Tänkte att jag kanske kunde inspirera med lite bilder på min trapprenovering. Blev en renovering med billiga material, men en hel del jobb innan det var klart.

Bakgrunden är att tidigare ägare klätt hela trappan med linoleum samt trappnosar i gummi. Trappan var tidigare väldigt sliten så de har lappat i det nedslitna med masonit och original trappnos har hyvlats ned till en enkel rundning. Huset är från 1907 och jag ville få ngt som passar med stilen. Håller inte på med byggnadsvårt då allt varit sönderrenoverat, men försöker få en stil som matchar tiden.

Trappan med första steget utan matta
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde trappnosar av furu. Funderade på hårdare träslag men det blev så dyrt. Fräste upp dem med överhandsfräs
2.jpg
Skapa konto

Valet blev att använda ett fanergolv att klä stegen med. Använde en trappkompass från Stepkit och sänksåg för att göra stegen.
3.jpg
Skapa konto

Gamla trappnosen sågades bort och dom nya skruvlimmades fast. Sen limmade jag både plansteg och sättsteg. Sättsteget går in under nosen så inpassningen var ganska enkel
4.jpg
Skapa konto

Tänkte dra el till ett nytt eluttag under fönstret i trappen. Lyckades självklart pricka ett elrör bakom vangen då jag borrade, så det var bara att öppna väggen och dra ny matning ned genom källaren.....
5.jpg
Skapa konto

Målade varannat steg så man kunde ta sig upp och ned till övervåningen.
6.jpg
Skapa konto

Färdigmålat. Blev väldigt nöjd.....
7.jpg
Skapa konto

• Gilla
FedSan och 22 till
  • Laddar…
Väldigt snyggt blev det! Bra jobbat!

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
Tackar för inspirationen, precis så skulle vi behöva göra i vår trapp.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Blev lite orolig i mitten av tråden när du hade blandat ek och furu, men efter målning mycket snyggt :thumbup:

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
kulle
Blev väldigt bra :thumbup:

Snyggt och tackar för inspirationen! :)

Jag tycker även trappen ser fin ut i bilden med omålad faner.

#projektkällartrappcomingup

• Gilla
Isa9595
  • Laddar…
Haha även jag fick ont i magen när du blandat ek-faner med stressad furu :D Men det där blev ju toppenfint!

Haha, jo jag velade mycket på materialval. Var inne på ektilja och nos i ek till att börja med, men eftersom det skulle målas så kändes det onödigt.
Kul att ni tycker det blev bra!

"Målade varannat steg så man kunde ta sig upp och ned till övervåningen."
Det är ju en fiffig lösning då man målar de första stegen, - men hur ser du i omgång 2 vilka steg som du får kliva på ? :-) Målartejp, typ "kliv här" ?

S
Det är ju bara att sätta en liten bit tejp på det torra steget. Behöver inte vara så avancerat ;)

Jag hade post-it lappar på stegen man fick kliva på, blev tre varv färg. Men det är lätt att glömma, som tur var torkade färgen snabbt :D

Blev riktigt bra!
Ekfanéret, hur är det beskaffat (hur tjockt, t.ex.) och var köpte du det?

/Tomas

Det är ett vanligt klickgolv. 8mm med tunn faner på (tror faneret är 0,7mm). Köpte mitt billigt på Bauhaus.

Är inte lackfärg väldigt hal? Det kanske är vattenbaserat nuförtiden som klibbar lite mer förstås.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.