PeterStrandberg
PeterStrandberg: https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/250179-regla-upp-ojamnt-innertak.html
1 svar · 3,5k läst
M
-MH-: Japp, tänker att man inte skall limma hörnen heller.
5 svar · 11,1k läst
H
huggan: Kör 45 mm med isolering liggande och sedan glespanel stående.
1 svar · 2,7k läst
GoForIt
GoForIt: Jag tror det kan bli riktigt bra. Ibland har man en förmåga att överarbeta en lösning, som de flesta andra aldrig noterar. Lycka till!
5 svar · 2,8k läst
·
GoForIt
GoForIt: Var glasprofilen ska stå hänger väl lite på bygghöjd på de olika golven och listens utseende. Det förekommer nog både och. Tätning sker ju både med lister/plåt och i kombination med fogmassa. För bottenregeln på väggen hade jag använt en tryckimpregnerad regel. Offerbräda eller plåt på utsidan. Viktigt för en bra funktion i båda ovanstående fallen är ju ett tilltaget
1 svar · 1,5k läst
GoForIt
GoForIt: Måste du ens limma den om det inte är mer än 60cm? Räcker den inte med att sätta väggreglarna i spänn och fästa med vinkeljärn i anslutande vägg? Men vill du limma så fungerar ju ett montagelim.
1 svar · 2,2k läst
G
gpy: Glöm inte asbestanalys och eventuell sanering av golvlim o kakelfix. Tar några dar ledtid.
26 svar · 19,4k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Den andra bilden är kanske nuvarande balk som sitter mot trappan? Fundera på att sätta dit en ny rambalk av bra kvalite (med täta årsringar, bra om det luktar kåda) med en tjärpapp mellan balk och betong samt på ovansidan. Det håller 20-30 år sedan är det kanske nån annan som sköter om det.
1 svar · 2,0k läst
·
B
björnbär: Hej Corre tack för input ! Jo jag har tittat på din tidigare länk på villaportalen, och visst finns där mycket fint, men i mitt fall tror jag inte det är något problem med att ha en hel (vit-)putsad vägg , huset ligger ganska lågt jämfört med omgivningen, alltså inte så dominant, och är ju redan i något sorts vitt (grå fogar) , och taket (sadeltak 30 grader, mörkgrå
6 svar · 6,5k läst
M
MagHam: Tack för svar. Typ vanlig I-balk klarar jag att räkna på själv om jag väcker liv i dom gamla skolböckerna eller googlar lite... Fast jag är inne på att plats-gjuta en betongbalk i form precis som du föreslår. Har noterat på gammal prefabricerad dito att dom brukar armeras i diagonalt fackverksmönster. Här är det svårare att räkna själv vilken hållfasthet man uppnår (fast man
2 svar · 2,6k läst
N
Nikoneer: [bild] [bild]
4 svar · 6,9k läst
·
N
M
Mattias_Eson: Ett alternativ är att lägga dina plattor i linje med bjälklaget och dra ett gäng franskskruv i botten på bjälken som du sedan justerar ut/in med skiftnyckel (en slags fattigmans-nivell) Jag hjälpte min svärfar göra så och det var supersmidigt. Kan vara svårt att väga av plattorna i gruset och få dem i rätt höjd och en stor del utav det slipper man om man gör såhär
9 svar · 17,6k läst
·
Z
ztheking00: Tackar! Nej jag vet inte, men inte långt ifrån. Haha.
2 svar · 3,8k läst
M
Mainstream: [citat] Nä, det var nog samma. Men har för mig att det var lite torktid på det innan resten av väggen putsades.
8 svar · 6,6k läst
F
Finndjävel: En plint på var sida räcker gott och väl. Gör det inte så svårt för dig.
9 svar · 5,8k läst
·
Lasse Suzican
Lasse Suzican: Toalettens ställning kommer att sitta monterad i befintlig betongyttervägg (c:a 400mm massiv betong) så som jag skrev i min fråga, så det kommer inte att bli något problem. Tror holken går åt h#¤%ete långt innan väggen gör det... :) Mitt orosmoment var mer om reglarna klarade vikten, men det verkar ju inte vara något problem så då kör vi... Tack för åsikter
5 svar · 9,3k läst
Y
Yrrol: [citat] Fast när jag googlar så rättar den inte utan erbjuder mig både bilder och youtubefilmer om kottla, eller finns båda orden bara att kottla är innerväggar och kortla är ytterväggar? https://www.youtube.com/watch?v=FzT0DhVU6MY [citat] en "stock" ovanpå en låg mur
8 svar · 2,3k läst
Putten
Putten: Ja fel av mig. Är ett golv innanför 4 väggar om c:a 80 kvm som skall belastas med diverse möbler och människor. Håller på att renovera kåken min och skall gå från torpgrund till platta. Befintlig gjuten kantbalk, pålad ner på frostfritt djup. Grundmaterial är jord (väldigt fast backe) och 1 meter därunder sjöbotten/blålera. Kommer att lägga markduk, singel 6-16 så jag får en
2 svar · 2,3k läst
V
vectrex: Jag förstod det, men min kommentar var ämnad mot det. Jag tror mitt förslag är betydligt enklare och kommer därför bli snyggare också!
3 svar · 3,8k läst
·
Z
Zaddez: Hej ! Ska bygga ett entresol i stål med trägolv.Dimensionerna är följande: stolpar i stål kkr 100x100 5 mm gods, ipebalk 100 x 180 med spännvidd mellan stolparna 6 m plus träbjälklag i c24 , dimension 45 x 195 ,cc 60 med spännvidd 3 m. Uppe på detta spånskivegolv 22mm. Frågan är: hur mycket kan man belasta per kvm.
0 svar · 2,5k läst
K
Krokelyckan: Hej, Ett sjuttiotals parhus med sluttningsvåning byggt enligt dåtidens metod med invändig isolering mot vägg och platta kräver lite omvårdnad efter snart 40 år i malpåse. Trots byggmetoden har huset klarat sig ganska bra genom åren. Närmast otroligt att instängda reglar bakom diffspärr dikt an motfylld betongvägg klarat sig helt utan åverkan efter alla år. Nu till sak. En större
0 svar · 3,2k läst
B
basseman: Svanhals är dj... påfund. Äkta hälften som har bättre tålamod förbarmade sig och satte upp listerna i tillbygget där vi har snedtak med svanhalsar. Mycket fog och många extra meter list underlättar när man sätter upp listerna, dyckertpistol är ett måste.
3 svar · 11,1k läst
·
richardtenggren
richardtenggren: Åk till plåtslagaren och be dom bocka till en plåt till någon liknande profil nedan? ___ |__| Så kan du ju limma och popnita/skruva?
4 svar · 2,3k läst
·
J
JohanOeberg: Jag kommer att få en likadan synlig hörnlist, tyvärr. Men starkt blir det säkert.
19 svar · 14,0k läst
·
R
roli: Skruvarna måste ha "koniska" huvuden och sitta i koniska försänkta hål så att de kan ta dragkrafter med en gång om man skall montera en plan plåt på balkens undersida. Skruvar i glappande hål är inget bra alternativ. Bäst i denna situation är nog en U, H, eller V-profil fastsatt i botten på träbalken. Vilken som blir bäst beror på hur mycket plats som finns att tillgå samt vad
63 svar · 17,8k läst
·
slacker
slacker: Man använder så kallade sekundärreglar på 30cc alt 40cc beroende på skivtyp(900 alt 1200), ovanpå det - Beroende på hur stort rummet är - Så använder man sig av primärreglar på 1200cc. [bild] Till dessa finns det speciellt anpassade clips för att få det hela att hålla ihop, slipsen kan skruvas i primären. Patentband runt primären på lämpliga ställen och fäst i taket. [bild]
7 svar · 5,1k läst
·
D
Danne_83: Du får försöka leta rätt på en k-ritning på våningen över eller själv inspektera hur bärningen verkar fungera. Väggarna kan ta last, kan vara upphängda och ta last nerifrån samt så kan de vara stomstabiliserande. Nu finns de med på en k-ritning så då skulle jag vara rätt övertygad om att de fyller en funktion. Dock går det säkert att lösa om du tycker att väggen ska bort.
3 svar · 1,0k läst
·
S
Stefan1972: vad är det för list då? har man såna där vinklar och vrår så får man nog välja list med omsorg. Annars så får man hålla koll på vinklarna bara vilka inte nödvändigtvis måste vara 45grader.
3 svar · 1,3k läst
T
toolman77: Om det går att fästa någonstans i husets stomme går det att göra pelare därifrån istället så slipper du ha dem hela vägen ner till marken. Av bilderna att döma är det ett hus med träregelstomme och då borde det finnas gott om fästpunkter
4 svar · 3,4k läst
·
nino
nino: Flytspackla och behandla golvet med tex 2 komp golvlack
5 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.