2 033 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Hur bygger man på gjuten platta?
Tjena!
Ska hjälpa min mor att bygga ut lite och har bestämt att det ska bli gjuten platta på utbyggnaden. Jag har byggt ut mycket på mitt eget hus men då har det varit på plint så då vet jag hur man gör på rätt sätt.
Men hur funkar det med bjälklag och gjuten platta? Organiskt material får ju aldrig ligga mot betong... Någon som kan vägleda mig om lagren från betongen och uppåt? Hur är med ventilation osv? Isolering? Diff-spärr?
Tack på förhand/ stefan
Ska hjälpa min mor att bygga ut lite och har bestämt att det ska bli gjuten platta på utbyggnaden. Jag har byggt ut mycket på mitt eget hus men då har det varit på plint så då vet jag hur man gör på rätt sätt.
Men hur funkar det med bjälklag och gjuten platta? Organiskt material får ju aldrig ligga mot betong... Någon som kan vägleda mig om lagren från betongen och uppåt? Hur är med ventilation osv? Isolering? Diff-spärr?
Tack på förhand/ stefan
Vad är syllisolering? Huset är byggt 1936 av "sånt som fanns hemma" så det där med att inte blanda är helt omöjligt. För övrigt ser inte jag nått problem med att blanda konstruktioner så länge dom inte "hänger på varandra". I mitt eget hus är gamla delen på torpargrund och nya delen på plint
Finns det nån regel som säger plast i gamla huset? Anledningen till att gamla hus står så länge är ju att ventilationen är överlägsen då det luftar sig per automatik. I mitt eget skulle jag aldrig lägga en diff-spärr i gamla delen som stått i 150 år
Under alla träsyllar kan du ha vanlig byggplast som du skär till eller tjärpapps remsa. Finns även färdiga plastrullar för just montering av syll.
Är det enda skillnaden egentligen? Lägg syllen på syllpapp och bygg och isolera bjälklag som vanligt?
Själva väggkonstruktionen är ju densamma oavsett vilken grund du har?! Det viktigaste är, som redan nämts, att stoppa fuktvandringen genom plattan upp i syllen. Funkar det rent byggtekniskt kan du även lägga en rad leca för å få upp regelkonstruktionen en bit från plattan. På lacaraden lägger du tjärpappen och sedan syllen.stefankocken skrev:
Det är klart jag har men internet är soretigt som fan och man fpr aldrig några särkilt tydliga svar tycker jag. Därflr frpgar jag och hoppas det finns någon eller några som kan ge informativa svar istället för att ifrågasätta om man är lat och inte orkar söka information... Så tolkar jag dina 3 frågetecken efter din fråga
sett den till exempel?
http://www.traguiden.se/konstruktio.../grundlaggning/platta-pa-mark/principlosning/
det är ditt ansvar i slutändan.
skit hur många frågetecken jag sätter!
http://www.traguiden.se/konstruktio.../grundlaggning/platta-pa-mark/principlosning/
det är ditt ansvar i slutändan.
skit hur många frågetecken jag sätter!
Klicka här för att svara