Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Har ett hus som är tillbyggt med ett garage på sidan Bilden visar källarplan). 1 plan plus källare. Ovan för garaget är det vardagsrum. Bjälklaget i den större huskroppen är trä medan garaget har lättbetongelement med not och spont. Spännvidden är ca 4,5 m. Rummet ca 9x4,5m.
Tanken är nu att göra om garaget till ett allrum vilket inkluderar att man murar igen porten och sätter en dörr.
Då takhöjden är dålig skulle jag vilja ta bort hälften av bjälklagselementen och ersätta men nån typ av balkar. Detta för att kunna sätta in belysning, el mm. Tanken är även att sätta in en spiraltrappa ned.
Kan man göra detta underifrån?
Hur demoterar man dessa?
Vad ersätter man med?
Tacksam för input
Krilleman
Vad jag förstår så står inte ytterväggarna på dessa. Annans hade man ju sett dem.
Kanske kunde man plocka ned ett, stämpa upp, ersätta med nån balk osv.
Behöver väl bara ta 4-5 stycken egentligen för att möjliggöra en trapp etc.
Detta kanske man skulle ta in en konstruktör på att kolla?
Kanske kunde man plocka ned ett, stämpa upp, ersätta med nån balk osv.
Behöver väl bara ta 4-5 stycken egentligen för att möjliggöra en trapp etc.
Detta kanske man skulle ta in en konstruktör på att kolla?
Ser likadant ut i mitt hus. Här, som vad jag har sett, så står väggelementen (också siporex) på bjälklagselementen. Avväxlingar etc i dessa bjälklag är ju inget man hittar på själv, iaf inte jag. En av svårigheterna är ju att överhuvudtaget fästa något i dessa element, men det kan avhjälpas med ny balk under. Men, hur det blir i ändarna, där väggelementen står känns som en knepig nöt.
Väggarna på ovanvåningen är vanliga reglar (trästomme).
Nån som har tagit bort några sådana här element?
Har not/spot någon funktion för bärigheten eller är det bara för montering dvs få det slätt och tätt?
Nån som har tagit bort några sådana här element?
Har not/spot någon funktion för bärigheten eller är det bara för montering dvs få det slätt och tätt?
Om man skulle ge sig på det skulle man alltså:
1. Riva golvet ovan
2. Stämpa upp
3. Såga i sponten. Sedan dela elementet.
4. Försiktigt (med hjälp av x antal personer) lyfta ned delarna.
5. Ersätta med av konstruktör föreslagen balk.
1. Riva golvet ovan
2. Stämpa upp
3. Såga i sponten. Sedan dela elementet.
4. Försiktigt (med hjälp av x antal personer) lyfta ned delarna.
5. Ersätta med av konstruktör föreslagen balk.
Klicka här för att svara