3 713 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Skarva telefonstolpar
Sida 1 av 2
Medlem
· Västerbotten
· 25 inlägg
Ska bygga en bro över en å, på ena sidan vilar den på en sten och på den andra blir det ett fundament. Spännvidden blir 12 meter! Har telefonstolpar som är ordentligt grova men de är bara 6 meter långa, kan jag skarva dessa? Och hur skulle du göra det för att få det så hållbart som möjligt. Tanken är att ha två långa stolpar som man sedan lägger trall på och eventuellt ett räcke på ena sidan, typ 1,2 meter bred tänkte jag mig...
Jag skulle försöka ploppa ner ett fundament i mitten, alternativt få tag på längre balkar. 12 meter spann blir svajigt.
Man skulle också kunna göra en hängbro, men då blir det komplicerat...
Också, ha räcke på båda sidorna. Man snubblar lätt. Jag är själv "småbro"-ägare (30 m i tre spann, och det gungar fast det är stålbalkar), och det har räddat mig ett par gånger...
Man skulle också kunna göra en hängbro, men då blir det komplicerat...
Också, ha räcke på båda sidorna. Man snubblar lätt. Jag är själv "småbro"-ägare (30 m i tre spann, och det gungar fast det är stålbalkar), och det har räddat mig ett par gånger...
Medlem
· Västerbotten
· 25 inlägg
Fundament i mitten blir tyvärr svårt. Räcke på bara en sida är för att jag vill kunna sitta o fiska på andra sidan 
Hängbro har jag funderat på och även balkar, men transporten blir dyr även om man får tag i så långa balkar...
Hängbro har jag funderat på och även balkar, men transporten blir dyr även om man får tag i så långa balkar...
Medlem
· Västerbotten
· 25 inlägg
Är 1,5-2,5 meter djupt vatten under bron, så är man simkunnig så borde man klara sig.
Medlem
· Västerbotten
· 25 inlägg
Man skulle ju kunna driva ner två stolpar i mitten, 6 meter borde räcka, drygt 3 meter ner i botten kan man dra dem då... dock tror jag inte Länsstyrelsen gillar det...
Medlem
· Västerbotten
· 25 inlägg
Den ska tåla sin egen vikt + 2-3 personer, lär ju även bli snö på den så den vikten måste den tåla.
Medlem
· Västerbotten
· 25 inlägg
Galvade rör = kostnad. har 6 st 6 meters stolpar och vore ju kanon om man klarade sig med det...
Klurigt, att göra det med minimal kostnad kanske inte gör det hållbart över tid, eller inte fullt miljömedvetet.
Men kostnaden för att driva ned två stolpar är väl omfattande också?
U-Balk för att skarva är nog vettigast, men det kostar en slant det med.
Men kostnaden för att driva ned två stolpar är väl omfattande också?
U-Balk för att skarva är nog vettigast, men det kostar en slant det med.
Medlem
· Västerbotten
· 25 inlägg
Har faktiskt 2 stycken 9 meters-balkar, men det är H-balkar om jag minns rätt.
Ett problem som jag har, är att, trots att det är min bro, på min mark, så händer det ganska ofta att inkräktare nyttjar den.
Jag vet att lite plankor är dåliga, några så dåliga att man kanske kan trampa genom dem. Jag har inte haft tid att fixa det, och går istället så att min vikt är rakt över ena stålbalken.
Men, jag misstänker, skyltar, privat mark och sånt till trots, att om någon inkräktare trampar genom och skadar sig så riskerar jag att hållas ansvarig. Inte kul...
Min bro är byggs på H-balkar, med en träregel fastskruvad ovanpå. I dessa träreglar skruvas sen plankorna till trädäcket. Räcket är (om jag minns rätt) vertikalstöd svetsade (fast kan vara skruvade, inte jag som byggde den) i balken, med plankor mellan. Ganska stadigt.
Jag tror dessutom att räckena kan bidra lite till att minska svaj.
Jag vet att lite plankor är dåliga, några så dåliga att man kanske kan trampa genom dem. Jag har inte haft tid att fixa det, och går istället så att min vikt är rakt över ena stålbalken.
Men, jag misstänker, skyltar, privat mark och sånt till trots, att om någon inkräktare trampar genom och skadar sig så riskerar jag att hållas ansvarig. Inte kul...
Låter som en mycket bättre lösning än trästolpar.
Min bro är byggs på H-balkar, med en träregel fastskruvad ovanpå. I dessa träreglar skruvas sen plankorna till trädäcket. Räcket är (om jag minns rätt) vertikalstöd svetsade (fast kan vara skruvade, inte jag som byggde den) i balken, med plankor mellan. Ganska stadigt.
Jag tror dessutom att räckena kan bidra lite till att minska svaj.