P
pedda77: Nu har jag löst gåtan, och du var inte helt fel ute zeus_axel :) Jag mailade till arcticstudio som ritat Strandhuset och fått reda på att skivan heter Conchip.
2 svar · 2,1k läst
·
B
Bigfoot: Det blev plåtskruv och spackel till slut. Plåtskruv eftersom skruven hamnade över en plåtkant i skjutdörrskarmen. Jag tänkte skruva vid sidan av den först, men fick inte riktigt plats med det.
6 svar · 8,0k läst
·
Jumos
Jumos: Om den inte måste täcka hela dörröppningen på höjden kanske en klädställning typ denna: http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/50231630/?cid=a1:ps%7Ca2:se%7Ca3:pla_medium%7Ca4:%7Ca5:%7Ca6:google%7Ccc:915&s_kwcid=AL!817!3!106688533709!!!g!!&ef_id=WAY8kQAABYQzyUVv:20161018151529:s kunna fungera? Billig och enkel att flytta!
4 svar · 4,4k läst
erikssonandreas
erikssonandreas: Tack för svaren! Det slutade med att jag tog ner väggen och reglade upp igen.
3 svar · 11,3k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Bör vara lasering. Om det var tryckimpregnerat skulle den gått ur brädorna för länge sen. Tvätta och måla med utefärg om du vill ha enhetligt med huset.
1 svar · 1,8k läst
·
S
slaffe: [citat] Med andra ord inte jätte mycket jobb då för att sätta in en ny karm. Längskapa reglarna och dra fast och i med karmen?
10 svar · 6,3k läst
·
N
newkidintown: Hej Jag har börjar riva en gammal linoleum matta som satt på betongtrappan inomhus, det gamla kontaktlimmet som har hållt mattan på plats satt inte hårt men när jag drog bort det så följde bitvis av det gamla spacklet på trappan. Nu till min fråga, när man spacklar trappar generellt i betong, nu gäller detta inte lagning utan mer estetiskt så att det blir snyggt sedan när man ska
0 svar · 1,2k läst
N
NiclasR: Tack för snabbt svar! Ja då är det bäst att köra med spackelremsa i och med att utrymmet är öppet och syns. Tidigare har jag kört med limning av remsan för att vara på säkra sidan så det blir nog så denna gången också ;)
2 svar · 1,2k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Ta bort det som ska bort, sätt dit glasväggen eller vad du ska ha och sätta plattorna sist?
5 svar · 2,1k läst
·
M
Markus8558: Har funderat på det också. Synd rent estetiskt att behöva behålla en pinne. Men säkerhetsmässigt är det nog rätt smart. Vetefan ifall man kan få det helt stabilt med att enbart stödja upp nerifrån. Hmm
3 svar · 7,1k läst
·
F
f91jsw: Kontakta en konstruktör som räknar på vilken balk du behöver. Man skiljer mellan I-balk och H-balk. H-balkar har bredare flänsar och det är en sådan du ska ha. H-balk ger störst styrka i förhållande till balkens höjd. Vidare finns det olika typer av H-balk, de vanligaste är HEA och HEB. HEB är den starkaste men också tyngsta och dyraste. Det är nog vanligare att man använder HEA.
1 svar · 6,5k läst
·
T
tobbew: Ett år senare... Jag har nu börjat på trappan. På grund av att jag vill ha fuktsäkert längst nere så var jag redan från början bestämd på att köra första steget gjutet, eller av lecastenar. I detta fall blev det leca. Och eftersom jag hade en massa sten över, så passade jag på att göra tre steg i leca, så blir det framöver 10 steg av trä. Vangstycken a 45 x 145 är just nu
25 svar · 18,3k läst
T
tobbew: Nu blev det såhär att jag gjorde 3 steg i leca, sedan blir det 10 steg i trä. https://www.facebook.com/etthundratolvan När allt är klart så ska man nog inte se skillnad på delen i trä eller leca, då den ska kläs i klinker. Orsaken är att man alltid går i trappen med ytterskor och den leder mellan garage och hall, så klinker känns som en bra lösning för att hålla den hel och
1 svar · 2,8k läst
tommib
tommib: Du ska dra åt hårt. Har du kollat att du har den svarta packningen rättvänd? Den är multifunktionell om jag minns rätt och passar olika typer av avlopp genom att man har antingen räfflade eller släta sidan uppåt.
14 svar · 3,4k läst
·
Larsa
Larsa: Kanon, då får jag testa det!
3 svar · 1,5k läst
A
AndersS: För er som är maskinfreak finns batteridrivna bandsågar som kan ta dessa storlekar, oftast avsedda för metall, plast, etc. Ni hittar några på den här sidan, bl.a. en Milwaukee som tar 125mm http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/batteridrivna-verktyg/sagverktyg Och så en mindre blå Bosch till kampanjpris om man redan har deras 18V maskiner.
16 svar · 6,2k läst
·
P-plats
P-plats: [citat] Var och handlade idag igen och nu var det riktigt fint virke... 👌
4 svar · 4,9k läst
·
A
Acer767: Har en gäststuga som luktar nytjärad båt. Det beror på att man tjärat brädorna på insidan. Konstruktionen såg ut så här: Ytterpanel->isolering (ingen luftspalt)->spontade brädor->board (masonite)->tapet. Det verkar inte vara några problem med att ha isoleringen dikt an mellan ytterpanel och innerväggsbrädor. Det är ju inte ok egentligen men som sagt, inga problem. Min tanke är att
0 svar · 1,0k läst
A
A-Man_08: Då kör jag på 5mm det håller säker.
7 svar · 3,4k läst
Ö
Österby: En limträbalk kräver också större upplag om jag fattar det hela rätt. 200mm i mitt ex ovan. Hur är det med stålbalken? Där verkar det inte ställas samma krav på upplag..?
5 svar · 9,0k läst
·
K
Kalle_A: Är det begränsad yta så ta reda på vad som är rimligt för att kakel ska sitta bra. Förstår viljan att kakla då jag också tycker att det är trevligare och snyggare i miljöerna du beskriver. Jag har tätskikt i ett av rummen i källaren på alla väggar även ytterväggarna. Ytterväggarna är på -reglade med våtrumsgips och ventilerade för att fukt från marken ska hitta ut. När
15 svar · 5,3k läst
·
Anna_H
Anna_H: Nånting svart innanför glasrutan vill man absolut ha iallafall, vissa målar till och med gardiner och krukväxter. Det är ju ett blindfönster du vill göra, hittar många kul bilder på det när jag googlar.
9 svar · 7,5k läst
·
F
f91jsw: Det blev rätt! Dock var jag kanske lite för försiktig, fönstren kunde varit 3 cm större. Men det spelar ingen roll nu, det är bara jag som märker.
24 svar · 17,3k läst
·
Vermilion
Vermilion: Lade i lite frostskydd för -3 grader, tempen sjunker inte lägre än +1 i natt. Antar att det bara är att vänta nu. Jag fråga en dräneringsfirma och de rekommenderade inte att jag tog bort en del av sulan. Hur länge kan detta ta att härda till så pass mycket att jag kan montera på membranet?
3 svar · 2,0k läst
K
Kalle_A: Tvivlar på att lösningen jag ser på bilden är en "fackmannamässig" konstruktion på ett o-isolerat källargolv. Med isolerat menar jag en modern grund som är isolerad för att både vara tät och stoppa tillskjutande markfukt samt naturligtvis ge varmare golv och spara energi. Det påstås att i stort sett alla andra grundtyper för källare har mer eller mindre tillskjutande markfukt som
11 svar · 2,7k läst
·
H
hyggabus: ... min kommentar om XL proffsbutik gäller Täbybutiken.
9 svar · 1,8k läst
·
Stefan N
Stefan N: Börja med att ta kontakt med föreningen, är den bärande så måste du med all säkerhet ha godkännande.
1 svar · 1,8k läst
·
C
camaro1969: jajjamän, så vi tänkte med lufntningen.. när det övre lagret vart diffusionstätt av misstag, så kompenserar vi med även ett undre lager diffusionstät plast. så fukten inte tar sig upp i isoleringen...
16 svar · 5,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Prova att googla på vermit i stället, så kommer du hit: http://www.vermit-group.si/en/Applications/Construction-insulation
1 svar · 878 läst
·
F
FredSk: Tack för svaret, Corre!
17 svar · 22,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.