Jag vet inte om detta hör hemma här, men såhär ligger det till... Jag skulle behöva bygga in ett gammalt fönster på mitt torp. Inifrån. Jag vill altså ha kvar fönstret på utsidan, men bygga en vägg på insidan. Hur ska jag göra! Det är ett gammalt 1-glas fönster och på utsidan är det en rätt ny fasad fasad och på insidan ska jag regla upp en vägg med 95mm isolering... Bifogar två bilder!
Tack på förhand för hjälpen!
Tack på förhand för hjälpen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du vill alltså ha det kvar av estetiska skäl? Jag tänker mig att du tar bort fönstret, bygger väggen, sätter en t ex svartmålad skiva ytterst, och till sist sätter tillbaka fönstret. Förslagsvis på ett sätt så att det går att montera bort hyfsat enkelt för att kunna putsa insidan och städa bort spindelväv etc.
Alternativt att du bygger innerväggen med en lucka för fönstret så du kan komma åt fönstret, öppna det, ta bort bågen, renovera, städa, osv. Men jag förmodar att du inte vill ha några skarvar invändigt? Ens med lister runt om så det ser ut som en tavla?
Du skall aldrig bara bygga in det, för då kommer du inte åt fönstren så du kan ta bort det på något sätt. Då får du bryta upp allt (du bryter sönder det) när du väl skall renovera fönstret en gång i framtiden.
Men bäst resultat blir det som f91jsw skriver att du tar bort fönstret, bygger en vägg och sedan sätter tillbaka fönstret så du kan montera bort utifrån.
Se bara till så väggen är tätad riktigt ordenligt.
Om du vill göra det riktigt roligt, så kan du även dra el dit, så kan du tända en lampa i fönstret så ser det ut som att det lyser i ett rum fast det är helt inbyggt
Du skall aldrig bara bygga in det, för då kommer du inte åt fönstren så du kan ta bort det på något sätt. Då får du bryta upp allt (du bryter sönder det) när du väl skall renovera fönstret en gång i framtiden.
Men bäst resultat blir det som f91jsw skriver att du tar bort fönstret, bygger en vägg och sedan sätter tillbaka fönstret så du kan montera bort utifrån.
Se bara till så väggen är tätad riktigt ordenligt.
Om du vill göra det riktigt roligt, så kan du även dra el dit, så kan du tända en lampa i fönstret så ser det ut som att det lyser i ett rum fast det är helt inbyggt
Det bör vara ventilerat. Det blir alltid kondens nu och då på enkelglasfönster.
Jag satte in ett enkelglasfönster i vedboden. Tänkte att det borde funka bra då det ju i princip är uteklimat i vedboden. Men icke desto mindre så är det ofta mkt kondens som rinner ner på träet/fönsterbågens nederdel.
Jag satte in ett enkelglasfönster i vedboden. Tänkte att det borde funka bra då det ju i princip är uteklimat i vedboden. Men icke desto mindre så är det ofta mkt kondens som rinner ner på träet/fönsterbågens nederdel.
Ja det är alldeles riktigt. Det är en förutsättning för att det skall bli bra. Det fixar han lätt med ett par små ventilationskåpor i samma färg som fasaden eller något. Alternativt borrar några hål i bågen upp och nertill för att göra det enkelt för sig.Oldboy skrev:
Hej allihopa, tack för svaren! Jag tänkte mest att jag skulle slippa hålla på utomhus och snabbt ha det inbyggt inifrån och slippa mecka med fasaden på utsidan. Det är inte så viktigt för mig, vill bara ha en vägg på insidan.
Menar ni att det är omöjligt utan att det blir dåligt?
Menar ni att det är omöjligt utan att det blir dåligt?
Plasta från insidan, stoppa in isolering, rikta upp väggen, skiva, måla - tadaaa!?
Beror lite på hur det ser ut utvändigt också. Är takfoten rätt ovanför så fönstret konstant är skyddat från regn exempelvis?Dimitri Mikhalev skrev:
Vad är det för typ av fönster, hur pass tätt och bra är det?
Det blir aldrig "bra" att bygga in något så som du önskar att göra. Det går, men det blir inte bra. Tidsaspekten är en annan sak. Hur länge vill du ha det "krångelfritt" så att säga? Ett par år klarar det säkert om fönstret är hyfsat tätt.
Men du kan ju få problem i framtiden när du skall göra i ordning fönstret.
Jag är helt övertygad om att du gör säkrast i att göra fönsterbågen borttagbar från utsidan, för då är du åtminstone säkrad för att kunna renovera det utan att behöva bända sönder hela bågen alt. krossa rutan.
Och som ett svar på Dimitri's svar så skulle jag bestämt vilja avråda från att "plasta från insidan" innan du vet hur din huskonstruktion ser ut överhuvudtaget. Man plastar inte hej vilt i ett gammalt hus som inte är byggt på det sättet, speciellt inte vid speciallösningar som att bygga igen fönsteröppning samtidigt som man bevarar bågen etc.
Kondensen lär ju liksom inte bli en vacker historia. Hur blir det när det kondenserar på plasten och dropparna börjar rinna neråt längs med plasten? Det hamnar rakt ner i huskonstruktionen = inte bra.
Nä, här får man nog tänka efter ett par gånger för att det skall bli "korrekt".
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Vad är det för fasad? Behöver inte vara så mycket jobb om det bara rör sig om att byta 5-10 panelbrädor.
Klicka här för att svara