Hej, jag har en mur som jag tänkt låta slamma till våren eller göra det själv, det jag är lite osäker på Kan man göra det själv ? Muren är byggd i betongblock,muren är 30 meter lång och 1,40 hög, tanken är att slamma den och sedan måla den vit, någon som har erfarenhet av detta ?

Är den murad eller bara staplad?

Hej, den är murad,,försökte bifoga bild men det gick inte

Redigerat:
Fick tips att blanda puts själv, blanda en "fet" betong 1 del cement 3 delar sand och vatten till en lös sörja och sen bara smeta på med en kalk kvast. Är det så enkelt ??

M
Är du någorlunda händig kan du göra det själv. 30 meter x 1,4 kommer dock ta lite tid för en nybörjare, men eftersom det är slamning så är det ok att putsa en bit, vänta till nästa dag och putsa en bit till osv. Skarvarna kommer antagligen synas litegrann beroende på hur du lyckas snitsa till det med kvasten.

Se till att muren är ren.

Dra på ett tunt lager grundningsbruk a i konsistens som välling eller lite tjockare. Detta kan göras med svärd (decolitskiva), putsbräda, stålskånska, slev eller vad du vill. Hela muren.

När grundningen torkat kan du putsa med "puts- och murbruk B" eller "puts- och murbruk C" eller "KC mur- och putsbruk B". Dra på ett centimetertjockt lager på en yta du känner att du kan ta hand om innan den torkar för mycket. (Detta får du prova dig fram till och börja kanske med två-tre meter av muren och öka nästa sektion om du anser att du hanterar det.) Tänk på att trycka ganska hårt för att komprimera bruket så mycket som möjligt.

När en sektion är pådragen tar du en kalkkvast eller plafondpensel och en hink med vatten, doppar penseln/kvasten i vatten och drar i bruket med denna på hela ytan, skaka ur verktyget och doppa i vatten när det behövs. Här kan du göra raka rörelser nedifrån och upp eller kurviga rörelser, vad som helst du tycker blir snyggt. Undvik dock att dra nedåt pga gravitation. När du är nöjd putsar du upp nästa sektion eller väntar till nästa dag.

När hela muren är putsad väntar du en månad tills du målar den, då med silikatfärg eller kc-färg eller sockelfärg eller nåt.

CIMG2642.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är muren, hoppas bilden går att se.

M
Roger i Halmstad skrev:
Fick tips att blanda puts själv, blanda en "fet" betong 1 del cement 3 delar sand och vatten till en lös sörja och sen bara smeta på med en kalk kvast. Är det så enkelt ??
Mnjaa, det blir endast en grundning, antagligen kommer fogarna synas igenom när muren blir fuktig. Att bara smeta på betongbruk med kvast blir mycket krångligt och knappast snyggt så vitt jag vet, åt minstone dra på med något.

Hej MaxPax och tackar för svaret, jag har tillgång till cement och gjutsand, är det ok att blanda själv eller är det skillnad på att köpa tex, murbruk b ??

mvh
Roger

M
Tycker den är snygg som den är den muren, men jag förstår om du vill att den ska matcha huset!

jo på håll är den fin men närmare ser det lite "sämre"ut

M
Roger i Halmstad skrev:
Hej MaxPax och tackar för svaret, jag har tillgång till cement och gjutsand, är det ok att blanda själv eller är det skillnad på att köpa tex, murbruk b ??

mvh
Roger
Ja det är skillnad. Med endast cement blir det väldigt hårt bruk, kan spricka lätt, vad är muren murad med för bruk? Gjutsand har för stort grus i sig och blir krångligt, skulle hellre kört mursand eller putssand.

Ok och tack för svaren, jag köper några säckar rödgrund och grundar, sen murbruk b och provar på en bit så får vi se hur det blir, alt, hyra in några betong gubbar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.