Bauhaus i Västerås hade ett gäng utomhuslådor för en vecka sedan.

Hejsan
Tänkte bara uppdatera tråden lite. Blev en essve box som köptes in i slutet av maj. Tillsammans med en hel del skruv. Har under sommaren renoverat altan och byggt en trappa så nu är lådan nästan helt full med olika dimensioner. Essve boxen har varit kanon att ha. Lätt att bära med sig alla skruvar och man slipper hålla på med en massa lock m.m. De lådor som jag tömt använder jag nu till lite diverse skruv/beslag. Till hösten blir det nog att köpa in en box till och dela upp innehållet i en inomhus och en utomhusbox.

muppaduppa skrev:
Hejsan
Tänkte bara uppdatera tråden lite. Blev en essve box som köptes in i slutet av maj. Tillsammans med en hel del skruv. Har under sommaren renoverat altan och byggt en trappa så nu är lådan nästan helt full med olika dimensioner. Essve boxen har varit kanon att ha. Lätt att bära med sig alla skruvar och man slipper hålla på med en massa lock m.m. De lådor som jag tömt använder jag nu till lite diverse skruv/beslag. Till hösten blir det nog att köpa in en box till och dela upp innehållet i en inomhus och en utomhusbox.
Funderar också på att köpa en sån låda. Vad har du för olika dimensioner i lådan?

Förresten någon som vet vart man kan köpa skruv på lösvikt billigt?

Och vad rekommenderar ni att jag köper för olika dimensioner för att inreda en övervåning?
Det innebär att skruva upp träreglar för innerväggar, skruva fast osb skivor, gipsskivor, och alla andra saker man behöver göra för att få en isolerad vind färdig för inflyttning :-)

Hatar att behöva åka till bygghandeln var och varannan dag för att man saknar viss skruv.

Anna1984 skrev:
Förresten någon som vet vart man kan köpa skruv på lösvikt billigt?
Byggmax?

Lösviktsskruv känns så sjukt dyrt. Jag köpte 4 små brickor (ungefär som en enkrona) på K-rauta härom dagen. 4 kr.

D09
Hornbach säljer blandlådor, typ en sån man har efter att byggt ett hus och sopat ihop skruv på golvet men inte orkar sortera ;)

Nyfniken skrev:
Byggmax?

Lösviktsskruv känns så sjukt dyrt. Jag köpte 4 små brickor (ungefär som en enkrona) på K-rauta härom dagen. 4 kr.
Jasså är lösvikt dyrare än att köpa i askar?
Vilka säljer billiga skruv på ask då? :-)

vad rekommenderar ni för dimensioner som man bör ha hemma för mitt bygge?

D09 skrev:
Hornbach säljer blandlådor, typ en sån man har efter att byggt ett hus och sopat ihop skruv på golvet men inte orkar sortera ;)
Hm ja det kanske är ett alternativ, men det låter lite jobbigt att inte ha koll på vad man har för typ av skruv ;-)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Det är ett ganska bra alternativ om man inte skruvar speciellt ofta.

Som jag ser det så uppstår nästan alltid en av två situationer: antingen behöver man 2-4 skruvar eller så behöver man 1.200 st.

I det första alternativet så räcker det med en blandbox. I det andra alternativet spelar det ingen roll hur mycket skruv man har, man behöver ändå åka och köpa.

Jag har Essvelådan vilken funkar fint när man bygger något och har koll på sina skruvdimensioner, t.ex. 40, 60, 80, 90, 140mm uteträskruvar, ankarskruvar, några trallskruvsstorlekar, montageskruv osv.

Men i vardagen är det jobbigt att släpa ut den och öppna locket för att leta. Känns för bångligt helt enkelt och det ogenomskinliga locket är en begränsning då man inte får en översikt. Så jag har mina skruvar i en hylla och lådan står tom i väntan på nästa projekt (den är för liten för att lösa alla skruvproblem man har i ett hus så det blir bara att man delar upp sina skruvar och inte får överblick men för ett specifikt bygge funkar den bra).

Jag använder oftast denna från Heco för dom där småfixen man gör ute (saknas dock en montageskruv med platt skalle i den.)
Heco Protect 4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barnrikehuset skrev:
Jag har Essvelådan vilken funkar fint när man bygger något och har koll på sina skruvdimensioner, t.ex. 40, 60, 80, 90, 140mm uteträskruvar, ankarskruvar, några trallskruvsstorlekar, montageskruv osv.

Men i vardagen är det jobbigt att släpa ut den och öppna locket för att leta. Känns för bångligt helt enkelt och det ogenomskinliga locket är en begränsning då man inte får en översikt. Så jag har mina skruvar i en hylla och lådan står tom i väntan på nästa projekt (den är för liten för att lösa alla skruvproblem man har i ett hus så det blir bara att man delar upp sina skruvar och inte får överblick men för ett specifikt bygge funkar den bra).

Jag använder oftast denna från Heco för dom där småfixen man gör ute (saknas dock en montageskruv med platt skalle i den.)
[bild]
Till vilka projekt brukar du använda montageskruv?

Det är främst 3 olika sorters skruv som går åt här
3,5x19 mm (egentligen plåtskruv men biter bra i trä/spån också). Används till småsaker som tavlor, eluttag osv
För mellanstora jobb tar jag helst till 5x45 ankarskruv
räcker inte den så blir det 5x80 eller 5x100 montageskruv

Anna1984 skrev:
Jasså är lösvikt dyrare än att köpa i askar?
Vilka säljer billiga skruv på ask då? :-)

vad rekommenderar ni för dimensioner som man bör ha hemma för mitt bygge?
Jag tycker framförallt att det är mycket lättare att hålla rätt på vad man har i sitt sortiment om man köper askar. Då är dom märkta med innehåll, lätta att förvara och enkelt att få en överblick.

Jag hade inte gått efter var skruven var billigast. Det finns inte mycket som är mer irriterande än dåligt fungerande skruv. Frågan borde vara vem som har prisvärd skruv. Jag körde tidigare mycket med hornbachs skruv, som jag väl egentligen aldrig haft några klagomål på, men på senare tid har jag gått över till essve och trivs mycket bättre med dem. De känns mer kvalitativa, börjar dra lättare, drar bättre, självförsänkande, bättre passform mot bitsen. Det är iaf saker som jag tycker det är värt att betala några ören extra för.

Hur ska du bygga? Trä- eller plåtreglar? Vad ska du fästa reglarna i?

När jag byggt innerväggar med träregel fäst i golvspån har jag använt 6x90 och 6x120. Till gipset ska du ha gipsskruv. Finns i olika längd beroende på hur många lager du ska ha.

Det finns lite olika sätt att fästa kombinationen OSB och gips. Jag kör några skruv i hörnorna på OSBn och sen gipsskruv för dubbla lager igen alltihop för att fästa ordentligt mot regeln. Vissa fäster OSBn fullständigt mot regeln först med spånskiveskruv och sen drar gipset med enlagers gipsskruv endast i OSBn. Fördelen med den senare metoden är att man inte förlitar sig på styrkan i gipsets kartongskikt för att dra in OSBn till regeln, medans den tidigare metoden går snabbare och är billigare eftersom man bara behöver sätta en omgång skruv.

Hittade just det perfekta sättet om man saknar gipsskruv.
h0E2062C0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vad använder du för skruv? Gipsskruv och spånskruv kommer man rätt långt med. Köp en låda med plugg/skruv men se alltid till att köpa stora frp så har man kvar till nästa projekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.