Byggmaterial & Byggteknik
anders07: Se till att spackla ut ordentligt och slipa jämnt med kanten. Det är lätt att det blir lite grop annars bredvid kanten.
Martin_B: Det går inte att avfukta i rummet ordentligt före en målning då? Sedan kan det bara svälla? Vet att jag har lyckats vid golvläggning, att lägga golvet när det har varit som torrast i luften, och stor skillnad blev det med. Men det kanske ej funkar på träfiberskivor i taket?
LimpTheGimp: Tråden dog vid 2010 och jag har helt missat den. Jag startade en snarlik tråd igår, så jag undrar ju såklart; hur gick det? :) Blev det nått berggagare? Vad kom du fram till? :)
Anonymiserad 156538: Du behöver kapa i 45/2 = 22.5grader och det brukar inte finnas på ger-lådor, du behöver en gersåg som du kan ställa in på exakt den vinkel du vill ha.
Bybon: Japp det har suttit en elradiator där tidigare men de togs bort när en Mitsubishi FH35 installerades. Dock så sticker det ut ett rör bakom dosan bara så man har dolt röret med en dosa. Försäkringsbolaget kommer ut på onsdag och tar en titt innan jag börjar riva mer. Har en systertråd med lite mer info här:
Kalle_A: Tack för bilder och bildtext. hmm. som lekman blir min tanke 70 tal, platta på mark. Om jag har fel på tidsaxeln så rättar säkert någon detta. Platta på mark byggt 70 tal gjordes nog oisolerat på singel. Inte helt lyckosam experimentkonstruktion. Singel är kapillärbrytande dvs vatten rinner rakt igenom men i marken finns ofta vatten/fukt som kan komma underifrån eller från sidan. I
wittsjo: Tack för alla svar och tips, baserat på alla inspel är planen nu är att gjuta under.
Daniel__s: sent svar men tips till andra, spackla slipa spackla slipa, limma renoveringstapet.. måla, och måla igen. Då har man ett slätt tak :)
Swebreeze: Då skippar jag ångspärren. Får hitta något annat användningsområde :p
Blwrgrl: Pergolas får man bygga hur mkt man vill - och det kan man rätt smidigt sätta plåttak på- blir d ajabaja så tar man bort taket och spänner fast segel/pressening på krokar(ej fast installation) 😎
shomakie: Jag handlade allt regelvirke och tak på byggmax, l-element och allt plåt och skruvar på bauhaus och köpt panelen på beijer. Allt kört på släpkärra. Då är det såhär stort bygge [bild]
KnockOnWood: Jo nog blir det välisolerat! Och det är trevligt med djupa fönstersmygar att ställa blomkrukor och annat smått och gott i, utan att behöva fönsterbrädor, som sticker in i rummet :) Hos oss (bor också i Halland) har vi, utifrån och in, 22 mm liggande panel, 28 mm glespanel, 9 mm gips, 45 mm reglar med 45 mm gullfiber, 220 mm reglar med 220 mm gullfiber, ångspärr, 45 mm reglar med 45 mm
StevieGee: Är det någon som vet var man kan få tag på ventilerade sockellister i NCS S 0500-N i Göteborgsområdet? Har hittat foder och vanliga lister i den kulören på Beijer ifrån Södra, men inte ventilerade lister.
Martin_B: Vad är era tips för att såga till små hörnbitar av lister på ett säkert sätt utan att det flyger iväg bitar osv. med vanlig gersåg? Det är småbitar ner till bara någon centimeter gånger två centimeter de minsta. Och jag brukar använda en offerbräda i from av en L profil, dvs som både täcker nertill och baktill mot anhållet, men tycker ändå inte det är säkert nog. Det
thomasx: Takskivor kan du förvisso sätta direkt emot det gamla taket om du vill slippa måla. Men det blir så klart lite enklare med elen om du bygger ner.
Per i Hamrånge: Grått gör nog ingenting. En naturlig åldring. Grönt är väl alger mer än mögel. Gör säkert att tvätta av med något mögel/alg tvättmedel. Fråga på en färghandel. Men jag är ändå osäker på om det är klokt att spika upp inomhus. Du bör nog grunda med någon spärrgrund eller liknande. Tolkar dig som att den har legat ute? Då behöver den torkas ned till inomhus klimat igen,
exeln: Hej! Vi är mitt uppe i bygget av vårt hus.Huset kommer från en hustillverkade med färdiga element. Är lite osäker på hur väl arbetet är gjort för att lappa ihop vindskyddsskivan mellan de två olika elementen. De har på vissa ställen använt diffusionstejp, vissa ställen tätskum och vissa ställen är där fortfarande springor. Fästen från de olika modulerna sitter kvar samt
earlo: I dag hörde kommunen av sig till mig i denna fråga. Följande sades: -Det kommunala avloppet är av självfalls typ och att vi har möjligheten att ansluta till detta med självfallsavlopp från vårat hus (om vi fyller ut tomten ca 2-3 meter). -Kommunen inte har något emot om vi installerar ett LTA-system som vi ansluter mot kommunens avlopp (om vi bygger ett suterränghus). -Kommunen anser
Mats: Enklaste sättet att begäran en flyttning av ett ämne är att du rapporterar ett inlägg i tråden och be om flyttning så fixar vi det /Mats Moderator
JohanEngström: Hejsan. Jag har hackat ner all puts på ena sidan av min skorsten (inomhus) och putsat om med Finja KC Putsbruk B. Jag har även höjt upp en järnspis som var ansluten till skorstenen där jag var tvungen att mura om rökröret (Combimix eldfast bruk) Samt höja gavlarna med hjälp av tegel och Finja murbruk B. Hur länge måste detta brinna innan jag kan putsa allt med gypsum?
Oldboy: Är det inga fuktproblem så är det bara att sätta panelen direkt mot gips/tapet. Bara du hittar reglarna bakom gipsen att fästa i.
prototypen: Ta bort treetexen, den är mjuk och ditt dekor riskerar att spricka eller lossna. Protte
KnockOnWood: Har du försökt hitta något här? http://www.byggbeskrivningar.se/ Det är informativa, korrekta och kostnadsfria byggbeskrivningar.
Kallebo: Jag skulle kunna lägga ytterligare en bjälke mellan varje för att få cc 30. Det är ju inte så mycket extra arbete om jag ändå ska lägga flytande golv. Spännvidden är på fyra meter så två kortlingar per mellanrum?
Flaxhill: [citat] Någon som har någon annan åsikt än att en IPE150 klarar taklasten ?
bomm: Gipsputs, spackel eller rostfri plåt
Irene Kallin: Efter ny yggnation har vi jord över på tomten. Är av bra kvalite och passar som fyllnadsmassa och som matjord. Bortskänkes mot avhämtning. Finns i Lödöse, Västra götaland.