Funderar lite på där här med nedböjning mellan stål och limträbalkar. Tittar jag i Tibnors konstruktionstabell så kan jag utläsa att jag behöver en HEA 260 för att bära upp 6m och att "godkänd" nedböjning är 50mm. Har jag tolkat det rätt? Det känns som ganska mkt nedböjning, men balken väger ju en del i sig också.

Om jag slår in mina mått i "limträprogrammet" så rekommenderar den en mkt fetar träbalk, som natruligtvis har mkt mindre nedböjning.

Ju grövre stålbalk jag tar desto mindre nedböjning får jag iofs, men hela tanken från min sida med stålbalk istället för limträ är att jag tänkte jag skulle komma undan med en mindre balk och samtidigt få en stabilare sådan. Men jag kanske lurar mig själv när jag tror att en stålbalk skulle vara stabilare/stadigare/bättre än en limträbalk.

Förstår att jag inte kan jämföra lastberäkningarna rakt av då de har olika förutsättningar, men min fråga kvarstår dock om en stålbalk möjligtvis ger mer nedböjning eller om det bara är så att dom har räknat med högre last vilket skulle kunna ge den maximala nedböjningen...?

Konstruktionstabell:
http://www.e-magin.se/paper/ndrj52ff/paper/1

Sidan 57 i konstruktionstabellen:
Skärmbild av beräkningsunderlag från limträprogram med tabell och diagram över balkbärförmåga och lastkapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Limträprogrammet";
http://swelagerbalk.inadire.se/Lagerbalk.aspx

Bild från "limträprogrammet"
Illustration av ett hus med dimensioner för limträbalkar och beräknade laster och nedböjningar från ett konstruktionsprogram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand,
Österby

I Tibnors konstruktionstabell redovisas lasten 65,1kN/m, dvs. nedböjning 50mm erhålls vid lasten 65,1kN x 6m (390,6kN).

Lastfallet i limträberäkningen är som jag tolkar det 132kN (pelarlast 66kN x 2).
Med lasten 132kN får du en nedböjning på 17mm (1/352) för en HEA260.
Sätter du in en HEB260 hamnar nedböjningen på ungefär samma nivå som limträbalk ovan (12mm).

Tack för svar! 132kN blir väl ca 13ton va? Å stålbalkens 390kN nästan 40ton?

Båda borde klara min övervåning och ev snölast (bor i östergötland).

Kan man förenklat säga att dom ungefär ger lika mkt nedböjning vid lasten 132kN, men när träbalken går av så tillåter stålbalken ännu mer nedböjning?

Stål väljer du när du vill slippa dansa limbo genom öppningar, dvs. du kan ha "mindre/lägre" profiler med stål då det har en högre elasticitetsmodul.

Rekommendationen för bjälklag är väl 1/400 (längd genom nedböjning) och då, utifrån givet lastfall, är en HEB260 att föredra.

Har 3m i tak så jag är inte jättekänslig för balkhöjden.

Om jag väljer en stålbalk, vad använder jag lämpligast för material till pelarna? Går det bra med träpelare eller bör det vara stål där med?

En limträbalk kräver också större upplag om jag fattar det hela rätt. 200mm i mitt ex ovan. Hur är det med stålbalken? Där verkar det inte ställas samma krav på upplag..?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.