W
Sågade våra färdigmålade lister med en usel handgereringssåg ( som höll på att åka ut genom dörrn ett flertyar gånger1!), både hörn å skarvningar, inte en flisa som jag kan se, att jag fick nån liten glipa i hörnen fixade jag med lite målarfog, kan nämna att det var tom första gången som jag använde en handgereringssåg, å första gången jag sågade till egna lister å satte dit :)

Fortsätter min bump-kampanj! :)

Hur blir det med fog på färdigmålade lister efter några år. Jag misstänker att a) fogen blir bred, dvs den går ut en 'fingerbredd' nåär man jämnar ut med fingret och b) samlar damm. Stämmer det?

Känns lite överkurs att tejpa innan fogning.

Som verkstadsgurun skrev inget konstigt.

Men när man gerar färdigmålade vita lister och du får gerningen perfekt, så blir det likförbannat ett svart streck. Där brukar jag dra en sträng latexfog, tvätta av med våt disktrasa och sen målar jag endast gerningen med lite färg.

Skall ge er några tips som jag kommit på efter att ha listat fönster o dörrar på heltid i 12 år.
1. Förvara listerna i rumstemperatur några dagar innan de används.
2. Var noga vid sågningen.
3. Limma alltid gerningen.
4. Och till sist det magiska....släng latexfogen och köp er en pica gel vit vaxpenna!
Gnugga in vaxet över gerningen och spikhålen.
Torka av med babyservetter!
Resultatet blir tipp topp!

• Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Skall ge er några tips som jag kommit på efter att ha listat fönster o dörrar på heltid i 12 år.
1. Förvara listerna i rumstemperatur några dagar innan de används.
2. Var noga vid sågningen.
3. Limma alltid gerningen.
4. Och till sist det magiska....släng latexfogen och köp er en pica gel vit vaxpenna!
Gnugga in vaxet över gerningen och spikhålen.
Torka av med babyservetter!
Resultatet blir tipp topp!
Denna magiska penna var köper man den? Såg den på Ahlsell men är ej företagare så det behövs något annat ställe

Redigerat:
Intressant tips, kan du förklara varför du limmar? Och vaxpennan, är det för att "laga" ev. flisor?

-MH- skrev:
Finns på väbben:

[länk]

[länk]

[länk]

Googlade "pica gel vit"
ja med googlade men la till penna efter fick inget bra sökresultat så tack för hjälpen.

Mikael_L
-MH- skrev:
Fortsätter min bump-kampanj! :)

Hur blir det med fog på färdigmålade lister efter några år. Jag misstänker att a) fogen blir bred, dvs den går ut en 'fingerbredd' nåär man jämnar ut med fingret och b) samlar damm. Stämmer det?

Känns lite överkurs att tejpa innan fogning.
Kladda ut fog där den inte ska vara är aldrig riktigt bra, så foga försiktigt så det inte blir så mycket för mycket.
Dra ut fogen i de springor och utflisningar som ska döljas, avsluta med att försiktigt torka bort fog från ytor som inte ska ha fog på sig (ie de målade ytorna på en färdimålad list) med våt trasa.

Ja, det är faktiskt lite pillrigt att greja med akrylfogen, såpass att det faktiskt är bättre att satsa på att vara noggrann i momentet innan så att så lite fog som möjligt behövs. ;)

Färdigmålat listverk kan bli bra om en duktig och tålmodig snickare monterar.......men sluresultatet är inte alls att jämföra med inmålat listverk.
Det första kan ju räknas som montage och det andra som ett hantverk och prefabricerat är det som efterfrågas idag. Med snabbt, prefabricerat montage kommer tyvärr sådana bekymmer som denna tråd syftar till.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Det går definitivt att få till bra gerningar på färdigmålade lister. I våra flerbostadsorojekt använder vi en firma som enbart gör listningen. Oftast färdigmålade 0500-N. Det blir hur bra som helst. De som är snabbast gör ca 1,5 LGH per dag (runt 80 m2).

Limmar gör jag för att det håller ihop gerningen. Trä rör sig men med limningen delar det inte sig under årstiderna. Även om man får en perfekt gerning så blir det ett svart streck eller kanske en halv mm glipa, med pennan fyller du alla glipor och hål efter spikpistolen.
Gnugga in vaxet och torka av med en våtservett/babyservett.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.