Hej!
Ska fästa en 60 x 120 cm typ 22 radiator på ca 30 kg på en plåtregelvägg med gips och OSB. Läst lite andra trådar som rekommenderar grova träskruvar men inte för långa så att de drar mer i OSB-skivan än nödvändigt. Väggen plus konsolen till radiatorn är ju knappt 30 mm i detta fall - skulle då ankarskruv 5 x 40 mm vara lämpligt att hänga dessa i? Har tre konsoler på radiatorn med 2 st skruvar i varje konsol.
Ska fästa en 60 x 120 cm typ 22 radiator på ca 30 kg på en plåtregelvägg med gips och OSB. Läst lite andra trådar som rekommenderar grova träskruvar men inte för långa så att de drar mer i OSB-skivan än nödvändigt. Väggen plus konsolen till radiatorn är ju knappt 30 mm i detta fall - skulle då ankarskruv 5 x 40 mm vara lämpligt att hänga dessa i? Har tre konsoler på radiatorn med 2 st skruvar i varje konsol.
Produkter som diskuteras: "Ankarskruv"
Ankarskruv CCS Zinkflakes C4 utomhus FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag.
139 kr inkl moms
155 kr
Läs mer
Tack! Sökte lite på Bauhaus, har Cutters något annat namn?MathiasS skrev:
Edit: Kanske heter dem "Cut"...?
Såna här du menar?: http://www.bauhaus.se/traskruv-cut-6-0x50-ks-fzb-200.html
Redigerat:
Låter bättre! Hornbach är dessutom min Go-To-affär.MathiasS skrev:
Vad heter Fischers variant?
Edit: Tror jag hittade, i alla fall på hemsidan, spånskiveskruv FSP-PT 6x50 artnr 40917 helgängad.
Redigerat:
Varför skulle den behöva vara helgängad? Det är ju huvudsakligen OSB-skivan som tar vikten i detta fall. Det skadar ju inte med helgänga men är i mitt tycke inte heller helt nödvändigt. Det viktigaste är att skruven har en skalle som passar till konsollen.Riki76 skrev:
Håller för övrigt helt med MathiasS, 30 kg är ingen vikt för en vettig skruv förutsatt att den har bra fäste, vilket den kommer ha i detta fall.
Som jag förstår det är det bättre att köra med helgängad då man kan vara säker på att gängorna fäster i OSB-skivan. Självklart kan man ju mäta hur stor del som inte är gängad och se till att köpa en delgängad skruv där man förvissat sig om att gängorna fäster i OSB:n.
Jag menade det Riki76 skrev. Det stämmer bara om OSBn är utanför gipset, vilket jag förutsätter att den inte är.
Det du skriver stämmer bra och är anledningen till att en helgängad skruv ändå är bättre om man inte ägnar sig åt att mäta. Då vet man att den kommer fästa bra i OSBn. Gängorna i gipset fyller inget syfte men skadar egentligen inte heller.
Det du skriver stämmer bra och är anledningen till att en helgängad skruv ändå är bättre om man inte ägnar sig åt att mäta. Då vet man att den kommer fästa bra i OSBn. Gängorna i gipset fyller inget syfte men skadar egentligen inte heller.
Spånskiveskruven har försänkt skalle, du vill ha plan yta mot konsollen. Kan ej Fishers sortiment men dom har något motsvarande.frihopper skrev:
99% av alla rörisar monterar radiatorer med konsolskruv (kallas även för byggskruv) passandes 8mm magnethylsa för i dragning. Ingen bricka behövs med denna.
http://www.rinkabyror.se/artikel/byggskruv-6-5x38-fzb/
Edit:
Och varför tre konsoler på en radis som endast är 120cm?
Sprängsäkert?
Normalt monterar man tre konsoler på radisar 180cm och bredare.
http://www.rinkabyror.se/artikel/byggskruv-6-5x38-fzb/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit:
Sprängsäkert?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "magnethylsa"
Magnethylsor
Magnethylsor är handverktyg utformade för att förenkla skruvandet av bultar, särskilt på svåråtkomliga ställen. Dessa hylsor har en inbyggd magnet i ena änden som håller bulten på plats, vilket gör det lättare att börja skruva utan att
Läs mer
Tre konsoler för att Hornbach hade det på sin montagevägg där 60 x 120 cm-radiatorn hängde för visning. Och jag gick på det
även om 49:- extra känns OK med tanke på att radiatorkoppel (Danfoss) och Korado-radiatorn tillsammans gick på 2 139:-.
Vet rörmokare hur man använder annan skruv än byggskruv? haha. Fast de drar faktiskt jävligt bra!krilleman_215 skrev:99% av alla rörisar monterar radiatorer med konsolskruv (kallas även för byggskruv) passandes 8mm magnethylsa för i dragning. Ingen bricka behövs med denna.
[länk]
[bild]
Edit:
Sprängsäkert?