda på det viset.

DeesL skrev:
Du anser att du hjälpt TS att hitta 'rätt byggmaterial'?

• Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
injonil skrev:
Du anser att du hjälpt TS att hitta 'rätt byggmaterial'?
Jag anser att jag har hjälpt TS att hitta en typ av diffusions-spärrad gipsskiva, Jag anser även att jag är en av få i tråden som har hjälpt TS överhuvudtaget. Våtrumsgips till taket är bra mycket mer hjälp än en handdukstork t.ex.
Huruvida våtrumsgips är rätt eller inte verkar ju du ha stenkoll på?! Då kan vi ju gå tillbaka till det jag tidigare skrev om informativ kritik istället för hån. Eftersom du (om man läser mellan raderna) vet vad som är rätt kankse du kan dra ditt strå till stacken och hjälpa TS istället för att fråga ut mig när jag försöker göra hela byggahus.se till en bättre plats genom att ge alla "tangentbordsriddare" en känga för att man skriver ner andra människor?

cecar33 skrev:
[länk]
Det är precis den här typen av information jag skulle vilja ha om jag var TS.

Detta är även en simpel länk som utan nedlåtande kommentarer visar att det finns andra bättre och billigare sätt att lösa TS problem. BIG UP till Cecar33! Fler sådan behövs här!

DeesL skrev:
Anledningen till att du bör ha diffspärr är för att eventuell vattenånga inte ska gå upp på vinden och kylas av. Hur mycket vattenånga har du i hallen?
Om du bestämmer dig för att sätta nånting i taket föreslår jag humminboard (våtrumsgips) och nån form av remsa bakomtaklisten och in under takgipset

För det första så är inte våtrumsgips diffusionstätt. Åtminstonde inte tätare än vad vanlig väggips är.
För det andra så är mängden fukt som faktiskt diffunderar genom ditt innertak försvinnande liten, den är åtminstone så liten att den inte kommer ha någon praktiskt betydelse avseende fukt på din kattvind.

Vad som däremot är viktigt är att se till att det blir helt lufttätt. Fukt som transporteras via konvektion kan snabbt få avsevärda konsekvenser vad beträffar kondenserande fukt på din kattvind. Sätter du vanlig gips och skarvspacklar med pappremsor så kommer detta bli tillräckligt lufttätt. Se bara till att få det tätt längs hörnen också. Plast är overkill enligt mig, åtminstone i en hall med en kattvind ovanför.

S
skulle säga att våtrumsgips är fukttrög.
skulle också bara satt upp gips

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.