H
hempularen: Lite plåtvinklar och reglar skall väl fixa det där. Det ser ut att sitta ngn. sorts ventiler på rören, där bör du nog ha en inspektionslucka, så ventilerna är åtkomliga.
1 svar · 1,1k läst
·
K
Kallebo: Lycka till :)
10 svar · 4,3k läst
Rovik
Rovik: Postet i feil kategori! Kan slettes.
0 svar · 731 läst
·
N
Nybson: Det är innerväggar i källaren
2 svar · 1,9k läst
anders07
anders07: http://swedimport.se/ fick jag svar av och de levererar till privatpersoner men tar också 69 kr i frakt så det fick bli till närmaste Classe Ohlson varuhus. Tack för tipset Stefan!
4 svar · 3,5k läst
Oldboy
Oldboy: "Jag tyckte att det blev skitsnyggt med 43mm golvsockel i taket. Precis som jag hade tänkt mig. Minimalt och anonymt, så som jag vill ha det." Perfekt! Vad mer kan du begära? Jag tycker att det ser helt ok ut enl bild. För min del uppskattar jag människor som tänker själva, och vid behov ignorerar den enkla, trygga och säkra men ack så trista "mainstream-fållan".
11 svar · 16,6k läst
F
fredl: Hej alla, Jag försöker komma på en lösning för att få till en öppning från vår övervåning (som är en halvvåning upp) ut till ett vidbyggt garage. Om vi inte ska riva hela taket på garaget och sätta en ny limträbalk högre upp än den befintliga så blir det en väldigt låg dörr. [bild] Jag skulle behöva höja upp nockbalken drygt en meter för att få till en normal öppning
0 svar · 6,5k läst
·
leby
leby: Som sagt ovan, bärförmågan är nog inget problem men det saknas stöd till råsponten i både den bärande och inte minst i den icke bärande väggen. Om du kan ställa in en ny "gul" regel på var sida om slitsen samt skruva ex en plyfa remsa på den regeln som då får sticka in i den ickebärande väggen där du fäster den råsponten så får du tillbaka lite stabilitet.
3 svar · 1,8k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Jag har letat och letat efter snygga balkonglådor till huset (klassiskt falurött med vita knutar)utan att hitta något. Dessa skall användas för blommor och grönsaker och blir alltså fyllda med jord. Har funderat på att låta en duktig plåtslagare bocka till i glavad 1mm plåt. Lindskog och Gyllström i Göteborg kan tänka sig att göra jobbet, men det blir dyrt men välgjort. En variant
0 svar · 2,3k läst
Excel
Excel: Välkommen tilll byggahus. Ska komma ihåg det här. :)
1 svar · 5,9k läst
A
A-Man_08: Borrhammaren kommer slå sönder lättbetongen om du inte slår av hammarfunktionen. Till den armerade betongen så kan du använda vilken plugg som helst. Fisher nylonplugg är nog rätt bra.
3 svar · 1,5k läst
S
snowjim: Tvättade rent gängerna igårkväll och fick jobba ganska länge innan jag fick på skruven igen. När jag väl fick in den rakt så tog det såklart emot lite men jag drog in den så långt in den gick och jag misstänker att det är början av gängerna som gjorde att det gick lite segt. Hade den gått snett i alla gänger så hade det troligen gått mycket tyngre. Så nu sitter skruven på
40 svar · 14,4k läst
J
JKim: Givetvis ska vi ta dit en besiktningsman om vi kommer så långt i processen. Husets utgångspris är ungefär miljonen under villorna i samma område men med betydligt mer att göra. Vår plan är att göra väldigt mycket själv, har goda kontakter även inom el och vvs. Utveckla gärna vad du menar med att väggar, tak, avlopp och grund måste göras om? Är det inget fel på taken så måste
4 svar · 836 läst
M
Mattias_Eson: Finns högkorrigerad plåt som är självbärande över ganska långa spännvidder www.profilplat.se/produkter/takplat/sjalvbarande-plat/
4 svar · 1,4k läst
L
lindskogaren: Hej! Har precis flyttat in i första egna huset (wohoo!) och har mycket idéer men lite ont om kunskap inom vissa områden. I vardagsrummet vill jag flytta en dörr i en bärande innervägg (se bild). Utrymmet där jag vill sätta väggen låter ihåligt när jag knackar på det, så det borde vara träreglar + spånskiva. Min ungefärliga angreppsplan är: - Be en elektriker komma och ta bort
0 svar · 2,5k läst
·
A
AG A: Så nära takfoten kan det knappast komma in vatten. Men visst är det bäst om det blir tätat. Men glöm att dra detta inför rätta eller hävda byggfel. Det kommer att kosta er mer, än att få det åtgärdat på egen hand. Endera gör ni det själva, eller så anlitar ni någon som gör det.
25 svar · 5,4k läst
·
Z
ZipLock: [citat] Bra sortiment och bra service, men väldigt dyrt att handla där som privatperson utan rabatter.
11 svar · 6,0k läst
D
david7777: Korrekt
20 svar · 3,0k läst
D
M
Marcussjogren: Ok, tack för förklaringen! Orkade verkligen inte förstå det där systemet ikväll :) Nåväl - får väl ringa Beijer och se om dem vet någon som kan tänkas sälja detta. Ek har jag också läst är vansinnigt bra för ändamålet.
2 svar · 566 läst
V
Videoten: Håller på att försöka läsa in mej inför sommarens stora byggprojekt. Tänkte bygga en förgård till vår husvagn. Måtten blir 5.70x2.60m Taket kommer ha en lutning på ca 10cm/m Om man ser takkonstruktionen inifrån så tänkte jag: 1.Takpanel (Träpanel) 2. Ångspärr (Plast) 3.Isolering 4. Luftspalt (Takstolar som är 120 och isolering 95) 5.Råspont Nu kommer frågan, måste man ha
0 svar · 3,3k läst
Oldboy
Oldboy: "med tanke på att takstolarna är i vägen" Hur menar du? Är det att hanbjälken sitter för lågt så att det inte blir riktig ståhöjd under eller?
1 svar · 1,8k läst
·
S
Stina71: Tack för era synpunkter! Svårt att veta om det finns organiskt material i väggen. Tänker att det gör det säkert eftersom det är innerväggar. Ser bl a gammal "vassmatta" på en av väggarna där putsen släppt. Ser trä på ett annat ställe. Hur sjutton kan jag hålla koll på detta någon gång per år.. Vad ska jag hålla koll på och hur? Jag har hört att hussvamp trivs i kalkrika
5 svar · 2,4k läst
·
slacker
slacker: [citat] Kika på regellängderna dessutom - En skarv på bärlinan mitt emellan två stolpar ser jag som en ganska dålig lösning. Mina är skarvade mitt på stolparna och generellt så jag brukar bygga altaner. Flyttar gärna in yttersta bärlinan dessutom och flyttar in stolparna på ändarna på bärlinan för att få ett snyggare utseende på hela altanen. Passar även på att nämna något
11 svar · 7,6k läst
F
Fred vom Jupiter: Jag hade kontakt med ett företag om att ta upp ett dörrhål i en tidigare yttervägg, numera inbyggd i en tillbyggnad. Bärande är den dock fortfarande. De ville ta in en konstruktör innan de vågade göra hålet. Konstruktören föreslog att man knackar bort putsen ovanför den tänkta öppningen så att murverket blir synligt. Sedan skulle man såga en skåra ovanför dörröppningen med en
10 svar · 11,0k läst
·
M
-MH-: Okej, hur skall det se ut då? Har du några exempel på vad som är godtagbart?
29 svar · 63,4k läst
·
Robert63
Robert63: Eftersom den inte kommer att belasta så borde det funka med kortlingar att fästa frisen i. Klart snyggast lösning med fris tycker jag.
3 svar · 5,6k läst
·
Å
Åttioettan: Återstår slipning, målning och ny list [bild]
8 svar · 2,4k läst
·
T
Tobbe St: Ahh. Givetvis. Man sätter upp pappen separat på stommarna och sätter sen stommarna tätt intill varann för att få det tätt i skarven. Och det är väl det sätt som är praktiskt görbart. Ja jisses.. Jag var inne på att dra överlappande papp gemensamt för båda stommarna, i luftspalten och dessutom få det någorlunda tätt. Och det kunde jag inte fatta hur man skulle få till. *skaka
4 svar · 2,5k läst
·
A
Alej: Jag hittade en skruv med plugg från hilti, den drog som bara den
8 svar · 11,6k läst
K
klasses: Jo det slog mig sen att jag skulle varit tydligare, jag försökte undvika något utanpåliggande för det blir så fult men kanske helt enkelt får ta den vägen. Tack för svar!
2 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.