50 232 läst ·
24 svar
50k läst
24 svar
Fylla plugghål i tapetserade betongväggar
Även när det har torkat så har det dålig vattentålighet, så det går utmärkt att droppa i lite vatten och röra runt tills allt är som hårt vispad grädde igen.margorjon skrev:
Jag tror man kan hålla liv i burken i många år om man gör så.
Kalla mig gärna extrem, men själv har jag tröttnat på alla dessa ihopsjunkande massor, speciellt Husfix. Nu kör jag Biltemas billiga ankarmassa till sådana arbeten och då kan man även borra i det som om det aldrig funnits ett hål där. Till riktiga arbeten använder jag dock bara Sormat ankarmassa.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/Ankarmassa-2000028382/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/Ankarmassa-2000028382/
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
225 kr inkl moms
Läs mer
Jag skulle ju inte kalla att fylla upp små djupa hål för att spackla.Ankarmassa är gjort just för att fylla små djupa hål utan att sjunka ihop. Framför allt så kan du fylla upp hålet helt från botten och konsistensen är gjord för att fästa mot cement/betong utan att applicera tryck.
väggspackel, böka i försiktigt och du kan med en fuktad trasa torka bort spill på tapeten, den klarar en lätt fuktig trasa utan att färga/expandera. Ta god tid på dig och var försiktig och noggrann så får du ett bra resultat. väggspackel på tub är lätt att återsluta och är billigt. Om den sjunker ihop, vänta tills det är helt igenomtorkat och applicera en gång till.
Ankarmassa är till för infästning, men visst om man har en bra vägg funkar det att fylla med det men är väggen av tex lättbetong kommer du få ett mindre helvete om du någon gång vill borra i ett igen fyllt hål.Joelbit skrev:
Jag säger inte att ditt sätt är fel men JAG skulle sannolikt inte göra så utom i vissa specifika fall.
Produkter som diskuteras: "Ankarmassa"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
Jo självklart är ankarmassa i första hand till för infästning, men där skulle jag normalt aldrig använt Biltema's ;-) Jag är mest trött på spackel sjunker ihop och spricker. Samt att det ofta är för mjukt för att göra en ny bra infästning i, om det skulle behövas.jonko skrev:Ankarmassa är till för infästning, men visst om man har en bra vägg funkar det att fylla med det men är väggen av tex lättbetong kommer du få ett mindre helvete om du någon gång vill borra i ett igen fyllt hål.
Jag säger inte att ditt sätt är fel men JAG skulle sannolikt inte göra så utom i vissa specifika fall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fylla på vatten bergvärmepump Nibe 1215
Värmepumpar -
Hur ska jag fylla/täta dessa hål i badrumsväggen?
Badrum -
Fylla i ojämnheter på källarvägg enkelt med ex pensel eller rollar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fylla igen plugghål i murbruket på mexitegelfasad
Fasad -
Fylla igen gamla plugghål i betongvägg?
Färg, Måla & Tapetsera