SKa man ha plast på tak och väggar för kall garage eller inte. Det finns olika bud !

För kallgarage behövs det inte.

Dock, även om garaget inte ska vara uppvärmt så kanske det ska isoleras och vara förberett för värme?
Då kan det vara lämpligt att sätta plast.

Väggarna är isolerad och plastad, taket delvis.
Så att säga det gör ingen skada om det är isolerad och plastas?

Tror inte det.
Vad som kan hända är att det är varmare ute än inne i garaget och då sitter fuktspärren sas på fel sida, Dvs risk för kondens inne i väggen. I praktiken är det nog inte allt för stora tempskillnader under längre tider så risken bör vara rätt liten.

Om du nu ändå har resten plastat så är det väl lika så bra att göra likadant med taket.

Sedan kan du fundera på underhållsvärme så att det åtminstone håller sig frostfritt. Garage är ju bra förvaringsplats, inte bara för bilar, och frostfritt ger ökade möjligheter. T ex vattenburen färg.

Jag har ett garage/verkstad med isolerade väggar och ännu så länge oisolerat tak. Trots det så håller det sig nästan frostfritt, så det är inte mkt tillskottsvärme som behövs.

Stänger jag in taket och isolerar och plastar, då blir det en kall vind som jag har noll koll på. Jag kanske sätta en locka, om man behöver krypa upp på vinden? Eller är det onödigt?

En inspektionslucka är aldrig fel.
Om det inte är annat än för max en årlig inspektion så tycker jag att en utvändig lucka på gaveln är bäst och enklast. På den sida som oftast är läad om möjligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.