Jag tänkte sätta in ett gammalt fönster i en innervägg, gipsvägg.
Mitt bekymmer är att sitter en regel där jag vill placera fönstret. (Svart = regel, grön = fönster)
Hur ska man tackla detta?
Det är ett gammalt fönster så det väger inte mycket, kan det räcka att såga upp ett hål, samt såga av regeln och sedan regla runtom fönstret direkt i gipset.
Eller bör man ta ner väggen och regla om för fönstret?
Andra tips och förslag mottages också tacksamt.
Mitt bekymmer är att sitter en regel där jag vill placera fönstret. (Svart = regel, grön = fönster)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ska man tackla detta?
Det är ett gammalt fönster så det väger inte mycket, kan det räcka att såga upp ett hål, samt såga av regeln och sedan regla runtom fönstret direkt i gipset.
Logga in
Skapa konto
Eller bör man ta ner väggen och regla om för fönstret?
Logga in
Skapa konto
Andra tips och förslag mottages också tacksamt.
Vad är det för hus? Vi gjorde ett liknande hål i en innervägg i vårt första hus. Även om det känns helt ologiskt gick där ett vp-rör till uttaget under. Som tur var sågade vi från andra hållet. Men det skadar inte att ta det lugnt med cirkelsågen tills ni vet var elledningarna går..
Om ni ska regla om eller inte beror på hur stabiliteten blir när du kapat regeln och hur tungt fönstret är.
Såga (försiktigt) upp hålet och kika in hur det ser ut.
Jag utgår från att du vet att väggen inte är bärande
Om ni ska regla om eller inte beror på hur stabiliteten blir när du kapat regeln och hur tungt fönstret är.
Såga (försiktigt) upp hålet och kika in hur det ser ut.
Jag utgår från att du vet att väggen inte är bärande
Redigerat:
Såvida väggen inte är bärande så är det inga problem att göra som du tänkt. Såga upp hålet från ena hållet med en gammal fogsvans så får du ett snyggt snitt samt att du kan kolla vad det finns i väggen utan att kapa av allt. Såvida ingenting går direkt där fönstret ska sitta så kapar du upp andra sidan och kapar av av befintliga regeln och fäller in reglar längst alla sidor så du har något att fästa foder i.
Tack för svaren! Det slutade med att jag tog ner väggen och reglade upp igen.
Klicka här för att svara