11 608 läst ·
15 svar
12k läst
15 svar
Fixa änden på stålvajer
Sida 1 av 2
Söker efter tips på hur man kan avsluta änden på en 6mm stålvajer (av den här typen) så att den inte spretar så mycket.
Måste trä den genom flera trånga hål så lösningen får inte bygga för mycket i diameter. Tejp har jag redan prövat men den rivs sönder efter första hålet. Funderar på om det skulle gå att löda, men antar att det skulle kräva en lödkolv med ordentlig kräm i. Har även sett stålvajrar som formats spetsiga i änden genom att något verktyg förmodligen roterats med borrmaskin. Någon som vet vad detta verktyg kan tänkas heta? Eller har någon förslag på hur man annars kan göra?
Måste trä den genom flera trånga hål så lösningen får inte bygga för mycket i diameter. Tejp har jag redan prövat men den rivs sönder efter första hålet. Funderar på om det skulle gå att löda, men antar att det skulle kräva en lödkolv med ordentlig kräm i. Har även sett stålvajrar som formats spetsiga i änden genom att något verktyg förmodligen roterats med borrmaskin. Någon som vet vad detta verktyg kan tänkas heta? Eller har någon förslag på hur man annars kan göra?
Det bästa du är ute efter är någon form av ändhylsa. 6mm i diameter är dock ganska mycket, man ska ju normalt ha verktyg för att pressa dessa hylsor med också. Då hållfastheten inte verkar betyda så mycket i det långa loppet kan man använda kanske en polygrip i stället för att missforma den. Kolla hos en bilverkstad, cykelhandlare eller elektriker om de har något användbart hemma.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Löd med gas istället för lödkolv, löder du före du kapar/klipper kan jag tro att det håller ihop (har ej testat)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Jag har lärt att man värmer och vrider vajer till den smält ihop.
Protte
Protte
Produkter som diskuteras: "snabblim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
För mindre kladd så borde man kunna krympslanga på epoxyn... Om inte värmen påverkar epoxyn negativt förstås.thomasx skrev:
Edit: med så här många förslag vore det väl själva f*n om inte ts skulle lyckas
Finns krymslang med smältlim på insidan!
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...-och-spannband/Krympslang-med-lim-2000035542/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...-och-spannband/Krympslang-med-lim-2000035542/
Produkter som diskuteras: "Kabelklammor"
Kabelklammer 36 1MLE Rapid
Optimal fästning av lågvoltskablar
115 kr inkl moms
Läs mer