22 343 läst ·
17 svar
22k läst
17 svar
Hur fästa kortlingar?
Sida 1 av 2
Hej!
VI håller på och byter kök. Väggarna är öppnade för att kunna sätta kortlingar för att bära upp skåpen. Hur fäster man kortlingar för att de ska klara vikten? Det är en vanlig reglad vägg, cc60cm. Bara skruva i regeln med ett par skruv på bägge sidor? Använda vinkeljärn mellan regel-kortling känns inte rätt...
Nån som har koll på hur man ska göra?
VI håller på och byter kök. Väggarna är öppnade för att kunna sätta kortlingar för att bära upp skåpen. Hur fäster man kortlingar för att de ska klara vikten? Det är en vanlig reglad vägg, cc60cm. Bara skruva i regeln med ett par skruv på bägge sidor? Använda vinkeljärn mellan regel-kortling känns inte rätt...
Nån som har koll på hur man ska göra?
Antingen kottlar man och fäster upp dem med skruv eller spik. Behöver inte skruva med jättelånga o jättemånga då de hålls på plats av gipsskivan också.
Eller om det finns plats så kan man istället för att kottla skruva upp plywood och gips på det. Då finns det att skruva i överallt alltid!
Jag väljer plywood framför OSB i kök.
Eller om det finns plats så kan man istället för att kottla skruva upp plywood och gips på det. Då finns det att skruva i överallt alltid!
Tack för svaret! Frågan är ju hur man faktiskt går till väga när man "kortlar"?verktygsgurun skrev:Antingen kottlar man och fäster upp dem med skruv eller spik. Behöver inte skruva med jättelånga o jättemånga då de hålls på plats av gipsskivan också.
Menar du att plywoodskivan ersätter kortlingarna helt? Klarar de av att bära upp tex överskåpen?
En plywoodskiva som är korrekt infäst och med en(1) träskruv klarar runt 150kg skjuvlast (rakt nedåt typ) har jag för mig.
Två skruvar fästa i överskåens infärstningar klara lätt lasten av det du lastar in i skåpet.
Om du väljer plywood så ta remsor som är minst 50cm höga, och fäst med 4st skruv i varje regel.
Annars snedskruvar du bara två tre skruv, eller spikar när du kottlar.
Filmerna från denna kanalen kan nog ge lite tips.
https://www.youtube.com/watch?v=j1LFo2D-jss
Två skruvar fästa i överskåens infärstningar klara lätt lasten av det du lastar in i skåpet.
Om du väljer plywood så ta remsor som är minst 50cm höga, och fäst med 4st skruv i varje regel.
https://www.youtube.com/watch?v=j1LFo2D-jss
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
113 kr inkl moms
126 kr
Läs mer
Menade inte att kottla med plywood. Menar att man sätter plywood på hela väggen sen gips. Finns ju ingen mening att köpa en skiva plywood för att såga sönder den och stoppa i stumpar mellan reglarna. Då kan man ju använda billiga reglar istället.corre skrev:En plywoodskiva som är korrekt infäst och med en(1) träskruv klarar runt 150kg skjuvlast (rakt nedåt typ) har jag för mig.
[länk]
Jag menade otydligt, att man skulle montera en remsa köksväggarna i den höjd som passar för bära skåpen, dvs ersätta gipset som skiva där. Det kanske inte går att byta mer utan att förstöra gips/kakel eller annat.
Men min rekomendation är precis som din, byt allt!
Gipsa ovanpå plywooden för att kakla sen.
Men min rekomendation är precis som din, byt allt!
Gipsa ovanpå plywooden för att kakla sen.
Jag ska vara lite tydligare
Tanken har varit att lägga kortlingar mellan reglarna där vi behöver för att skruva upp skåpen. Över det lägger vi en plywood/osd eller dylikt och sen gips. Men om jag förstår er rätt så behöver man inte lägga kortlingar om vi använder oss av plywood bakom gipsskivan?
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Nej, inga kortlingar behövs isf. Mycket praktiskt eftersom du kan skruva upp grejer överallt.
Använd rätt skruv vid montering av köket bara! Se till att "släppet" inte är för stort mellan gänga och skruvskslle. T-ex en 4cm lång skruv har i regel mer gänga och kortare släpp. Så den är bättre än en 7cm lång skruv, där är släppet större allt som oftast.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Vanligt enkelgips pallar utan problem att bära överskåpen, helt utan kortlingar/playwood/OSB.
Använd Toggler i stället för Molly bara.
Har testat att hänga i IKEA överskåp (100++ kilo) fästa med två Toggler i enkelgips och skåpet går sönder innan infästningen i väggen lossnar.
Använd Toggler i stället för Molly bara.
Har testat att hänga i IKEA överskåp (100++ kilo) fästa med två Toggler i enkelgips och skåpet går sönder innan infästningen i väggen lossnar.
Tack för alla svar! VI körde på både hängslen och livrem och satte kortlingar där kökstillverkaren vill ha dem. Dock blir det även en OSB-skiva innan gipsen för att kunna sätta upp lite hyllplan mm.
Tack!
Tack!
Har läst här på byggahus om att någon ritade ut på väggen var överskåpen skulle vara, sågade bort en remsa gips längs hela skåpsraden och fällde in en plåtremsa och sen tillbaka med gipsen. Sen monterar man överskåpen med självborrande montageskruv. Tyckte det var smart med plåt då man inte behöver in o krångla med virke i väggen.
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Medlem
· västra götaland
· 212 inlägg
Det räcker. Så görs det vanligen på byggen.