Hej på er, har nya fönster i huset...
Tyvärr har inte fönster salningsspår, ska nu sätta foder och då slår det mig att det kommer att bli knepigt att få detta snyggt då väggen på insidan naturligvis inte är helt rak.

Är det någon som har ett bra knep för hur jag kan "sala" fodret med väggen? så att fönsterlisterna hamnar snyggt när de ska på plats...

Redigerat:
Menar du att sidan på fönsterhålet är sned? Jag brukar köra med träplugg och pluggmarkörer i så fall. Brukar låta smygens baksida linjera med karmen, då är det bara att kila dit ett par klossar som smygen kan vila mot, borra smygen, sätt i pluggmarkörerna och tryck dit smygen med stöd av klossarna. Då får du bra märken att borra för pluggen i karmen.

• Gilla
kjellon
  • Laddar…
Det var ju ett bra knep.

Tänker dock på att väggen i utkanten på smygen, eftersom jag inte kan "släcka" ojämnheter utmed väggen med hjälp av salningsspåret, alltså, jag kan inte trycka in smygen i salningsspåret olika mycket i överkant gentemot nederkant på fönstret gör ju att jag måste såga smygen t.ex 5 mm smalare i t.ex överkant än i nederkant. Har väl idéer för hur jag kan göra det på en meter långa smygar, men här har jag t.ex en balkongdörr som "lider" just av 5 mm skillnad mellan överkant och nederkant

Sänksåg är perfekt till det. Alternativt en cirkelsåg och en rak bräda som mothåll.

• Gilla
kjellon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.