A
anaitis: Den väggen är troligen bärande.
1 svar · 3,5k läst
·
Snigla
Snigla: Just på bilderna här så kan jag tala om att det är hmm.. e källare.. men helt ovan mark där (kanske är några dm, längst ner på vissa sidor i rummet, som är under mark). Utsidan av huset är "slätputsad" och målad med färg för ändamålet (har för mig att vi hittade en burk med svart "murfärg" någonstans när vi flyttade in). Det är lite sprickor på utsidan med, men inget
2 svar · 1,2k läst
·
K
Kallebo: Bumpar denna tråd eftersom jag har precis samma fråga. Här är det ännu enklare konstruktion med platta på mark, regelstomme och endast en större öppning i en yttervägg som kommer bäras av. Jag känner att jag kan räkna ut alla laster själv med hjälp av mina gymnasieingenjörsanteckningar. Men räcker det för kommunen? Har dumma arbetstider som inte klaffar med kommunens
1 svar · 2,7k läst
prototypen
prototypen: Mellanbjälklaget kan vara så pass starkt, kanske betong så man klarar lasten från övervåningen. Var har ni nock på taket? Protte
5 svar · 2,8k läst
·
osiris
osiris: Hornbach har riktigt stora hyllplan som ser ut precis som ikeas spånskivor.
2 svar · 7,5k läst
·
C
cpalm: Om du gillar att snickra och lära dig nya saker och har en del tålamod tycker jag det där ser ut som ett perfekt projekt att lära sig foga med tapp och slits på traditionellt sätt. Du behöver ju inte så mycket mer än ett par bra stämjärn och en bra ryggsåg. På Youtube finns mängder med riktigt bra filmer som beskriver tekniken.
3 svar · 2,2k läst
·
leby
leby: Om man leker med tanken, visst, men varför?
10 svar · 4,6k läst
M
MrTim: Jag kanske kan hjälpa dig om du väljer att inte göra det själv, ta det i PM isf.
2 svar · 3,7k läst
pelpet
pelpet: Undvik trä mot betong om det går. Det är bättre att limma en u-profil i stål mot golvet. https://www.byggmax.se/virke/stalreglar/stalskena-p20814
3 svar · 6,2k läst
K
_kiM__: Värme blir det så snart porten är på plats och jag plastat klart innertaket...
2 svar · 1,6k läst
S
snowjim: Hur gör man med den ändan man sågar av, bör man måla där omedelbart? Isåfall vill man nog ha minst 1 cm för att kunna komma in. utan att måla på allt annat.
11 svar · 2,2k läst
·
O
SBH: [citat] även om vi har många med stor kompitens här så skulle jag inte lite på någon beräkning från något forum eller site. heller då en konstruktör eller en byggsmed som arbetat med det
4 svar · 2,9k läst
xibeca
xibeca: Kolla med sifvert-skruv.se
5 svar · 2,5k läst
L
largab: Jag använd LKs 16 mm eps skivor m 12 slang. Har lagt det på 1/4 av Källaren. Oisolerad platta. Ser ingen ökad energiförbrukning.
1 svar · 1,2k läst
prototypen
prototypen: [citat] Ska du ha det att se ut som bilden så ska du inte ha på någonting, däremot kanske köra med högtryckstvätt för att få bort de mjuka delarna. Oljar du så kommer det att se ut som nysågad okantad furu. Protte
13 svar · 1,9k läst
·
R
Räknenisse: Absolut av nytta för rätt person. Försök gärna hitta någon heller än att slänga. Kanske kontakta närmsta byggnadsvårdsbutik och höra om de kan förmedla...
1 svar · 1,1k läst
K
Kapten_Haddock: Jag vet inte riktigt om punchveranda är rätta benämningen. Det som är isolerat är inuti huset det som inte sticker ut. Rören är gamla stålrör säkert från begynnelsen 1923 men de verkar överlag va i bra kondition men jag tror jag skarvar ovan mark istället för att riskera något. Ang pappen så tänker jag lite likadant men der order å andra sidan inte skada att lägga i botten om
5 svar · 2,3k läst
·
Peter2400
Peter2400: Väggen håller garanterat, de eventuellt svaga punkterna är väl väggfästet eller själva tv:n.
1 svar · 981 läst
A
Anders Tintin Sandberg: Hej jag bor i Huddinge i ett rad hus och har en spricka i taket som går ända upp till golvet på övervåningen så när man går på den så känner man att det är en lös bit. Frågan är hur man kan Komma till rätta med det. Det är siporex bjälkar. Måste man ta bort hel kokan och gjuta eller går det att fästa upp igen med någon lagning. Kan man göra det själv ? Eller vad ska jag
0 svar · 792 läst
·
Ruttenrot
Ruttenrot: Måste i så fall vara en plasttapet med upphöjt strukturmönster. Vanliga släta med fotade mönster ser hemska ut, tycker vi.
4 svar · 1,0k läst
Norrhyttan
Norrhyttan: Det där är lätt fixat för den som har en svarv, borde kosta lite fikabröd. Men jag hade nog ändå köpt en sats för 229 kronor istället för att lägga energi på att leta runt (om man nu inte råkar ha en duktig svarvare i närmaste bekantskapskretsen, eller ännu hellre en egen svarv). Tyvärr har jag inte köpt svarv än. Om du inte löst problemet innan jag hittat en sådan så lovar
7 svar · 1,5k läst
·
K
Kapten_Haddock: Körde på det, och fantastiskt nog gick det att bryta loss stora delar när man fått bort nog för att få dit kofoten, tur det:) MVH/
9 svar · 2,8k läst
·
E
Emil Karlsson 2: Hej Funderar på att göra om en del av min carport till en liten verkstad. Däremot har jag ingen uppfattning om vad jag behöver göra med grunden. Hur skulle ni lösa detta? Gjuta en ram, sätta plintar eller något annat? Rummet är 3 x 5 meter. Jag vill ha så mycket takhöjd som möjligt så jag har tänk ha öppet snedtak, sätta in 2 fönster på den vänstra långväggen och en vanlig
0 svar · 2,6k läst
·
A
aandderss: Tack föt tips. Väggarna är konstruerade av hålbetong sen är det givetvis puts på.
3 svar · 2,7k läst
F
f91jsw: Planerar en tillbyggnad och ska växla av den befintliga ytterväggen med en HEA-balk. Balken tänkte jag lägga upp på stolpar av VKR. Det jag är osäker på är hur man gör med längden på stolparna. Ytterväggen kommer inte att rivas förrän i sista momentet och jag vet inte exakt hur långa stolparna kommer behöva vara. I överkant antar jag att man svetsar fast en platta som balken sen
0 svar · 1,2k läst
T
SBH: [citat] int har man varit här uppe hela livet. holgers har för mig fixat grejer. kanske är annorlunda nu. har inte varit där på 10år
3 svar · 1,6k läst
International Craftsman
International Craftsman: Hej , du bör ju ha en skruv som har 45mm(tjocklek regel) utan gänga,förborra regeln ,dom flesta träskruvar klarar av att äta sig in i stålregeln ,men den kommer att sitta sisådär ,du får ju max 2 skruvar på din regel bit om det är reglat med 45cc , en limsträng monteringslim löser detta ,alternativt tar du reda på hur många lager gips det är i väggen ,köper mollyplugg för 1
1 svar · 1,8k läst
A
avendere: Hakar på tråden lite... Jag har samma problem, golvspån inköpta på Krauta, texten "This side down" även här, antar att det är samma fabrikat som TS. Spånet ligger med rätt sida ner, reglarna c/c 600 avvägda med laser och ligger inom 2 mm / 2 m. Kan trots detta inte få ihop sponten helt.. bästa jag får till är 1 - 2 mm mellanrum och då slår jag för "kung och fosterland"... Några
27 svar · 13,2k läst
·
Satsuki
Satsuki: Behöver konstruera ett mindre rum isolerat med cellplast. Hade tänkt en mycket enkel konstruktion, med hörnstoplar och överliggare, men behöver något att fästa cellplasten i (då strukturen är högre än cellplastskivorna. Kom på att man kanske kunde köpa en rulle nät och spänna upp, och sedan fästa cellplasten i denna. Men hur fäster man bäst cellplast i nät? Finns det
0 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.