Ska bygga carport och ha en öppen del enligt ritning.
Behöver ha stålbalk för att inte ta så mycket höjd.
Enligt beräkning av konstruktör behöver det vara en hea 340.
6533 spännvidd yttervägg öppning.
Betongpannor utan isolering snöson 2
27 graders lutning på taket
Låter väl tilltaget tycker jag.
Någon som har koll på det?
Behöver ha stålbalk för att inte ta så mycket höjd.
Enligt beräkning av konstruktör behöver det vara en hea 340.
6533 spännvidd yttervägg öppning.
Betongpannor utan isolering snöson 2
27 graders lutning på taket
Låter väl tilltaget tycker jag.
Någon som har koll på det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
6,5meter är långt. Det behövs rejäla grejer. Annars får du köra på en fet limträbalk. alt en plint i mitten av längan. Då kan du gå ner i dimension.
Kommer det en storm vill man sova tryggt.
Kommer det en storm vill man sova tryggt.
Ja visst är det långt men det är inget stort bygge.
Skulle tro att jag klarar mig med en 450-495*115 limträ.
Tycker det borde räcka med 260 hea.
Nu är jag ju byggare och inte konstruktör men lite har man ju sett ändå.
En 340 hea kommer ju väga närmare 700kg
Vill bara ha lite andra ögon på det då jag tror han har räknat med både livrem och dubbla hängslen.
Hade gärna satt en mittstolpe om det varit upp till mig.
Skulle tro att jag klarar mig med en 450-495*115 limträ.
Tycker det borde räcka med 260 hea.
Nu är jag ju byggare och inte konstruktör men lite har man ju sett ändå.
En 340 hea kommer ju väga närmare 700kg
Vill bara ha lite andra ögon på det då jag tror han har räknat med både livrem och dubbla hängslen.
Hade gärna satt en mittstolpe om det varit upp till mig.
Hur mycket bygger 340 hea?
Tycker det är en jätteintressant fråga för jag går i samma tankar med en dubbelcarport och att ha ett lågprofiltak.
Har du tagit reda på vad det skulle kosta med materialet och kran för att lyfta upp balken? Om det är värt det?
Tycker det är en jätteintressant fråga för jag går i samma tankar med en dubbelcarport och att ha ett lågprofiltak.
Har du tagit reda på vad det skulle kosta med materialet och kran för att lyfta upp balken? Om det är värt det?
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Jag tycker dimensionen låter överdriven, men man skall tänka på att det är inte bara spännvidden på balken. Du har 7m spännvidd på takstolarna också, vilket gör rätt stor yta som väger.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 450 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 450 inlägg
Så blir det om man ska ha öppningen på långsida.
Inte bara balken utan även uppläggen måste tåla rejält mycket. Jag hade samma problem och tog beslutet att sätta mittstolpe.. En bred så det blir avstånd mellan bilarna inne i garaget.
Frågan är också var i landet vi pratar om
Inte bara balken utan även uppläggen måste tåla rejält mycket. Jag hade samma problem och tog beslutet att sätta mittstolpe.. En bred så det blir avstånd mellan bilarna inne i garaget.
Frågan är också var i landet vi pratar om
Redigerat:
Om vi lite förenklat antar att balken ska klara 10ton utbredd last (snözon2 x 30m2 + takpannor + takstolar) så ger mina beräkningar att det krävs ett tröghetsmoment på ca 10400cm4 för att klara tumregeln att max nedböjning får vara Längd/400 (ca 16mm i detta fallet).
Det uppfyller en HEA260
Då har jag ej räknat med någon vindlast, men å andra sidan är det flera gånger säkerhetsmarginal mot plasticering (kollaps) eftersom denna balk kan böja ner betydligt mycket mer än 16mm
Det uppfyller en HEA260
Då har jag ej räknat med någon vindlast, men å andra sidan är det flera gånger säkerhetsmarginal mot plasticering (kollaps) eftersom denna balk kan böja ner betydligt mycket mer än 16mm
Det låter ju mer rättGabbe1 skrev:Om vi lite förenklat antar att balken ska klara 10ton utbredd last (snözon2 x 30m2 + takpannor + takstolar) så ger mina beräkningar att det krävs ett tröghetsmoment på ca 10400cm4 för att klara tumregeln att max nedböjning får vara Längd/400 (ca 16mm i detta fallet).
Det uppfyller en HEA260
Även lite marginal en "riktig vinterdag"
Undrar var han fått HEA340 ifrån då?
Kan det vara så att han räknat ren punktbelastning tro?
Tack för besväret