H
SBH: om du skall ha plåt på. kanske behandla taket som ett utan bräder all? säkerhetsväv på?
6 svar · 2,5k läst
S
steve5432: [citat] Jo det är kanske så. Det är nog enklare att få ett bra pris också, för även om man gör takkupor i fabriken på löpande band, vilket i sig går fortare än att en firma ska snickra i lösvirke, är det ju inte säkert att detta kommer mig till godo, utan det kanske blir dem till godo i form av högre marginaler, vinst. En snickarfirma kanske tar lite tid på sig att rita och bygga
2 svar · 1,2k läst
S
snowjim: [citat] Jo jag förstår att frosttåligt är för utomhus men av de som jag känner som lagt så säger de att man ska tänka på att välja frostskyddat oavsett? Vet inte om kanske plattorna har mindre tendens att spricka? Sen finns det som du säger en slitstyrka på dem, om de är tänkte för offentliga miljöer eller inte och det har säkert mycket med ren nötning att göra. I detta fallet
2 svar · 3,6k läst
·
M
SBH: [citat] nu är du inte riktigt med på noterna. och jag ingen lust att förklara. jag har jobbat både högt och långt ner i vårat land. och samma problem kvar står
25 svar · 10,5k läst
T
tlundberg: [citat] Ja, det har jag också funderat på. Men hur får jag grinden skruvad? Jag tänkte bygga en enkel grind genom att göra en ram av brädor och sen sätta en bräda på diagonalen tvärs igenom. Eller blir grinden kanske så "mjuk" att om man har en ordentlig stängning så sker det automatiskt? (Ett stopp i nederkant och ett handtag eller liknande i överkant) [citat] Jag ska sätta
5 svar · 2,8k läst
·
S
Snyggsmurfen: Den är murad med tegel för innan den gjordes till en fin skorsten var det en enorm armerad klump uppmurad på framsidan som det fanns ett minimalt hål att elda i. Så halva skorstenen lodrätt är uppmurad i efterhand med tegel från den stora klumpen. Anledningen till att vi vill riva den och sen bara ha skorstensrör är för att murstocken tar upp så mycket plats utan någon som helst
5 svar · 15,8k läst
·
loa78
loa78: Ok, ja var det jag misstänkte. Då får den vara kvar. Tack för snabbt svar :-)
2 svar · 3,3k läst
·
E
eal: Anledningen till att syllen blivit dålig är att man har gjutit på garagetaket som ligger i samma nivå som källarmuren och därmed stängt in syllen. [bild] Den pågjutningen är dessutom sprucken och hälften av den är redan borta (jag håller på att spetta loss resten). Dock skulle jag ju vilja göra en ny pågjutning för att få ett fall på garagetaket innan jag lägger trall ovanpå
4 svar · 6,1k läst
·
T
Testarn: Det beror väl på om mellanbjälklaget också är av betong eller om det är i trä? Jag har ett hus om är ca 8m brett med källare och där är det betongbjälklag mellan källare och boplanet. Längs hela huset i källaren så är det en hjärtvägg som jag tror bär upp betongbjälklaget. I boplanet så är det lättbetongelement i mellanväggarna som troligen inte bär någon tyngd då det
1 svar · 1,7k läst
·
peter_fransson
peter_fransson: 6 bar är nog lite på gränsen, såvida man inte har en reducering efter vattenmätaren som garanterar ett lägre tryck. Men varför inte fråga röris vad han menade?
4 svar · 2,8k läst
Hosse
Hosse: Hej Vi har en öppen trapp i stugan som vi måste ha ett räcke till. Det är också en öppen del från övervåningen i toppen av trappen som vi vill ha räcke på. Vi har fått en ny trapp nu, men den är inte monterad då vi inte har räcke än. Är det nån som har tips på ett smart sätt att bygga ett räcke eller sett nåt bra erbjudande på ett räcke som tar minimalt med utsikt? Finns
0 svar · 1,4k läst
·
S
sune73: [citat] Nej butyltape är inte expanderande men fäster på plasten.
4 svar · 1,3k läst
anders07
anders07: [citat] Jo, det fungerar men eftersom väggen redan är "tät" på utsidan vill jag inte riskera att stänga inne fukt utan har hellre en större öppnare yta som kan "andas" ordentligt och så lite större mängd luft som får ventileras ut. Samma princip som Nivell kör alltså. Mängden luft bakom en Platon matta blir väldigt begränsad och svårare att få rörelse på varför det riskerar
2 svar · 3,1k läst
·
C
celox: Tack ska kolla upp med dem
2 svar · 984 läst
·
jeppeknaster
jeppeknaster: [bild]
1 svar · 986 läst
·
E
eviljava: Mura igen med leca och putsa de sista centimetrarna (jag gissar att resten av källarväggen är putsad?)
1 svar · 1,8k läst
B
berne88: jap vi köre med EPS betong, för att fylla så mycket som möjligt, satte nivåpinnar.. å körde:) det blev bra.. för att vara andra gången jag gjorde de i all fall. vi fick 2st små svackor, så vi ska ta och fixa till de innan vi ska börja med klinkers. när vi väl såg att de blev en svacka så kunde vi inte ta oss dit, då det redan hade börjat bränna å var en bit bort, omöjligt att
5 svar · 8,0k läst
C
corre: Om det är vikten så finns det 90cm skivor istället... Dom kan lyfta på en person, tillskillnad från reniveringsskivorna som inte alltid tål det.
6 svar · 1,4k läst
J
Jockose: Vi har tagit in offerter för att lägga vattenburen golvvärme i v-rum och kök. Dessa ligger tillsammans i öppen planlösning. Golvet är bottenplan mot mark med luftspalt på 20 cm mellan betongplatta och golv. Vi sitter nu med 2 st offerter som vi ska välja på, och det skiljer sig med 10 tusen i pris och vi undrar nu fördelar och nackdelar med resp. matrialval. Företag nr 1: Läggning av
0 svar · 2,6k läst
Oldboy
Oldboy: Satte ni den sågade sidan inåt rummet?! Nu är väl iofs inte råspont den mest välhyvlade ytan även på den hyvlade sidan, men 1 cm långa spågor är det väl inte i ngn nämnvärd utsträckning? Hur som helst, vid målning av massivt trä så ingår alltid slipning efter 1:a och normalt även 2:a strykningen, såvida det inte är riktigt välhyvlat/planhyvlat. Om man vill ha det riktigt
9 svar · 8,8k läst
A
SBH: [citat] why not? men tror att om man villa slätta hörn. så kommer spacklingen ge med sig
7 svar · 3,5k läst
·
S
Sir Duke: Jag var otydlig. Det är 6 mm och oljehärdad som jag skaffat :)
13 svar · 9,0k läst
P
psjolin: Hejsan Låter bilderna tala för sig själv ! Brandinsynsmannen vill ej ha beklädd murstock. Det är dåligt monterade kakelplattor som beklätt muren vid vedspisen. Köket [bild] [bild] Övervåning [bild] [bild] Vilket puts bör jag använda ? Vilken färg, är det kalkfärg som gäller? Vill att det skall vara vitt. Kan man måla spiskåpan i samma veva ?
0 svar · 4,6k läst
·
B
Besar Sadiku: Hej! River en del golv i nya huset som är ca 100år gammalt. Huset har krypgrund 3 av 4 golv är trägolv 1 stort golv är av betong. Undrar om det är lönt att riva golvet då det ser stabilt ut 20cm platta, men sen ligger där 5 cm gullfiber mellan betongplattorna? Aldrig sett detta innan är det godkänt eller samlar det fukt? Borde jag riva eller inte? Tack på förhand.
0 svar · 951 läst
F
frihopper: Jag svarar mig själv så kanske andra som läser får inspiration eller nåt av mina funderingar. Jag kommer att fästa vinkeljärn innanför ramregeln vända under regeln vars nedre del en board kan ligga på. Sen isolering på det. Enligt Nivell ska utrymme som överstiger 60 mm mellan ramregel och vägg att isoleras och detta är ju ett hemmasnickrat Nivell-system med Nivells golvventilation.
1 svar · 1,5k läst
·
D
Dea_34: Nu är kortlingarna bortrationaliserade. tack för inputen!
6 svar · 3,3k läst
D
Dea_34: Nu är LECA-blocksmuren färdighärdad och det är dags att bygga överdelen på garaget, se bild. På de 150mm breda LECA-blocken ska det ligga en gummisyllisolering av den här typen
0 svar · 1,5k läst
·
P
palun: Inget svar ännu, så nu svarar jag på min egen fråga. Jag ringde till en murare i Mora och frågade. Plattan är ofta gjuten och kan köpas från bl a Murtjänst i Mora (http://www.murtjanst.com/). Dom tillverkar på beställing. Ca 45 mm tjock och 50 mm överhäng med droppkant runt om. Pris: ca 400. Må gott! /ulf
1 svar · 1,8k läst
·
anders07
anders07: Finns det sporer i övrigt i garaget så växer det på snabbt. Är det skivor på väggarna skulle jag ta bort eller såga hål på några ställen och kolla hur de ser ut på baksidan. Svartmögel växer fort och kan komma tillbaka bara efter några dagar och det du visar på bilden kan absolut växa på på ett par månader. Se bara till så att du har tilluft också och om inte det räcker
6 svar · 3,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.