Hej.
Finns det nån praxis på hur man som snåljåp snickrar en byggställning, några "regler" man använder sig av, virkesdimensioner etc?
Jag en väldans massa lastpallar jag planerar att använda..
MVH/
Finns det nån praxis på hur man som snåljåp snickrar en byggställning, några "regler" man använder sig av, virkesdimensioner etc?
Jag en väldans massa lastpallar jag planerar att använda..
MVH/
Om det finns en praxis vet jag inte, men jag kan beskriva hur jag gjorde när jag byggde min ställning för ett par år sedan i samband med bl.a. ett fasadbyte.
Jag gjorde ställningen i två våningar, en 2m upp och den andra 4m upp. Spirorna gjorde jag av 95x45 och genomgående M12-bultar och ställde med 2 meters mellanrum. Totalt var ställningen ungefär 8 meter lång, dvs fem spiror.
Till golvet använde jag 145x45 som jag la ut och skruvade i spirorna. Jag gjorde golvet ungefär en meter brett. Jag hade inte velat ha det mycket smalare än så...
Jag fäste in den i väggen på 6 ställen, och då var den riktigt stabil, det var inga problem för två personer att jobba där samtidigt.
Glöm inte att spika upp brädor diagonalt så inte hela ställningen kan vika ihop sig bara. Och var noga med att spirorna står i våg när du reser upp dom. Någon form av räcke på övre våningen kan vara lämpligt också...
Jag gjorde ställningen i två våningar, en 2m upp och den andra 4m upp. Spirorna gjorde jag av 95x45 och genomgående M12-bultar och ställde med 2 meters mellanrum. Totalt var ställningen ungefär 8 meter lång, dvs fem spiror.
Till golvet använde jag 145x45 som jag la ut och skruvade i spirorna. Jag gjorde golvet ungefär en meter brett. Jag hade inte velat ha det mycket smalare än så...
Jag fäste in den i väggen på 6 ställen, och då var den riktigt stabil, det var inga problem för två personer att jobba där samtidigt.
Glöm inte att spika upp brädor diagonalt så inte hela ställningen kan vika ihop sig bara. Och var noga med att spirorna står i våg när du reser upp dom. Någon form av räcke på övre våningen kan vara lämpligt också...
Har byggt några träställningar. Har först byggt några "högben" med hyfsat grova reglar 2"6" eller grövre. Tänk ett H fast med 2 liggande reglar. Allt låses med kryss som kan vara i klenare virke (typ panel). Res dessa upp utefter huset och lägg plank emellan. Skruva fast så det går att lossa. Krysslå igen mellan högbenen så låses allt.
Om du låtar regel på ena sidan av högbenen gå längre upp kan du enkelt sätta dit ett räcke också.
Viktigt är att fästa upp den i fasaden så den inte kan falla utåt (använd tex hålband) och att den står stabilt på tex trädgårdsplattor.
Men med denna konstruktion har du nog inte så jättestor nytta av lastpallarna... De är liksom för små. Vi byggde ställning för att lägga om taket och använde iofs ett par lastpallar för att bygga hyllor utanför ställningen att lägga teglet på (som vi återanvände). Mycket värt att inte behöva springa upp och ner med det.
Om du låtar regel på ena sidan av högbenen gå längre upp kan du enkelt sätta dit ett räcke också.
Viktigt är att fästa upp den i fasaden så den inte kan falla utåt (använd tex hålband) och att den står stabilt på tex trädgårdsplattor.
Men med denna konstruktion har du nog inte så jättestor nytta av lastpallarna... De är liksom för små. Vi byggde ställning för att lägga om taket och använde iofs ett par lastpallar för att bygga hyllor utanför ställningen att lägga teglet på (som vi återanvände). Mycket värt att inte behöva springa upp och ner med det.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
477 kr inkl moms
Läs mer
Jag skulle även behöve bygga in den över taket, har brutet tak och ska upp och laga en läcka.
Nån som har en idé om hur man gör då?
MVH/
Nån som har en idé om hur man gör då?
MVH/
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Så här ser mina ut som jag byggt av 45x95 samt rejäla plank att gå på 195x45.Kapten_Haddock skrev:
Antingen köper jag riktig ställning o säljer när ja e klar eller så bygger jag.
Börjar med det senare alternativet.
Men det är så mkt underhåll på huset så det är omöjligt att hyra då ja tänkt göra mkt själv.
Va o handlade så jag kan bygga likt bilderna. Frågan är bara hur ja ska göra när jag väl är uppe på taket
.
Mvh/
Börjar med det senare alternativet.
Men det är så mkt underhåll på huset så det är omöjligt att hyra då ja tänkt göra mkt själv.
Va o handlade så jag kan bygga likt bilderna. Frågan är bara hur ja ska göra när jag väl är uppe på taket
.
Mvh/
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 511 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 511 inlägg
Denna verkar vettig och tänkte jag använda mig av, http://www.craftlab.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf
Punkt 1.En bekant fick en spik genom skallbenet när en hemsnickrad byggnadsställning rasade.
Han blev sig aldrig lik igen.
Sen dess har jag alltid förordat att köpa eller hyra riktig ställning.
Andrahandsvärdet är också så högt att kostnaden kan bli mindre än virkeskostnaden för ett hembygge.
Om man inte använder rivningsvirke, och då är man tillbaka vid punkt 1.
Andrahandsvärdet är också så högt att kostnaden kan bli mindre än virkeskostnaden för ett hembygge.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 511 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 511 inlägg
Med den logiken skulle man ju inte kunna bo i ett trähus?! Det är klart att det går att bygga en stabil och bra träställning!Jehu skrev:Punkt 1.En bekant fick en spik genom skallbenet när en hemsnickrad byggnadsställning rasade.
Visst går det bra. Nästan alltid,
Logiken är kanske att det inte blir dyrare att köpa en i alu.
Dyrare än alu skulle jag tro.
5x10x1,2 m 8640:- för virket, plus spik, skruv, bultar och annat då.
Lågt andrahandsvärde.
Logiken är kanske att det inte blir dyrare att köpa en i alu.
Den ställningen togs fram för nedbrunna Råda Kyrka när man ville använda autentiska gamla metoder.swirve skrev:
Dyrare än alu skulle jag tro.
5x10x1,2 m 8640:- för virket, plus spik, skruv, bultar och annat då.
Lågt andrahandsvärde.
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jobbiga är att bygga en träställning själv, men det går. Ställningen på gaveln tog en dag för mig ensam att få upp, men det regnade ändå så man inte kunde riva tak, förövrigt enda dagen det regnade under fyra veckors semester.
Min blev en akutlösning när det inte gick att hyra med kort varsel och jobbets ställning fanns på annat håll, taket skulle ju bytas under semestern punkt slut.
Min byggdes med 45x120 i det bärande, som durk användes vanlig råspånt och snedsträvorna var 28x70 gles, allt skruvades ihop med grov skruv.
Nu ligger allt material och väntar på att jag ska komma igång med utbyggnaden av uthuset, så vet man att man ska bygga något senare så kan en träställning faktiskt spara en slant i det längre perspektivet.
Jag byggde en ställning efter beskrivningen som länkats till tidigare när jag bytte vårat tak.
Följde den inte helt slaviskt men det blev rätt likt ändå.
http://www.craftlab.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf
Jag skruvade ihop dubbla 45x95 till spiror med urjack för 145x45 regel som bar upp planken.
gångplank av lite olika dimensioner, 45x120 , 45x145 och 45x195.
Gjorde ställningen tillräckligt bred för att kunna ha kap/gersågen på gångplanket vilket underlättade otroligt mycket när råsponten byttes.
Blev riktigt stabil att jobba på och virket som sedan blev över har kommit till god nytta i efterhand också.
Följde den inte helt slaviskt men det blev rätt likt ändå.
http://www.craftlab.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf
Jag skruvade ihop dubbla 45x95 till spiror med urjack för 145x45 regel som bar upp planken.
gångplank av lite olika dimensioner, 45x120 , 45x145 och 45x195.
Gjorde ställningen tillräckligt bred för att kunna ha kap/gersågen på gångplanket vilket underlättade otroligt mycket när råsponten byttes.
Blev riktigt stabil att jobba på och virket som sedan blev över har kommit till god nytta i efterhand också.