Söker efter tips på hur man kan avsluta änden på en 6mm stålvajer (av den här typen) så att den inte spretar så mycket.

Måste trä den genom flera trånga hål så lösningen får inte bygga för mycket i diameter. Tejp har jag redan prövat men den rivs sönder efter första hålet. Funderar på om det skulle gå att löda, men antar att det skulle kräva en lödkolv med ordentlig kräm i. Har även sett stålvajrar som formats spetsiga i änden genom att något verktyg förmodligen roterats med borrmaskin. Någon som vet vad detta verktyg kan tänkas heta? Eller har någon förslag på hur man annars kan göra?

Smältlim kanske

Krympslang?

MrPlow
Åk till en firma som sysslar med mast och rigg så kan de nog lösa det!

Jag har ofta gjort en hårdlödning.
Silverlod brukar gå bra.

Det bästa du är ute efter är någon form av ändhylsa. 6mm i diameter är dock ganska mycket, man ska ju normalt ha verktyg för att pressa dessa hylsor med också. Då hållfastheten inte verkar betyda så mycket i det långa loppet kan man använda kanske en polygrip i stället för att missforma den. Kolla hos en bilverkstad, cykelhandlare eller elektriker om de har något användbart hemma.

Löd med gas istället för lödkolv, löder du före du kapar/klipper kan jag tro att det håller ihop (har ej testat)

Linda den med ståltråd ett par centimeter från änden, sen smälter du änden med en gasvets. Behövs oftast inget tillsatsmaterial.

Se också till att använda en riktigt wire-tång så blir snittet mycket finare än vad det blir med en avbitare. Avbitare mosar ju sönder wiren så att den blir spretig direkt efter klippet.

Jag har lärt att man värmer och vrider vajer till den smält ihop.

Protte

Björntråd som du lindar spänt runt och så kan du droppa på ett par droppar snabblim.

Om det håller så är ju krympslang det klart enklaste.
Alternativt doppa änden i lite epoxylim och linda sedan tejp hårt runt. Låt härda. Ta bort tejpen.

thomasx skrev:
Om det håller så är ju krympslang det klart enklaste.
Alternativt doppa änden i lite epoxylim och linda sedan tejp hårt runt. Låt härda. Ta bort tejpen.
För mindre kladd så borde man kunna krympslanga på epoxyn... Om inte värmen påverkar epoxyn negativt förstås.

Edit: med så här många förslag vore det väl själva f*n om inte ts skulle lyckas:)

• Gilla
Sundsbron
  • Laddar…
Det borde nog funka också, bränner man inte på alltförmycket så påskyndar det nog bara härdningen, å det gör ju inget ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.