Ska inom kort mura igen ett källarfönstet för att förbereda för badrumsbygge. Har aldrig murat nånting förut så tips och trix mottages tacksamt.
Antar att jag använder leca-block och någon form av murbruk?
Tänker att jag lämnar någon cm på insidan som jag fyller med puts senare. På utsidan tänkte jag att blocken ska ligga i liv med grundmuren (ska senare på med cellplast).
Ska jag "fylla" hela hålrummet med block? Ska även lägga in ett 125 mm rör för fläkt, antar att jag bara murar in det på lämpligt ställe med lite lutning utåt?
Något mer jag bör tänka på?
Tack på förhand.
Antar att jag använder leca-block och någon form av murbruk?
Tänker att jag lämnar någon cm på insidan som jag fyller med puts senare. På utsidan tänkte jag att blocken ska ligga i liv med grundmuren (ska senare på med cellplast).
Ska jag "fylla" hela hålrummet med block? Ska även lägga in ett 125 mm rör för fläkt, antar att jag bara murar in det på lämpligt ställe med lite lutning utåt?
Något mer jag bör tänka på?
Tack på förhand.
Jag murade igen ett källarfönster i höstas.
Då murade jag med leca och något bruk. Minns inte riktigt vad. Lämnade 1-1,5cm runt om som jag sedan fyllde med fogskum. Detta klistrar ju även fast blocket. Sedan putsade jag båda sidor.
Rätt eller fel vet jag inte men så gjorde jag.
Då murade jag med leca och något bruk. Minns inte riktigt vad. Lämnade 1-1,5cm runt om som jag sedan fyllde med fogskum. Detta klistrar ju även fast blocket. Sedan putsade jag båda sidor.
Rätt eller fel vet jag inte men så gjorde jag.
Väcker liv i en gammal tråd, hoppas det är ok.
Hur gick det?
Jag ska nu göra det samma och funderar på två saker.
1. Ska man knacka bort gammal puts runt om i hålet innan man börjar eller kan den vara kvar?
2. Hur vet man att man får in fullt med bruk i sista lagret ovanpå blocket mot överdelen? Visst kan man peta in bruk och försöka trycka in men bruket sväller väl inte så det måste ju vara perfekt för att det ska bli tätt?
Hur gick det?
Jag ska nu göra det samma och funderar på två saker.
1. Ska man knacka bort gammal puts runt om i hålet innan man börjar eller kan den vara kvar?
2. Hur vet man att man får in fullt med bruk i sista lagret ovanpå blocket mot överdelen? Visst kan man peta in bruk och försöka trycka in men bruket sväller väl inte så det måste ju vara perfekt för att det ska bli tätt?
Du ska hugga bort all svag och lös puts i hålet. Är det målat ska du försöka få bort den mesta färgen även om putsen under är stark. Bruket fäster dåligt eller inte alls på färg. För att få in murbruk i översta springan använder du en fogslev. Lägg bruket på en iläggsslev eller på en rivbräda och skrapa in bruket i fogen det funkar jättebra.
Och vattna ordentligt innan du börjar mura! Det ska vara blött!
Och vattna ordentligt innan du börjar mura! Det ska vara blött!
Och som vanligt när man börjar med något kommer det följdfrågor...
De träbitarna som går i "taket", se bild. (Vet inte varför bilden vänder sig men pilarna pekar alltså uppåt inget annat.) Ska de kläs i plast eller är det ok att lägga fogbruket dikt mot dem? Ingen risk att de suger eventuell fukt? Förvisso är de en bit in men lika bra att fråga.
De träbitarna som går i "taket", se bild. (Vet inte varför bilden vänder sig men pilarna pekar alltså uppåt inget annat.) Ska de kläs i plast eller är det ok att lägga fogbruket dikt mot dem? Ingen risk att de suger eventuell fukt? Förvisso är de en bit in men lika bra att fråga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
