Hej, jag sitter och kikar på moelvens träapp. Blir inte klok på vad som menas med utkragning och fri spännvid. Vet vad spännvidd är med just "fri spännvidd"?
Mitt hus är 8m brett på utsidan och väggarna 350 tjocka. 7,4m insida.
Någon som kan förklara vad som skall matas in?:D

/ Linus

Utkragning är hur långt du vill att balken ska passera det sista stödet, ett utstick med andra ord.

Den fria spännvidden är måtten mellan upplagen. Alltså är huset 8 meter brett på utsidan måste du dra av väggarnas tjocklek från detta mått.

• Gilla
Raukisola
  • Laddar…
Tack för svaret. Då vet jag vad jag skall mata in!

Inga problem, hojta till om det kommer fler frågor.

Ok, en fråga till, vad är en acceptabel nedböjning på 7.4m innertak. Får 34mm men tycker att det är för mycket och att det kanske kommer ses?

huggan skrev:
Inga problem, hojta till om det kommer fler frågor.
Ok, en fråga till, vad är en acceptabel nedböjning på 7.4m innertak. Får 34mm men tycker att det är för mycket och att det kanske kommer ses?

34 mm är nedböjningen dom inträffar vid maximal belastning. Enligt norm är den maximala lasten beräknad efter ett scenario som inträffar var 50 år. Så i vanligt brukligt kommer inte nedböjningen vara så mycket.

Autokorrekt.

huggan skrev:
34 mm är nedböjningen dom inträffar vid maximal belastning. Enligt norm är den maximala lasten beräknad efter ett scenario som inträffar var 50 år. Så i vanligt brukligt kommer inte nedböjningen vara så mycket.
Jag tackar för förklaringen! Då sikktar jag på den dimensionen. Skiljer sig det dubbla i pris om jag går på dimensionen som ger 8mm nedböjning.

Uppskattar hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.