Tänkte att jag kanske kunde inspirera med lite bilder på min trapprenovering. Blev en renovering med billiga material, men en hel del jobb innan det var klart.
Bakgrunden är att tidigare ägare klätt hela trappan med linoleum samt trappnosar i gummi. Trappan var tidigare väldigt sliten så de har lappat i det nedslitna med masonit och original trappnos har hyvlats ned till en enkel rundning. Huset är från 1907 och jag ville få ngt som passar med stilen. Håller inte på med byggnadsvårt då allt varit sönderrenoverat, men försöker få en stil som matchar tiden.
Trappan med första steget utan matta
Gjorde trappnosar av furu. Funderade på hårdare träslag men det blev så dyrt. Fräste upp dem med överhandsfräs
Valet blev att använda ett fanergolv att klä stegen med. Använde en trappkompass från Stepkit och sänksåg för att göra stegen.
Gamla trappnosen sågades bort och dom nya skruvlimmades fast. Sen limmade jag både plansteg och sättsteg. Sättsteget går in under nosen så inpassningen var ganska enkel
Tänkte dra el till ett nytt eluttag under fönstret i trappen. Lyckades självklart pricka ett elrör bakom vangen då jag borrade, så det var bara att öppna väggen och dra ny matning ned genom källaren.....
Målade varannat steg så man kunde ta sig upp och ned till övervåningen.
Färdigmålat. Blev väldigt nöjd.....
Bakgrunden är att tidigare ägare klätt hela trappan med linoleum samt trappnosar i gummi. Trappan var tidigare väldigt sliten så de har lappat i det nedslitna med masonit och original trappnos har hyvlats ned till en enkel rundning. Huset är från 1907 och jag ville få ngt som passar med stilen. Håller inte på med byggnadsvårt då allt varit sönderrenoverat, men försöker få en stil som matchar tiden.
Trappan med första steget utan matta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde trappnosar av furu. Funderade på hårdare träslag men det blev så dyrt. Fräste upp dem med överhandsfräs
Logga in
Skapa konto
Valet blev att använda ett fanergolv att klä stegen med. Använde en trappkompass från Stepkit och sänksåg för att göra stegen.
Logga in
Skapa konto
Gamla trappnosen sågades bort och dom nya skruvlimmades fast. Sen limmade jag både plansteg och sättsteg. Sättsteget går in under nosen så inpassningen var ganska enkel
Logga in
Skapa konto
Tänkte dra el till ett nytt eluttag under fönstret i trappen. Lyckades självklart pricka ett elrör bakom vangen då jag borrade, så det var bara att öppna väggen och dra ny matning ned genom källaren.....
Logga in
Skapa konto
Målade varannat steg så man kunde ta sig upp och ned till övervåningen.
Logga in
Skapa konto
Färdigmålat. Blev väldigt nöjd.....
Logga in
Skapa konto
Väldigt snyggt blev det! Bra jobbat!
Administrator
· Skåne
· 8 662 inlägg
Tackar för inspirationen, precis så skulle vi behöva göra i vår trapp.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Haha även jag fick ont i magen när du blandat ek-faner med stressad furu
Men det där blev ju toppenfint!
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Ingen trapprenoveringstråd är komplett utan ett tips om lackfräsen
https://www.byggahus.se/forum/verkt...5-lackfras-metabo-lf-724s-hur-bra-ar-den.html
https://www.byggahus.se/forum/verkt...5-lackfras-metabo-lf-724s-hur-bra-ar-den.html
"Målade varannat steg så man kunde ta sig upp och ned till övervåningen."
Det är ju en fiffig lösning då man målar de första stegen, - men hur ser du i omgång 2 vilka steg som du får kliva på ?
Målartejp, typ "kliv här" ?
Det är ju en fiffig lösning då man målar de första stegen, - men hur ser du i omgång 2 vilka steg som du får kliva på ?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Är inte lackfärg väldigt hal? Det kanske är vattenbaserat nuförtiden som klibbar lite mer förstås.