6 523 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Olja in furu - smutsigt?
Jag har försökt olja in några rundstavar av furu (med vanlig träolja). Problemet som jag upplever är att jag tycker de blir lite fulare med olja, de blir lite "flammiga" och ser nästan lite smutsiga ut på sina ställen.
Har ni något tips på hur jag ska göra när jag oljar in runstavar av furu för att få dem att se finare ut?
Har ni något tips på hur jag ska göra när jag oljar in runstavar av furu för att få dem att se finare ut?
Om det är kåda eller fett på ytan kan den ibland upplevas som flammig. Om inte slipningen tagit bort allt kan du rengöra stavarna med lacknafta. Olja flödigt men torka bort olja som inte dragits in i träet efter ca 1 timme. Olja kommer dock alltid ge ett mörkare utseende. Vill du behålla stavarna ljusa men ändå ha en skyddade ytbehandling så testa en vattenburen akrylatlack.
All form av icke täckande behandling kan ändra utseendet på trä. Just ådring och likn kan förstärkas. Vill du minska på det så finns det oljor (t ex golvoljor) med färgpigment (oftast vitt), vilket motverkar att träet blir lite gulare/mörkare av oljan.
Klicka här för att svara