Jag har ett dörrfoder som jag inte riktigt kan bestämma mig för hur jag ska fästa.

Att spika är lite lurigt eftersom dörren är en skjutdörr, spiken får inte gå för långt och dessutom är det lite för mycket svikt i väggen för att man ska vilja använda en hammare (går inte att komma åt att hålla emot utan att demontera dörr + täcklister). Spikpistol med korta spik kanske funkar, men jag är inte så sugen på att köpa ytterligare en pryl som jag inte har något större behov av.

Så min tanke var att skruva och spackla över, men det verkar svårt att hitta tillräckligt små skruvar med smal försänkt skalle. (Listerna är profilerade så det blir omständigt att spackla större skallar snyggt.)

Limma känns inte heller som något vidare alternativ.

Listskruv! ( jag skulle limma dock!)

Tre olika listskruvar mot vit bakgrund, med olika skruvhuvud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med vänlig hälsning, fremax

De där skruvarna är lite luriga!

Om det blir fel, och man skulle vilja skruva ur dem, så är det praktiskt taget omöjligt.
Detta pga den "motgängade" delen under huvudet.

(Och ja, jag har massor av dem i mina väggpaneler.
Men till foder och lister använder jag helst dyckert)

Limma låter bra!
Skall prova det i morgon på fönsterfoder med No More Nails.

Whish me good luck :)

• Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Har satt en hel del list med no more nails, funkar ypperligt

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
S
man kan ju alltid hyra eller låna maksiner

små klippspik kanske? Spikade alla foder i päronens hus med det. Fast man får ju vara försiktig på slutet för man får ju oftast driva in dem med platt dorn om man slår dem i nån fördjupning. Är man noga så blir slutresultatet snudd på osynligt och kräver inget efterarbete. Lite som att skjuta med spikpistol fast manuellt.

Det blev plåtskruv och spackel till slut. Plåtskruv eftersom skruven hamnade över en plåtkant i skjutdörrskarmen. Jag tänkte skruva vid sidan av den först, men fick inte riktigt plats med det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.