Medlem
· Halland
· 132 inlägg
Hej, jag har en limträbalk 110x400 som jag ska såga en "halvmåne" mitt i balken. Någon som har en ide hur jag ska såga, Sticksågblad är för korta, går ju att beställa extra långa blad men det kanske finns någon annan metod ?
Hur långt stycke är det? Är tjockleken som ska sågas 110mm? När det är så tjockt tror jag att det finns risk för att sågbladet vandrar även om du får tag på längre blad. Om stycket går att hantera så skulle jag säga bandsåg.
Medlem
· Halland
· 132 inlägg
Balken är 4 meter lång och sågningen jag ska göra är ca 1 meter mitt i balken så bandsåg går inte.Exsicco skrev:
jo det hade väl kanske gått med en stor bandsåg och ett par man.
Produkter som diskuteras: "Bågsåg"
Bågsågar
Bågsågar är en typ av såg där sågbladet spänns mellan två punkter i en båge. De har ett långt, smalt blad med tänder som är utformade för att skära genom material. Bågsågar används ofta för grövre arbete som att kapa grenar och
Läs mer
Med en bra yxa går det där som en dans.....om man kan använda yxan vill säga. Tyvärr finns det människor i dag som inte kan det.
Varför skall du ha en infällning mitt i balken? Du försvagar den ganska mycket.
Varför skall du ha en infällning mitt i balken? Du försvagar den ganska mycket.
Medlem
· Halland
· 132 inlägg
Nej det går inte med bågsåg, ska försöka rita en bild hur jag tänker
Motorsåg?
Om finishen på snittet inte är viktigt så skulle kanske kört med min elmotorsåg.
Även här gäller det liksom med yxan, veta lite hur man handskas med grejerna.
Tigersåg som kom som tips här är ju inte heller så dumt.
Lite taskig finish där med, men minst en klass snyggare än med motorsåg.
Om finishen på snittet inte är viktigt så skulle kanske kört med min elmotorsåg.
Även här gäller det liksom med yxan, veta lite hur man handskas med grejerna.
Tigersåg som kom som tips här är ju inte heller så dumt.
Lite taskig finish där med, men minst en klass snyggare än med motorsåg.
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Medlem
· Halland
· 132 inlägg
Det ska bli en vägg mellan hus och garage och det kommer stolpar på varje sida om "halvmånen"
Jag hade en balk över så väggen blir i samma stuk som mitt altanbygge
Jag hade en balk över så väggen blir i samma stuk som mitt altanbygge
Medlem
· Halland
· 132 inlägg
Ja tigersåg har jag också funderat på, ska göra ett försök idag. återkommer med bilder
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Såga strimlor/skivor som du bryter loss och sedan slipa till finnishen?
Eller borra hål längs profilen och hugga bort mellan hålen?
Eller borra hål längs profilen och hugga bort mellan hålen?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu blir jag nyfiken!
- Vad skal hålet fylla för syfte?
- Hur stort skall hålet vara? Bild/skiss?
- Är försvagningen av balken tagen i beräkning? Det är väl inte utan skäl som man har valt en så kraftig balk.
Medlem
· Halland
· 132 inlägg
Hej, det ska sitta en dörr som är rundad upptill och gå upp en bit i balken, varför det blev en så grov balk är att jag hade den liggande hemma. Har en dörr i muren på andra sidan huset som är rundad upptill så det blir kanske bra att även runda av dörren mellan hus och garage. Det blir alltså ingen belastning alls på balken.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 132 inlägg