om du ändå ska klä in trappen så kan du ju bygga den i plywood. det verkar va vanligt i Amerika så borde ju funka även här.

daugaard skrev:
om du ändå ska klä in trappen så kan du ju bygga den i plywood. det verkar va vanligt i Amerika så borde ju funka även här.
ok, jag googlar lite men blir inte helt klok. Plywood är lite mer "dött" än en träregel vill jag minnas? Eller är det andra argument?

framförallt så är plywood mer lättjobbat! du slipper limma ihop reglar 220+45 till trappsteg, du slipper byggvirke som vrider sig så fort det kommer in o torkar lite.
sen hade nog jag limmat klinkersen med nått bygglim som är lite elastiskt, istället för fix

daugaard skrev:
framförallt så är plywood mer lättjobbat! du slipper limma ihop reglar 220+45 till trappsteg, du slipper byggvirke som vrider sig så fort det kommer in o torkar lite.
sen hade nog jag limmat klinkersen med nått bygglim som är lite elastiskt, istället för fix
Ah, intressant!

Jag har typ aldrig jobbat med plywood, inte annat än att jag satt det bakom någon gipsskiva istället för OSB.

Vad pratar du för dimensioner här? Jag har sett skivor som är typ 12 eller 15mm tjocka. Det lär väl inte vara stumt nog för ett klinkrat trappsteg, så du tänker att man limmar ihop tre skivor eller så?

Tänker du dig att man bygger vangstycke som vanligt med reglar, sedan lägger man dessa skivor ovanpå? Så det man i praktiken byter ut är själva trappstegen?

Tack för dina kloka tankar!

kertobalkar som vangstycken

MathiasS skrev:
kertobalkar som vangstycken
Mhm, därför att? :)

Om jag redan har reglar i alla världens dimensioner som ligger, är det fortfarande värt att köpa balk? Trots att de inte är fribärande, utan följer en vägg? Förutom den eller de eventuellt två som går i mitten av trappan.

• Gilla
dannnej
  • Laddar…
finns tänkte mer på tex dubbla 21mm plywood me lite lim. finns ju även tjockare skivor men vet inte om det kanske blir jättedyrt.
du kan även göra vangstyckena i plywood om du vill men går även med reglar om du har det liggandes. jag hade valt en lite grövre regel än 45x95 till den mittersta vangen, kanske 120 lr 145mm. vet inte om det behövs men känns bättre om det får plats under trappen.

• Gilla
tobbew
  • Laddar…
gissar att du bör bygga liknande den här!

[video=youtube;ttVXMyNs650]https://www.youtube.com/watch?v=ttVXMyNs650[/video]

• Gilla
tobbew
  • Laddar…
tobbew skrev:
Mhm, därför att? :)

Om jag redan har reglar i alla världens dimensioner som ligger, är det fortfarande värt att köpa balk? Trots att de inte är fribärande, utan följer en vägg? Förutom den eller de eventuellt två som går i mitten av trappan.
Jag tänkte på temat Plyfatrappa.

MathiasS skrev:
Jag tänkte på temat Plyfatrappa.
låter som att du är skeptisk till trappsteg av plywood?

Ett år senare...

Jag har nu börjat på trappan. På grund av att jag vill ha fuktsäkert längst nere så var jag redan från början bestämd på att köra första steget gjutet, eller av lecastenar.

I detta fall blev det leca. Och eftersom jag hade en massa sten över, så passade jag på att göra tre steg i leca, så blir det framöver 10 steg av trä.

Vangstycken a 45 x 145 är just nu provmonterade efter väggen. Trappan blir 110 cm bred, så jag tänker att en vang i mitten av samma dimension är nödvändig, inte minst om det ska klinkras, vilket jag absolut har tänkt. Det blir troligen, enligt förslag ett par inlägg upp, plywoodsteg med en total tjocklek på runt 40mm.

Kanske ska man till och med ha två vangar så blir det cc 35 typ, jag har svårt att förutse hur mycket flex det blir i trappan (vangen är 280 cm lång, men de två efter väggen är som sagt inte fribärande, utan rejält förankrade in i väggarnas regelstomme.

14707826_758207094319014_6541587332723699499_o.jpg

Allt ska framöver kläs på sikt, så förhoppningsvis blir det inte synligt vad som är leca eller trä.
Vi får se hur det blir, kanske blir trappan bra, kanske blir den kass. Men just nu känns det rimligt att den blir en vettig garagetrappa!

Fler bilder finns på husets facebooksida.

Men den stora frågan är: Håller det med endast en vang i mitten? Blir då cc55 ungefär.

Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.