pelpet
pelpet: Du kanske kan klyva två stolpar i längsled och klyva ur hälften av tre stolpar, och sedan skarva ihop dessa med massor med trälim och grov gängad stång som du drar igenom stolparna? Då borde du kunna få ihop 2 stolpar på tolv meter. Frågan är bara om skarven blir tillräckligt stark. Det är ju i mitten på bron som belastningen är som störst. En annan möjlighet kanske kan vara att
16 svar · 3,7k läst
L
LisaVrålet: Den stod utritad på orginalritningen och har varit kvar på de andra men då det varit glasklart mellan oss och snickaren att vi inte ska ha någon, så tänkte inte vi på det. Finns heller inte med på kontraktet.
4 svar · 957 läst
M
Macarus: Beror ju på cc mått på reglingen och hur bra det är skruvat. Men 11 mm spånskiva ska normalt klara rätt mycket. Dvs en lamp borde vara mer än lugnt.
1 svar · 666 läst
S
snowjim: Efter som det fanns lim kvar på golvet efter par tvättar så har jag nu fått försöka rispa bort det själv. Tyvärr var det väldigt svårt med både stålborste(på borrmaskin) och stämjärn så tillslut tog jag fram Borrhammaren slog på så att den bara hamrade och använde en mejsel på den. Det var klart mycket effektivare men jag märkte då också att golvet är troligen utjämnat
34 svar · 24,5k läst
·
PNO
PNO: [citat] En mejselhammare eller kombihammare, alltså i princip samma typ av maskin som du länkat till, men sådär 3-10x tyngre och motsvarande kraftfullare. Storleken väljer man utifrån hur tung maskin man orkar hantera. Ju större, desto bättre, rent generellt, men för att riva vägg blir en alltför stor maskin för tung att lyfta. Den du länkat till är lagom för att ta bort
8 svar · 2,1k läst
S
Stugrenoverare: ok tack jag försöker med detta
4 svar · 2,9k läst
F
Fox: Kanske ska be om en ny besiktningsman.
5 svar · 1,1k läst
N
Nils82: Sorry, två lager gips eller ett lager brandgips samt brandfog runt om samt svällande brandfog eller manchett runt genomförningar som är känsliga för brand. Däremot kan du ju köra osb bakom något av dessa alt. Väggen blir dessvärre ganska fet, om det nu är ett problem, vill säga
1 svar · 4,7k läst
anders07
anders07: Luft/luft VP eller en mini FTX (t.ex. http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/6306-mitsubishi-vl-100-u5-e-lossnay-x.html) är bra i källaren då de torkar luft och ger billig uppvärmning. Se till att få in tilluft! Ett sovrum måste alltid ha minst två utrymningsvägar (fönster+dörr normalt sett). Badrum kan byggas upp med ventilation (typ Platon) under och sen golvvärme i badrummet (som
5 svar · 9,6k läst
prototypen
prototypen: Att det är vågigt kan vara treetexen som hänger ner i vågor, trätaket kan vara rakare. Protte
6 svar · 7,3k läst
·
H
Hammarfall: Det ser ut att vara lättbetong, håller med. Jag har nu skrapat bort det mesta av putsen. C:a 1/3 gick bort av lätt beröring, 1/3 ganska lätt och 1/3 sitter ganska hårt. Väggytan mäter ca 16m2. Jag skulle vilja se exempel på hur målat lättbetong ser ut, utan puts. Har svårt att googla det. Jag gillar annars konturerna som kan vi ses i tex tunnlar.
2 svar · 3,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Ja, svårt att säga innan när du kanske blir den första som testar :)
9 svar · 2,8k läst
·
Ö
öringen: din idé med frigolit tycker jag spontant inte låter så dumt.
4 svar · 2,1k läst
·
N
Nils82: Den lägger du mellan syllen och lecablocken.
15 svar · 13,0k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Precis som Chris983 säger, beroende på väggtjocklek idag kan ni bestämma tilläggsisoleringens tjocklek som ni den dagen bygger på utifrån. Ta gärna bilder på ytterväggen och lägg ut om ni vill ha råd & tips på detta.
6 svar · 4,1k läst
·
Isakare
Isakare: Det är ett ganska vanligt förekommande att man gör porthålets storlek när stomen byggs, och klär öppningen efteråt med tex brädor så öppningen blir mindre, men det bör inte bli nått problem.
4 svar · 3,8k läst
N
nets: Du har säkert rätt. Tack!!!
2 svar · 1,2k läst
fahlis
fahlis: En kvadratisk stålpelare som har samma knäckningshållfasthet bör bli någonstans omkring 100x100 mm med c:a 5 mm godstjocklek om pelaren är fristående.
2 svar · 1,6k läst
Oldboy
Oldboy: Iom att roslagsmahogny är trätjära utspätt med terpentin och/el rödsprit samt linolja så är den väldigt lättstruken/rinnig så temp som är bra för 100% tjära är inte alls kritiskt. Precis som Räknenisse ovan säger så tror jag att det är bäst att börja med standardblandningen. dina dörrar har ju en svart grundton redan, och skulle det inte vara till belåtenhet så är det bara
7 svar · 8,0k läst
·
K
Kim Choudhary: Om du har beslutat att gå med en ny trappa, måste du tänka på layout och design sidan av saken.
5 svar · 4,7k läst
P
pelig: Hmm, nu förstår jag nästan... :) Vad menar du med "den med runda gummilister"? Är det typ sylltätningen jag länkade till tidigare? Och menar du i så fall att man sätter Sikakryl i kombination med gummilisten? Jag tänkte att det kanske räcker med antingen nån latex/silikon-lösning eller gummilist. Man lär sig mycket här... :cool:
57 svar · 23,9k läst
·
Z
ZekeVargen: Tja Mathias. Har skickat ett PM till dig. // Sebbe
8 svar · 1,8k läst
·
T
Troberg: Låter tryggt. Det handlar bara om någon typ av små spotlights (inte inköpta än), så det blir väl typ klena 15 mm skruv eller liknande.
3 svar · 2,0k läst
D
Dea_34: Det blev alt 3, funkade riktigt bra.
3 svar · 2,8k läst
·
N
Nils82: ROT-spackel lägger du plastmatta på efter 24 h så då funkar även laminat bra.........OM nu rotspackel har använts.
2 svar · 9,1k läst
·
N
Nils82: Generellt kan man säga att en primer inte bör ligga mer än några dagar..........men lägg primer igen innan det är dags. Funkar fint.
4 svar · 9,5k läst
V
vectrex: Då får du ta reda på var de går, du kan inte få en stabil infästning i bara flytspackel och golvspån?? Högst sannolikt så är det en ram av reglar kring trapphålet, och det är väl där du vill fästa stolpen. Vill du ha en garanterat stadig infästning så bör du se till att käppskruven biter i något annat än bara ändträ. T.ex. borra in en rejäl rundstav en bit från kanten på
3 svar · 2,5k läst
Oldboy
Oldboy: Hållfasthetsmässigt bör det inte göra så mycket. Det blir ju en del extra fiffande på gavlarna för att få dem raka/i vinkel, men det är kanske mindre merjobb jämfört med att göra om och göra rätt? Beror ju såklart på vad som behöver göras för att få det rätt. Om ni väljer att fortsätta utan att göra om så se till att dokumentera allt. Ni kommer att veta, men kommande
2 svar · 1,4k läst
Oldboy
Oldboy: Dubbla murtegel el betonghålsten? (20-25 cm tjockt) Tjocklek/bredd beror på höjd på väggen, längd, och vilket/vilka sidostöd den får och var.
1 svar · 823 läst
Johan-
Johan-: Tänkt beställa ett antal ytterdörrar direkt från snickeri. Någon med erfarenhet av detta?
0 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.