jarlh
jarlh: Var man ska placera dem är en hel vetenskap... Finns en uppsjö att välja på, se t.ex. http://www.thomann.de/se/studioakustiska-element.html Man kan ju också dämpa en hel del med vanliga möbler, t.ex. en flersektioners bokhylla med böcker kan göra underverk. http://forum.studio.se/forum/31-studiobygge/ kan kanske ge en del tips.
2 svar · 2,1k läst
J
Jimmy__: Tack för inlägget Klas.
2 svar · 2,4k läst
·
R
Rooney: [citat] Är slipverktyget bättre än planslipen alltså? En planslip måste man ju ha hemma så jag måste ju köpa en ny i alla fall, men om slipverktyget löser uppgiften bättre så köper jag en sån också.
2 svar · 2,6k läst
E
entranced2: Det är faktiskt till en aktersoffa som ska byggas på en båt. Iden är inte dum alls med fällsitsbeslaget. Tänker bara på att sitsen (18-21 mm marinplyfa som ska förstärkas undertill så den blir tillräckligt styv) kommer ha en längd på 170cm och att det blir väl rangligt utan beslag som stadgar under sitsen, utan bra på kanterna. Skulle helst vilja slippa använda stödben mellan
2 svar · 2,3k läst
M
Manne N: Efter att ha pratat med professionella flytspacklare så tänker jag så här... Försegla betonggolvet med vattenglas. några veckor senare - på med primer och flytspackel. Jag är osäker på om vattenglas är diffuionsöppet. Det lär i alla fall inte släppa igenom vatten även om det kanske kan släppa igenom ånga. Någon som har erfarenhet av att använda vattenglas på detta vis? Finns
3 svar · 9,3k läst
C
corre: Har du kollat med Optimera och XL-Bygg, eller kanske ByggOle om du hänger i Nacka.
2 svar · 1,8k läst
·
J
johankul: Hej, jag är ny här på forumet och hoppas jag posta i rätt kategori. Vi funderar på att bygga in en nisch i väggen i vårt sovrum. Har ni något tips på vilket material vi ska använda till väggen om vi vill "gjuta" betong på väggen, gipsskiva, mdf eller vad blir bäst? Är orolig att väggen kommer suga upp för mycket vatten ur betongen så den spricker. Johan
0 svar · 914 läst
K
kuntri: Jag är också nyfiken på var man kan köpa finare plywood. Är det fortfarande dyrt i Sverige?
10 svar · 17,1k läst
LtdRichard
LtdRichard: Hej! Ska byta delar av min syll och kommer behöva kapa en del av bjälkarna en bit från väggen. kan jag skarva dom sen? Golvet är svajigt som det är nu och jag behöver stabilisera upp det, lägga en tvärgående bärlina under skarvarna? Hjälp mig med bra förslag o ni fantastiska människor på byggahus!
0 svar · 2,6k läst
·
LtdRichard
LtdRichard: Hej! Denna innervägg är ej bärande, den ni ser genom dörrhålet, kan jag fortsätta riva golvet mot den eller kommer den då falla ner? Vad tror ni? Hur löser man detta? Mvh [bild]
0 svar · 1,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: Jag skulle säga att ingen av innerväggarna är bärande, du har en sträcka på ca 4,8 m som inte har någon vägg under mitten av takstolarna. Vårt hus som är ca 8*14 meter har inga bärande väggar upp mot takstolarna, i källaren har vi en längsgående vägg som kan bära upp bjälklaget (mellan källare & markplan) om det blir för hög belastning på golvet på markplan, men normalt är
3 svar · 1,1k läst
·
G
glyrion: Det kommer bli ett akvarium på 450liter plus lite sten å grejer på en egenbyggd möbel å sen blir det böcker i andra änden av rummet.
10 svar · 1,1k läst
·
B
boxplayer: Hejsan Jag ska flytta bak staketet till trädäcket och fästa det i tegelväggen. Hur fäster jag dom två 45x95 reglarna i tegelväggen? Går det bra med två balkskor 45x96? Eller ska jag bara fästa det i en stolpe som jag placerar nån centimeter från väggen? [bild] [bild]
0 svar · 1,3k läst
·
B
Burt boris: Hej! Jag vill göra en öppning i en av mina väggar. Ska bli som en barplats så kommer ej riva från golv till tak utan ca en 120x120 lucka som börjar ca 120 från golv. Bifogar först en bild på vart hålet ska vara. Det är alltså den vita rutan på vägg A. [bild] Och här kommer originalritning som jag fick av styrelsen: [bild] Nu är dom tagna från olika håll, hoppas ni inte blir allt
0 svar · 633 läst
·
A
andersmc: Jag har byggt precis så som TS beskriver. Jag skruvade gipsen enbart i OSB utan hänsyn till några reglar. Det blev alldeles utmärkt.
6 svar · 16,3k läst
Pytt
Pytt: Om jag har fått rätt intryck av arkitekter så kommer de nog slåss över möjligheten att få göra ett sådant här projekt. :)
3 svar · 2,2k läst
A
Alko: Men stolparna är tjockare, inga standardmått. Nåväl, använde två vinkeljärn istället, rejält stabilt blev det! Och bättre lösning map momentkrafterna jämfört med en enda pinne på stolpsko. Sen var det inte kul att typ alla hål träffade armeringen, men vi löste det med kortare skruv, grönplugg, sättlim och ibland längre betongskruv när djupet medgav det.
5 svar · 11,5k läst
·
S
sebno: glömde tillägga att hela rabatten ska rivas också :)
1 svar · 2,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: Du bestämmer helt enkelt vilken av dörrarna som ska stå mot denna vägg och justerar den så den passar mot den sneda väggen....
3 svar · 6,1k läst
V
vik_tor: Hej! Nu har jag ägnat några timmar att söka på google men hittar inget. Snart skall väggarna byggas och syllen blir 220+120mm bred. 340mm. Var hittar jag bred syllpapp/syllisolering? Någon? Borde väl vara vanligt i dessa passivhustider?
0 svar · 2,4k läst
K
Klicka: Skall köpa renoveringskit till trappan hemma. Men det finns olika tjocklek på planstegen som man limmar dit, 8 mm, 12 mm, 15 mm. Har tjockleken någon betydelse? :o
0 svar · 1,7k läst
K
Krzys: Hej För inte så längesedan var jag i Polen och handlade byggmaterial, jag besökte bl.a. Praktiker, OBI och Castorama. Köpte en hel och det blev en bråkdel av vad jag hade betalat i Sverige, dock var det lite omständigt med transport osv. Jag undrar om ni handlar byggvaror utomlands har nämligen funderat på att ordna "Byggresor" till bl.a. Polen där man åker över en helg dag och kör
0 svar · 2,7k läst
V
vandmo: Behöver sätta igen ett fönster i en gammal trävägg. Det är även en trädasad utanpå. Tänker att jag köper träplankor i samma tjocklek som väggen och sågar till dem och sätter in. Tänker jag rätt eller finns det något smidigare sätt? Och hur fäster man plankorna i hålet?
0 svar · 2,1k läst
Q
Quantumlight: Tack. Verkade bra i överlag men saknade färgen som jag var ute efter (vitt) men kan se om de kan hjälpa inom rimlig tid.
2 svar · 1,3k läst
M
Mange79: Har dykt upp en annan fundering? Hur ska jag göra för att få luften röra sig i väggarna? och vill man ha så att den rör sig även i väggarna i våtrummet? är det inte risk det sugs in redan fuktig luft från duscharna och bastun? vill gärna ha tips om inte annat vem man kan ringa och rådfråga om detta.
1 svar · 907 läst
T
tobbew: Jag tänker mig såhär som en enklare ritning, som ej är skalenlig. [bild] Det som jag är dålig på att förstå är framförallt: Vad vill man hänga en typ 100kg varmvattenberedare på? Idag hänger den i en stenmur, borrad igenom till andra sidan och sitter med rejäla skruvar med mutter och monteringsjärn på baksidan. När denna vägg är på plats så ska VVB sitta här istället. Jag
5 svar · 2,5k läst
·
T
ion: [citat] Gammal och så har inte jag skrivit vad jag vet om vattenglas i den än.:confused: Jag använde vattenglas tillsammans med asbestduk till att laga avgassystem med, höll längre än bilarna jag hade. Fick ett tips att det var bra att blanda i lite vattenglas i kalk så höll det bättre på det man kalkade.
39 svar · 45,5k läst
Emanuel Ström
Emanuel Ström: Hej! Jag går i tankarna om att bygga ett regnskydd för min traktor och hästtransport. Tanken är att det ska vara så simpelt som möjligt. Min tanke är att taket ska gå ner bakåt, (högst vid öppningen lägst i bak), och om möjligt, använda jordankare för att fästa i marken. Är det möjligt att göra något i stil med detta om man är händig? Finns det någon form av ritning för
0 svar · 2,2k läst
pelpet
pelpet: Hur ofta måste du lyfta på taket? Du kanske kan bygga en isolerad låda på ca 200 x 200 cm med en nedåtgående kant på ca 180 cm på två av sidorna som passar över väggarna på pumphuset. Denna kan du ställa på två väggmonterade reglar av samma längd. Spänn fast taket på huset med 4 flaklås för släpvagn. Då kan 1 man lossa hela taket och skjuta det åt sidan utan större
4 svar · 10,5k läst
·
M
Moomin: Corre: Ja, det är tanken i ett längre perspektiv, sen om det blir skivor eller bara råspånt återstår att se. Idag är det inte isolerat uppåt alls, bara papptak och brädor... så det är noll idé att ens värma upp det. Men tanken är som du säger, hålla 10-15 och sen typ en värmefläkt när jag ska jobba där... Tack för inputten... nu ska det förberedas isolering.
6 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.