Byggmaterial & Byggteknik
JOW: 13mm gips, försök att få tag i takgips då de är försänkta runt om, underlättar spackelarabetet ordentligt (om du ska ha helt slätt tak). Eller gipsplank om du inte vill spackla alls, då får du synliga skarvar/v-spår.
anders07: Betz tips är suveränt. Den sågar fort som bara den och är enkel att styra.
linasis: Det är ju billigare med standard och det är lättare att få bra så för mig så är det självklart! Lycka till
mycke_nu: Enklast är väl att fortsätta med stål ner till golvet på ömse sidor om tegelmuren vid det högra upplaget. Sätt en fyrkantsprofil (100 x 25 mm, eller så) på varje sida och svetsa på en fotplatta mot golvet. Profilen kan sedan kläs, eller målas in mot bakgrunden.
Pontus Ylander: Ja, dessvärre sluter den helt tätt när jag tittar närmare... Jag har kontaktat Smålandsvillan för att få svar på frågan, jag återkommer! [bild]
Stina71: Tack fina ni för era synpunkter! Ja, jag hoppas på puts. Men, ytan är lite glansigare än puts brukar vara, den brukar ju vara mer sträv. Funderar dock på om det kanske kan vara gammalt lim, som den tidigare väven satt fast i, som bidrar till den glansiga ytan, men att det är puts därunder. Murstocken används fortfarande, men väldigt sällan. Har en täljstenskamin i rummet bredvid,
Händige Herren: Hej! Jag håller på och renoverar mitt kök. Jag har köpt ett helt nytt kök. Istället för hederlig kakel eller annan dylik väggbeklädnad så valde jag det mest okonventionella - att lägga dekorsten som dessutom är utav gips - se artikel "Avella" ifrån Hornbach. Denna dekorsten skall alltså limmas mellan väggskåp och bänkskåp samt över väggskåpen. Innan jag valde detta alternativ
Ghost79: Jag tog hem en byggfirma som snabbt kom fram till vad som var bärande och inte i mitt hus. Ring någon för en offert på renovering, är mitt tips. Be dom göra ett hembesök och red ut det på plats.
MaxPax: [citat] Om du frågar din bakre del som skall sitta på trappan när du dricker morgonkaffe säger den nog trä istället för sten iallafall.
Marre666: Skall man inte täcka för stora ytor så är en Zip-Up ställning i alu grym, har själv en 6 meters plattformshöjd dvs man når cirka 8 meter samt 2,5 bred och 0,75 djup! Har den på 200 mm hjul och är lätt att rulla runt med i full höjd om det inte är för kuperat, mycket lätt att sätta ihop själv, väger mkt lite och är stabil samt grym kvalitets känsla = top notch ;D dock var den
titanium: Du måste ha en gjuten stabil grund för lecan och dessutom armera, kanske vart annat varv. I lecaarmeringen sätter du sedan armeringsjärn I 45 graders vinkel som dragstag in mot grunden där du skall återfylla. Förankra dragstagen I lecablock som du ställer ca: 0,8m in om du skall ha 1,2 m hög vägg. Använd galvade stag och armering så är du på den säkra sidan I många år.
Stina71: Nej, jag vet att inte allt är asbest, men jag vill ändå försöka ta reda på vad det är.
falkn: Weber rekommenderar vanlig leca med utanpåliggande isolering under mark och isoleca ovan mark enligt deras hemsida. Jag förstår inte varför du har fått för dig att det skulle vara en dålig lösning? Anledningen har säkert med jordtrycket att göra.
lars_stefan_axelsson: [citat] Precis. Grundläget är våttorka. När man gör det mer industriellt så har man dammsugare, men då får man hyra (eller som jag fuska och ställa den utomhus när det regnar med lång slang och slänga bort den sedan). Vad gäller brandcellen så vet jag inte om eterniten spelar någon roll. Småhus har ju bara en brandcell ändå, och tar det ordentlig fyr så tror jag varken eternit
pelpet: Man kanske också kan köra med en fräs i borrmaskinen. Jag har för mig att det finns fräsborrar.
tacho: Uppföljning; Det var ganska hård betong i väggarna, definitivt inte lättbetong. Dock ingen match för borrhammaren :) Det slutade med att jag använde plugg och vanliga skruvar istället. Dels för att jag misstänker att betongskruvarna utsätter väggen för en hel del kraft (risk för spräckning) samt att möjligheten att demontera och justera karmen blir större med plugg. Resultatet:
elpaco: [citat] Suck, ja det var dumt av mig att visa omtanke, även om den var missriktad. Skall så klart bättra mig..
Johan-: Klart man kan dra på och göra en helt avlastande konstruktion och gjuta ett fundament under källargolvet som får ta upp hela påkänningen, dock blir detta rätt kostsamt då det i så fall krävs två stycken konstruktioner av denna sort. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Locke: Plankväggar brukar vara lite krokiga. OSB jämnar till det lite. Man kan ju sätta dubbelgips också. Jag satte bara enkelgips men man får vara nykter när man skruvar.
Yrrol: Googlar lite efter en kristallklar mjukfog som inte gulnar och Ess Flex MF-X är nog den enda jag hittat vars reklamtext inte tycks tveka. (Tec7 skrev en varning att deras kunde gulna om solen sken på den under härdningen.) Ess Flex MF-X är några år så någon borde ju kunnat följa dess hållbarhet. :)
Matti_75: Har du haft 2års besiktning ännu? Det där brukas åtgärdas då.
Odjuret: Jag skulle inte lyssna på AC.... Men oroa dig inte för asbest.... rädslan för asbest är farligare än asbest i sig.... Men med tanke på hur det såg ut uppe på vinden skulle jag ändå köra med mask... Det är inte så hälsosamt att andas in massa damm oavsett om det innehåller asbest eller inte...
HansR: [citat] g-värdet är väldigt viktigt när man räknar på fönster. Oseriöst att de inte kan svara på det.
camaro1969: troligen vanlig stenull, säkert samma som på cheapy. eftersom jag bor i sundsvallstrakten har jag svårt att handla på cheapy då närmaste finns i Sandviken. frakt för lösull verkar kosta 5000:- på cheapy oavsett hur mycket man köper..
P-plats: Gôtt, då kan jag lägga golvet i helgen i alla fall! :)
WaldenWoods: I en liknande situation har jag använt spikplugg. Välj längden så att den expanderande delen hamnar i Lecan. Det går att skruva dem om man inte vill spika. Tänk bara på att inte borra djupare än pluggen är lång, annars kan "kragen" på pluggen ta sig igenom gipshålet om man har otur. Om man ska ha tunga grejor hade jag dessutom om möjligt försökt få till några infästningar i
P-plats: [citat] Det sura var bara att dom inte har Mur och putsbruk C på sin hemsida så det köpte jag på Beijer...
Octavianus: Ballt koncept, men har de gjort garagen i Guld? Inte mkt man får för priset. Dock smidigt att bara köpa och ställa dit. Sen va ju frakten svindyr.