Byggmaterial & Byggteknik
SBH: [citat] same thing. but ingen matrial mot betongen förutom syllisolering
sune73: Japp, sedan kan den smyckas med några lister och/eller fräsas för att se lite bättre ut.
pelpet: Jag hade bums ringt kontrollansvarige för bygget och krävt att ingenting byggs igen av det som är fuktigt innan denne har tittat på det. Bygga in fukt är normalt ett stort, stort nej.
Blåbär69: Och som vanligt när man börjar med något kommer det följdfrågor... De träbitarna som går i "taket", se bild. (Vet inte varför bilden vänder sig men pilarna pekar alltså uppåt inget annat.) Ska de kläs i plast eller är det ok att lägga fogbruket dikt mot dem? Ingen risk att de suger eventuell fukt? Förvisso är de en bit in men lika bra att fråga. [bild]
slacker: Drosen har rätt, Alkrylatfog, Målarfog eller som den även kan kallas Latexfog. Silikon skall helst undvikas då den generellt är blank samt att den INTE går att måla över.
Lewdis: [citat] Du har helt rätt. Letade överallt men som du ser på min bild längre upp är det fötter med skruvhål i. Så jag fäster i golv och tak samt under och över väggen. Så gummi är i så fall för att inte göra märken i parketten. O andra sidan blir det tre hål för skruv för varje ben.
Jonatan79: Ser mörkt ut , väldigt trångt. Hur högt är det på högsta stället?
Mikael_L: Jag tycker precis som peternicklas. Ta upp där du vill, t.ex. kapa hela skivan tvärsöver och skruva loss nederdelen. Vid återmontage tar du t.ex. lite glespanel (28x70), 22mm bräder/råspont, remsor av OSB/plyfa som du sätter halvvägs över det kapade snittet i den delen av gips som sitter kvar, sen skruvar du tillbaka det du öppnat. Som illustration hur det går till: [bild] Eller denna
thomasx: Det är till för att ge en vattentät förslutning, hjälper föga till en wire om själva krympslangen ändå inte håller för applikationen.
Mike_the_pip3: Magnus är kanon att kika in, han har många bra tips & tricks :thumbup: njo ibland blir man fartblind när man klurar för mkt, så släppte ner stående läkten och spikade nedklyvna imellan. Jo har luft upptill, men inte klar med den stängda takfoten, så klurar lite hur jag få ihop ventilation till panel & tak bra med takfotslådan, men det visar sig nog :)
gwingren: Ah. Då sa Beijer fel. :) Jo exakt som du säger är det sådana takgipsskivor som är införskaffade från Beijer. Konstigt att byggsäljaren där inte har mer koll än så då. Han sa att dessa är så otroligt enkla att spackla då de är fasade kanter på dem. Jag tänkte att de borde ha koll så köpte dem i godtro. :( Men då får jag lämna tillbaka dem och införskaffa 90cm vanliga
Pasi K: Tack AG A för snabbt svar! Ja, luftspalten behövs ju inte av samma anledning som på utsidan. Tänkte att den kanske kunde hjälpa till med att utjämna eventuella ojämnheter i väggen. Men huset är ju inte så gammalt så det är säkert inget problem. Reglar finns i väggen. Måste få tag i en bra regelsökare, - nåt tips? De jag testat har inte varit så exakta, ibland markerar de regel
Rappala: För bjälklag med stor nedböjning! http://www.knaufdanogips.se/index.php/byggsystem/system-innervagg-byggsystem/funktionsvaggar-system-innervagg/vaggar-med-teleskopfunktion
margorjon: Och hur vet man om det är lättbetong eller inte? När jag ringde vaktmästaren fick man det luddiga svaret att "det är betong i princip varje vägg" eller något sådant.
Allinug: Tack för alla tips! Nu hoppas jag att det kommer att visa sig att jag är en naturbegåvning på att spackla och sätta pappersremsor. :D
Oldboy: En inspektionslucka är aldrig fel. Om det inte är annat än för max en årlig inspektion så tycker jag att en utvändig lucka på gaveln är bäst och enklast. På den sida som oftast är läad om möjligt.
tommib: Nja, de funkar nog men då får du ha en bricka. De är dessutom onödigt dyra då de är rostfria, vilket dina konsollskruvar inte behöver vara. Här är den som krilleman föreslår http://www.bauhaus.se/byggskruv-6-5x50a-6kf-fzb-150.html Visserligen lite dyrt för de sex skruvar du behöver men bauhaus brukar ha på lösvikt också.
prototypen: Skaffa ett stativ, de finns i trä också. Men ska ni ändå ha en fast konstruktion så en plattstången bara 5 mm tjock håller inte eller rättare sagt allt järn under 1,5 meters höjd gör ingen nytta. Börja med något som väger mindre, tex ett fyrkantrör 40x40x2 mm, 1 meter lång och öglan på mitten. Kan sättas vågrätt också och fäst i två reglar. Protte
SBH: finns vanliga lägenhetsväggar som 46*45 reglar på cc60. så nog funkar det
Slobban: Som tidigare påpekats, det här är faktiskt bara något som du själv ser och den snabbaste lösningen är att helt enkelt att låta det vara. Besökande som kommer in i rummet kommer inte fästa blicken vid ev. springor mellan sockel och golv. Förmodligen finns betydligt mer intressant saker att fästa blicken vid :-) Samtidigt förstår jag känslan när man renoverar och vill ha ett perfekt
Lutte: [citat] Det löser man oftast med livförstyvningar där man har pelarna/upplag samt där man har punkbelastning uppifrån.
Corpes: [citat] Så kan man ju göra, smart idé!
vectrex: [citat] Klart att det funkar, men det funkar inte lika bra. Dels är den känsligare mot regn, kanske inget problem när den väl sitter bakom panelen, men fram tills dess. Sen är den väldigt mycket smalare så man får skarva mycket mer, man får alltså potentiellt mer luftläckage. Sen eftersom den är smalare så tar det dessutom betydligt längre tid att sätta upp den. Nej, jag föredrar
TheGame: Haha ja jag såg lite komedi i sommras när ett äldre par står och kapar trall till längderna dom vill ha med fogsvans innan dom mätt upp och betalat för det. Var roligt när dom hade fyllt släpet till hälften kommer en från personalen :D
Stenper: Hej och tack MaxPax! Cementbruk A är ju inget prblem att hitta :)
herge: Denna del är byggd -79 och har en ångspärr både i tak och väggar vad jag kan se av gammal svart tjockare plast. Jag gjorde så nu att jag tejpade dit ny byggplast, borde funka bra. Fogskum är väl knappast diffusionstätt föresten? Eller finns det sånt som är det?
pelpet: Du kanske kan klyva två stolpar i längsled och klyva ur hälften av tre stolpar, och sedan skarva ihop dessa med massor med trälim och grov gängad stång som du drar igenom stolparna? Då borde du kunna få ihop 2 stolpar på tolv meter. Frågan är bara om skarven blir tillräckligt stark. Det är ju i mitten på bron som belastningen är som störst. En annan möjlighet kanske kan vara att