Byggmaterial & Byggteknik
toolman77: Om det går att fästa någonstans i husets stomme går det att göra pelare därifrån istället så slipper du ha dem hela vägen ner till marken. Av bilderna att döma är det ett hus med träregelstomme och då borde det finnas gott om fästpunkter
Snickeri: Jag har mängder med Höganästegel från ett rivet svinhus och funderar på att lägga det på marken till en uteplats. Är det lämpligt med tanke på fuktsprängning vintertid?
JMVN: Tack igen, funkade med lite assistans och en hammare. Nu borde den sitta. :)
logic: Hej, Jag håller på att tokrenovera en liten etta steg för steg och har nu bestämt mig för att plocka ner den vägg som separerar kök från vardagsrum, för att få mer öppen planlösning. Jag har försökt söka runt men har svårt att hitta handfast och konkret tillvägagångssätt. Fastigheten är byggd 1939 och väggarna består uppenbarligen av ca 1,5 cm puts, bärande konstruktion ser
f91jsw: [citat] Nu är väl alla överens om att den är självbärande, men en stödvägg under snedsträvorna skulle ju ändå inte hjälpa för att förstärka spikförbandet mitt på underramen. En stödvägg tar inte upp någon horisontell last.
verktygsgurun: Limmar gör jag för att det håller ihop gerningen. Trä rör sig men med limningen delar det inte sig under årstiderna. Även om man får en perfekt gerning så blir det ett svart streck eller kanske en halv mm glipa, med pennan fyller du alla glipor och hål efter spikpistolen. Gnugga in vaxet och torka av med en våtservett/babyservett.
GoForIt: Ingen erfarenhet av produkten från Jem&Fix. En snabb koll gav väl direkt att det helst skulle eftervattnas i 72h, vilket KombiRapid ju inte behöver. Därmed inte sagt att den inte fungerar för ditt behov.
jegu: Tigersågen och 30m -blad gjorde jobbet galant. Bifogat finns en (suddig) bild på min snesågning, men nu kan vitvarorna andas iaf. Tack för hjälpen :) [bild]
Ewald: [citat] Tack för tippset! Ska tänka på det!
Larsa: Den är vattenbaserad. Inte alls speciellt halt, var värre med linoleummattorna. Finns ju annars halkskydd att blanda i färgen. Hade planerat att måla en linje med det om det blev för halt (är typ fin sand så en rand i trappstegets framkant var planen)
hantverkare1: Sänksåg är perfekt till det. Alternativt en cirkelsåg och en rak bräda som mothåll.
corre: Hur långt har du mellan takstolarna idag? Du kan kanske bredda hallen genom att behålla en stolrad i mitten?
anders07: [citat] Klagomålen blir väl att det är fult... :) Smaken är dock som baken där jag aldrig skulle kunna leva utan ett helt slätt tak. Allt i ett innertak är ju bara "beklädnad" så både glespanel och pärlspont fungerar ju...
snowjim: Skruven är totalt 160 mm men så är 70 mm utan gänger efter som plattorna är 70 mm tjocka. Det innebär att skruven går ca 9 cm in i taket. De skivorna som sitter i taket är inte så tjocka, kanske någon cm bara men det håller bra. Jo 16 skruv med brickor kostade ca 100 kr så visst var det lite men det hade kostat 200-300 kr att få gjort special fästen plus skruv. Min farhåg var att
Ribons: Här är en studie gällande ånspärren. http://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:732034/FULLTEXT01.pdf Nu skall till läggas att jag talat med Henrik Janols som vart Thesis Superviso för detta test, likvärd har det framkommit att en väsentlig del inte vart representerad vid denna studie och det är tapet och tapetklister vilket har en mycket stor inverkan på ånggenomsläppet enl Henrik.
Odjuret: Mitt tips är att ta ett prov om du är orolig. Därefter beslutar du hur du ska gå vidare.
Stefan N: Vi färgade putsbruk med Kimrök, det gick bra. Hur mycket som går åt att färga betong vet jag dock inte. http://www.nackabyggnadsvard.se/p/farg-tapeter/ovrigt-maleri-farg/kimrok-1-kg.html
EasyCash: Hej Har du gjort denna förändring? Är i sådana fall intresserad av att veta hur du gjorde för jag har liknande tankar? Mvh
Raukisola: [citat] Jag tackar för förklaringen! Då sikktar jag på den dimensionen. Skiljer sig det dubbla i pris om jag går på dimensionen som ger 8mm nedböjning. Uppskattar hjälpen!
tsop: Det är en yttervägg, så inte mycket mer än byggnadens fasad. Osäker på exakt vilket material det är på andra sidan isoleringen.
snowjim: Varit en runda på diverse byggvaruhus nu, hittade listor att sätta på baksidan för de som ska hänga på väggarna(kommer ut 8 mm(8x21) från väggen). Köpte även lim som jag hoppas fungerar : Pattex Monteringslim [bild] Det är dock lite trixigare med dem som ska sitta i taket tyvärr. Skruvar med 7 cm utan gänger verkar minst sagt svårt, iallafall om det inte ska vara extremt långa.
Laxekongen: Hej Ska snickra ihop ett altantak på sommarstugan i vår. Det blir 5,4 m brett infäst mot huskroppen och med utstick 3,1 m ut från fasaden. Dubbelfalsad plåt, papp, råspont 2,0 i snölast. Vi kör minsta lutning för dubbelfals dvs 6 grader för att förlora minimalt med takhöjd i framkant. 6 grader ger 32,5 cm i takhöjdsförlust fasad-> framkant. Vi har ca 20 cm takfot på huset och vill