Byggmaterial & Byggteknik
f91jsw: Över lång tid brukar en tvättmaskin flytta sig några mm. Då är det bara att knuffa till den tillbaka till rätt läge.
Jonatan79: Nix, bygg på samma sätt som tidigare är mitt råd. Om man renoverar om allt kanske det kan vara Aktuellt med plast...
Gunnar Persson: Hur får jag upp finishen på emaljerade ovansidan
Anna_H: Är det själva väggen som är bärande då? Det brukar ju vara reglat, så att man kan öppna väggen, så länge man inte rör reglarna.
Anna_H: Valv blir ju per definition i princip stabilare ju högre last man har.
öringen: Bra. Då testar vi med en hålsåg. Är det bra att ha lite större än 110mm hål när man skall igenom med avloppet. Såg att Claes O hade som var 127mm?
EasyCash: Tack för input. Här kommer en till bild. Väggen kommer gå i mitten på fönaterpartiet. Elementet behöver då flyttas till vänster och bytas ut mot ett mindre. Nån som har gjort detta innan och vet vad det kan tänkas kosta om en vvsare gör jobbet? Funderar på att göra det själv nämligen med avsedda rördetaljer och utanpåliggande montering. [bild]
oStj: Ah ja det är sant, det finns ju plats då balken bara är 56 bred! Ja balken sätts dit omgående
snowjim: eh kolla här, man kan visst fräsa 1 cm eller mer på en gång ;) http://imgur.com/gallery/oIoDn
shomakie: Jag håller på och bygger garage och där så kommer jag ha 3 120mm bräder med 2 mellanrum som är ungefär 50mm totalt på längden 10.4m.
AndreasÖrebro: Det var snabb leverans av forumet må jag säga! Tack för hjälpen!
klaskarlsson: [citat] Ta bort den gamla skulle jag säga...blir nog varken bra eller snyggt annars, finns inga direkta fördelar med att behålla den och dessutom ser du ju inte om det finns ev skador undertill... /K
sir_daniel: Vi köpte vår från http://garageexperten.com. Beskrivningen var dålig men annars är jag nöjd efter justering av porten så den glider bättre (delvis pga att jag monterade den själv och att jag inte monterat port tidigare, minst 2st när ni monterar)
BlueX: Är det bara ett steg upp så är väl det enklaste att fortsätta med liknande block i trappen som i stensättningen. Annars är ju granitblocksteg snyggt, skönt att gå på (tycker jag), och bland det mest hållbara som finns: t.ex. http://www.stenbolaget.se/blocksteg-granit-ljus.html Om du lägger granitsteg så kom ihåg att lägga den skrovliga, flammade sidan upp (inte den släta sågade
byggarätt: Om det är badrum så bila ur mera så att du både får plats med mer isolering ...eftersom det kan vara svårt att få botten helt plan kan man lägga leca först som isolerar och kapillärbryter jämnar ut sedan frigoliten...men så tjockt som möjligt upp och sedan 10 cm betong gärna Eps sprickarmerad...
prototypen: Kan finnas hos VVS butikerna, kanske heter rörpendel. Protte
snowjim: Kanske någon undrar svaren längre fram : 1. Tejpen kan sitta kvar då man ändå inte fogar nedersta raden, där sätter man istället silikon. Man får dock räkna med att det är lite pilligt att få bort tejpen. 2. Beror troligen på fixet men enligt tillverkaren så kunde jag här ha fogat dagen efter med tanke på rådande miljö. 3. Inga problem att foga, tryck in fogen med spaden och dra
Kretikos: [citat] Jag köpte en vit L-formad plastlist på Ekesiöö för några år sedan. Har för mig den stod i gången där de har Elfahyllor och liknande prylar. Den var nog banne mig 25*25.
111111: Håller på med en totalrenovering av vardagsrummet. Hade räknat med att ta bort golvet för att byta ut befintlig kutterspåns isolering. med ny golvläggning Men hittade mycket fint parkett under befintliga Ikea-klickgolvet (eller likvärdigt) Min fundering är om det finns någon möjlighet att isolera upp det som kutterspånet har sjunkit, utan att bryta upp golvet. Har planer på att sätta
wvansl: Hej, Jag ska dra ner en insatsrör i en gammelt rörkanal. Den kanal finns inte i mitten av skorsten men på sidan. Jag vill bygga skorstenen lite störrare så kaminen kommer i mitten av skorstenen. På den extra plats vill ga gärna ha lite ved för kaminen. Hur gör jag det på bäst sätt? Byggar till på sidan med murblock?
MathiasS: Förra årets mur byggdes utan isodränskivor, men nu är det dags för 8-9m stödmur igen och jag funderade igen över detta med isodrän. För att få klarhet i ursprungsfrågan ringde jag Isodrän som tydligt deklarerade att det dränerande skiktet närmast muren (8x16) kan ersättas med en isodränskiva. Bakomvarande lager av bergkross kan man inte ersätta och det beror på att man vill ha
pelpet: Stenull har bättre fuktgenomsläpplighet än glasull. Om du inte har bestämt dig för om du ska ha kallt eller uppvärmt så kan du sätta en ångbroms på insidan istället för en ångspärr.
pjodden: Jag är bara rädd att det kommer att börja lukta om det sedan när det väl är inbyggt och värmen är påslagen... då blir det ju inte så muntert att göra om! Men det hade varit toppen om man slapp köra iväg detta och köpa en massa ny isolering.
nino: Tycker det ser bra ut, förutom den lilla då men har du silvergrå eller vit fog så tänker man nog inte på det
hempularen: Ämnet flyttat hit /moderator
Ulf1: Tack- för inputen. Beräkningsprogrammen är ju enkla att fylla i, går knappast att göra fel. Men som du skriver bsta är att fråga snickare/ Ulf