L
Vi skall lägga nytt parkettgolv i vårt vardagsrum. Eftersom rummet är 45 kvm så vill vi dela av rummet.
Vi vill bygga en vägg liknande den nedan. Dvs en som står på ben och har öppet i överdelen.

Vi vill bygga en vägg som är 2,5 meter bred och höjden exkl ben ca 2 meter. På framsidan av väggen vill vi sätta panel med gamla plankor vi fått i arv. Baksidan skall vara gips. Väggen kommer med andra ord bli tung. Under golvet är det betongplatta så att vikten fördelas på x antal ben borde inte spela någon roll. Dock hade jag inte gärna velat skruva fast benen utan kanske satt tejp under dem.

Är det någon som har någon smart lösning på ben som klarar detta?
Väggen kan vara tjockare för att få bättre hållfasthet men jag är nyfiken på om det är möjligt att bygga på ben och armar upptill?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På byggmarknader, Bauhaus, Hornbach, etc. finns en uppsjö med olika ben. IKEA har också lösa stålben för köksskåp/köksö t.ex.
Köksfirmor haft ofta ben till både skåp och garderober.
 
S
om man skulle någon gång snubbla och sätta händer eller hela kroppen mot väggen?
räcker det med tejp då
 
L
Tack för bra tips. Vad gäller benen så är jag bara osäker på om vilken blir för stor på några ben. Men detta vet säkert Ikea etc.
Vad gäller tejp så tänkte jag tejp på golvet och skruvat i taket. Min erfarenhet av dubbelfäftande tejp är att det sitter riktigt hårt och den största tyngden blir ju neråt.
 
L
Har tittat runt på byggvaruhusens hemsidor och tycker inte mig hitta vad jag söker. Dels tål de upp mot 125kg belastning. Vårt bygge kommer att bli betydligt tyngre än gå eftersom osnelväggen i sig väger mycket.
När jag tittar på de ben som finns förstår jag att tejp blir tufft, men jag hade hoppats på (trumpetformde) ben likt de på bilden.

Har ni tips på någon som kan tänkas tillverka denna typ av produkter får ni gärna tipsa
Vas tror ni om golvet. Känner det orka hålla ca 200kg på fyra ben, eller kommer golvet bli ett problem.
 
L
Jag kom på en ny idé. Tacksam för hjälp om det är rimligt och vart man i så fall köper materialet.
Om det går att köpa något likt det nedan som är rakt och ungefär 15cm långa. Då kan jag fästa dem både i vägg, golv och tak.

Men är det någon som vet vart man köper detta, eller vad ett sådant fäste heter?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du tar 5 st ben som klarar 125 kg styck, så tror jag du har ben nog för att hålla uppe din konstruktion.
 
Det är inget fäste utan handtag... Brukar monteras i badrum för att funktionshindrade personer lättare ska kunna resa sig upp från badkaret eller porslishövdingen.
 
L
mexitegel skrev:
Det är inget fäste utan handtag... Brukar monteras i badrum för att funktionshindrade personer lättare ska kunna resa sig upp från badkaret eller porslishövdingen.
Förstår att just denna inte fungerar. Men något liknande som är rak. Då kan jag fästa i båda ändarna. Tittar jag på ben så får jag inte något att fästa i från båda håll.
 
L
Här är någon som gjort något i den stil jag vill med fästen men vart hittar man sådant?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Hittar den lösningen som jag tror är mest flexibel. Vad tror ni om att köpa sådant.

Någon som vet vart man köper riktigt kraftiga rör och kopplingar?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Tack för all hjälp. Hittade tillslut vad jsg sökte hos den lokala skrothandlaren.
De behöver bara tvättas och målas sedan är det bara att köra.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Härligt med nytänk, innervägg byggd på Crocs barnskor :)
 
För att fördela vikten kan du ju lägga en planka i samma trä som parketten som du ställer benen på som en syll. Då skyddar du parketten dessutom.
 
L
vanpire skrev:
För att fördela vikten kan du ju lägga en planka i samma trä som parketten som du ställer benen på som en syll. Då skyddar du parketten dessutom.
God tanke. Funderade på tussar under för att skydda. Sedan tänkte jag ändå skruva fast benen i parketten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.