prototypen
prototypen: Det finns skivor som är 160 x 315 men jag har inget inköpsställe. Hör med ett snickeri var de köper ifrån. Protte
1 svar · 726 läst
S
Simon Morgan: Hej ! Vi har ett lite udda projekt på gång på vår gård, vi bygger ett rum att bo i i en av gavlarna på vinden. Vi har kommit över ett parti högisolerande plattor i form av ett demonterat kylrum, så ca 7mm spu-liknande isolering och en 1.5mm plåt på vardera sidan om plattan. De lämpar sig formmässigt väl att passa in mellan takstolarna och störta anledningen till att vi vill
0 svar · 865 läst
M
Mackan1935: Akrylrör i dom dimensionerna hittar du på ebay.co.uk Tex, http://www.ebay.co.uk/itm/CLEAR-PERSPEX-ACRYLIC-PLEXI-PIPE-TUBE-ALL-SIZE-60MM-70MM-76MM-75MM-80MM-FREE-PP-/261907941061?var=&hash=item3cfaee06c5:m:mN2fZAiRf7csLMGiRqhVt4Q
7 svar · 6,5k läst
Bernieberg
Bernieberg: Jag reglade ut med 28 mm gles för rördragning innan jag satte skivor på en plankvägg. För ljudets skull ville jag då passa på att isolera. En 45 mm stenullsskiva gjorde att OSB buktade ut med cc 600 mm mellan reglarna så nog är skivorna lite spänstiga. Slutade med att hag rev skivorna så att de blev hälften så tjocka. Det funkade över förväntan.
6 svar · 2,3k läst
Bernieberg
Bernieberg: Ja, garderoben utgör ju ett fast hinder lika väl som en vägg. Jag tycker att antingen är garderoben fast installerad och då gör du som vid vägg, alltså lämnar en spalt och monterar golvsockel eller så är garderoben lös och då lägger du golv under.
2 svar · 643 läst
A
academia: [citat] Ok. Limmet kan vara asbesthaltigt. I vissa fall hade även äldre linoleummattor ett lager asbest på undersidan av själva mattan, vilket dock syns som ett markant lager av grått/vitt/gråvitt pappliknande material, så det ska man också ha i åtanke. Kan se ut som t ex http://www.flickriver.com/photos/asbestos_pix/4946698425/ Bara analysprov kan dock ge svar, gissningar på ett forum
4 svar · 6,3k läst
·
limstift
limstift: Okej, då gör jag så. Tack för hjälpen. Jag märker väl om jag råkar skruva i en elledning, men som du skrev, har man tidigare dragit i massa spik på ett ställe så var det nog inte där den gick. :)
2 svar · 1,9k läst
·
C
cpalm: [citat] Japp, peta bort allt löst, in till teglet om det behövs. Annars blir det inte bra.
6 svar · 4,9k läst
D
danpih: hörde av mig till teknisk support. Jag kommer att mura första blocket som ligger mot golvet med fix under och sen murbruk mellan övriga stenar.
2 svar · 3,5k läst
M
markus00: Jag har nu fått andra besked angående belastningen mot varje fäste i golv och tak. Enligt den uppgiften kommer varje fäste belastas med ungefär 300 N per fäste i sidled. Så ungefär 30 kg. Det är ju inte så mycket. Kan någon bekräfta det?
19 svar · 11,9k läst
·
K
kimmo_thn: [citat] Tack för ditt svar.. Ska ta och åka in till biltema och prata med som någon dag. Nu sitter i allafall hyllan på väggen och inget har lossnat ännu
2 svar · 2,6k läst
·
Robert63
Robert63: [citat] Om du ska välja mellan elverktyg så tror jag en cirkelsåg gör jobbet både smidigast och snabbast. Om du går igenom spånet med klingan är det ju inte många skär du behöver på fem kvadrat.
5 svar · 12,0k läst
D
daer01: Tjena! Här sitter man och försöker lista allt material som skall beställas och lyftas upp på övervåningen när huset kommer. En sak som jag funderar över dock är hur jag bör (eller måste) göra med ytterväggarna när jag färdigställer övervåningen. Dessa kommer färdigisolerade från fabrik med spånskiva på. Min fråga är då den om jag måste göra som många andra gör och
0 svar · 2,3k läst
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: Jag har ingen erfarenhet av lättbetong, men hus sätter sig under byggtiden, sen ska dom inte sätta sig mer. Sprickor kommer i princip i alla hus första året.
1 svar · 1,9k läst
Marre666
Marre666: Känns som att lastar man bara av högbenet för snö.mm så lär det ju inte vara någon fara...tror jag 🙋 chansade på att ev en duktig snickare eller ingenjör skulle känna ett oerhört intresse för att besvara denna fråga
2 svar · 3,8k läst
·
M
Mansson84: Hallå Vi satte in dom kraftigaste balkarna som fick plats. Stämp lånade jag av kompis och 4 m balkar kostade 2000 kr. Så hyra av maskin, balkar och lite puts och sånt till smygar gick på 4000 kr. Vi satte även in ett vanligt fönster där det redan satt ett källar fönster. Där gjorde vi det lika brett, men sågade på höjden istället. Där la vi inte in ngn balk alls, för där fanns
5 svar · 3,1k läst
·
B
bamyl: Det kan gå en ventilationskanal från nedre plan om ni har någon sådan? Har sett det i ett par hus, där man värmer luften för att få bra drag. Dock så brukar det finnas en extra "sotlucka" då. Men med största sannolikhet är det endast en ackumulator för att hålla kvar lite av värmen efter att elden slocknat.
3 svar · 1,2k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Ska du ha gipstak? Då skulle jag enbart kört stålreglar för att slippa sprickor som alltid kommer då trä torkar eller rör sig.
2 svar · 954 läst
H
HiScore: Tack! Jo, det är ju där man landar, men det är ju hyfsat kul att räkna, rita, tänka... Sedan hamnar hälften på skam iaf när konstruktören sagt sitt. :) /Per
2 svar · 641 läst
Stefan N
Stefan N: [citat] Fick åka till Västerås idag och hämta 25 stycken skivor, va närmsta ställe som hade. Tycker dock det är värt det då dom e kanonbra att jobba med.
11 svar · 2,9k läst
M
myrstack: Med en slipsats kan du gjuta tjockare än flyr till ett billigare pris och undvika att vänta lika lång tid som vid grovbetong
7 svar · 3,7k läst
·
V
vectrex: [citat] Det anses nog snyggare i möbelsnickerikretsar, ja! Limmade plugg blir starkare än skruv också även om det inte har någon betydelse i detta fallet!
9 svar · 5,3k läst
·
B
byggolle: Ja en 5 tum duger absolut. All panel under 22mm bör fästas cc600mm
5 svar · 1,6k läst
Z
zoccolocco: Tänkte regla upp insidan av uterummet för att bygga en bänk i trä.Ska jag använda syllpapp mot klinkers och vägg?
0 svar · 672 läst
·
C
ccf: Folk kan nog luta sig mot väggen, även om det inte kommer att vara ofta 😊. Tanken är att väggen skall kännas hyfsat solid, men det bara kändes som en otroligt stor och tung bit stål som byggaren föreslog och jag var orolig att det inte var genomtänkt (snarare första bästa spillbit han hittade hos stålhandlaren).
5 svar · 3,2k läst
·
Korvgubbe
Korvgubbe: Varför betala för plintar när du redan har plattorna gratis? Eller ska du använda dem till något annat?
2 svar · 787 läst
mani33
mani33: Håller på att försöka dimensionera en främre bärlina till min balkong som jag ska byta ut allt virke på för det är ruttet. Sen kommer jag bygga ett uterum under balkongen vilket gör att jag vill bli av med mittenpelaren, idag är det tre pelare. Limträbalken behöver då vara sex meter lång och kommer hålla en balkong som är ca 140 cm djup. Vilken dimension kommer jag behöva på
10 svar · 9,0k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: För 28 mm gles + 13 mm gips = 41 mm Denna dosa har djup = 40 mm: http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/apparatdosor/takdosa-400422/
33 svar · 28,5k läst
D
Danne_83: [citat] Kan ju finnas en anledning att min text stod efter ett citat...
11 svar · 2,3k läst
T
twoody: Osb kan vara totalt olika i samma bunt vissa spröda som knäckebröd och vissa mer som en plyfa
3 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.