712 läst ·
4 svar
712 läst
4 svar
Undergolv
Hej, jag har tänkt mig att rikta upp bjälklaget, i min bostadsrättslägenhet. Och har fått ok för att genomföra jobbet. Slutmålet är en inlagd fiskbensparket, i klassisk stil.
En fråga om undergolvet, föreningen vill gärna att jag lägger inte furuplankor. Förutom att de är lite dyrare undrar jag egentligen mest om slutresultatet. I min värld borde väll ett furu undergolv röra sig mer än golvspånet och därmed över tid påverka fiskbensparketen negatitvt? Blir det inte två material som rör sig efter fukt?
Hur ser ni på vad är för och nackdelarna med golvspån vs furu som undergolv under förutsättningen att på denna skall det ligga en stavig ek 16 mm i form av fiskbensparket?
All hjälp och input uppskattas enormt!
Tack,
Christer
En fråga om undergolvet, föreningen vill gärna att jag lägger inte furuplankor. Förutom att de är lite dyrare undrar jag egentligen mest om slutresultatet. I min värld borde väll ett furu undergolv röra sig mer än golvspånet och därmed över tid påverka fiskbensparketen negatitvt? Blir det inte två material som rör sig efter fukt?
Hur ser ni på vad är för och nackdelarna med golvspån vs furu som undergolv under förutsättningen att på denna skall det ligga en stavig ek 16 mm i form av fiskbensparket?
All hjälp och input uppskattas enormt!
Tack,
Christer
Huggan tack för snabb svar, lite som jag misstänkte.
Jag skrev texten med min lilla bebis krympandes omkring, så sammanfattar vad det är jag funderar över:
Bakgrund:
- Skall rikta upp bjälklagret, och fått ok av BRF.
- Och sedan skall jag lägga in enstavs ekparket i form av fiskbensparket.
- Brf önskar att jag lägger in furugolv som undergolv, istället för golvspån.
- Jag vill ju få så gott resultat som möjligt och vill därmed välja teknik som medför bästa resultat, över tid.
Så frågor:
- Vilket material passar sig bäst ur fiskbensgolvsperspektivet? Glipor mm, nu och över tid?
- Är det någon skillnad i ljudisolering mot lägenheten under?
- Fastigheten är från 1911, är det något byggnadstekniskt för fastigheten som talar för det ena eller det andra?
- Om det är så att jag skall övertala föreningen om att lägga in spån, hur rekommendera ni att jag skall argumentera med brf?
Jag skrev texten med min lilla bebis krympandes omkring, så sammanfattar vad det är jag funderar över:
Bakgrund:
- Skall rikta upp bjälklagret, och fått ok av BRF.
- Och sedan skall jag lägga in enstavs ekparket i form av fiskbensparket.
- Brf önskar att jag lägger in furugolv som undergolv, istället för golvspån.
- Jag vill ju få så gott resultat som möjligt och vill därmed välja teknik som medför bästa resultat, över tid.
Så frågor:
- Vilket material passar sig bäst ur fiskbensgolvsperspektivet? Glipor mm, nu och över tid?
- Är det någon skillnad i ljudisolering mot lägenheten under?
- Fastigheten är från 1911, är det något byggnadstekniskt för fastigheten som talar för det ena eller det andra?
- Om det är så att jag skall övertala föreningen om att lägga in spån, hur rekommendera ni att jag skall argumentera med brf?
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 inlägg
det har nog ingen betydelse att du lägger plank istället om du bara skruvar varje planka separat och noga. Den rörelsen som ev blir är ju då isolerad till den enstaka plankan och då jämnar ju allt ut sig.
Nu har jag aldrig lagt nån parkett men ett flytande mellangolv i form av masonit är ju en sak som isolerar undergolvets rörelser ännu mer. Räcker kanske att tejpa skarvarna med nåt och sen låta det flyta.
Nu har jag aldrig lagt nån parkett men ett flytande mellangolv i form av masonit är ju en sak som isolerar undergolvets rörelser ännu mer. Räcker kanske att tejpa skarvarna med nåt och sen låta det flyta.
Tack Stefan!
Klicka här för att svara