17 230 läst ·
24 svar
17k läst
24 svar
Drevmån fönster och dörrar, liten eller obefintlig
He he....ja, är det standardmått på fönstren är det "case closed". Är de måttbeställda kan man ju granska missuppfattningen närmare, så att säga.sune73 skrev:Det hela måste vara enkelt att avgöra vems felet är.
Urtag i fasad för fönster och dörrar följer normalt modulmått tex 14x13.
Fönstret är då 15-20mm mindre på alla sidor, alltså omkring 1360x1260mm.
Är nu utrymmet mellan fönster och stomme obefintligt borde detta vara enkelt att avgöra vad som är fel.
I min värld är det också enkelt att avgöra. Så jag förstår inte varför en leverantör vill hävda motsatsen.
Som sblixten sa så hade man börjat med ett tomt papper ... Vad är då ett nybygge om inte ett tomt papper?
Tack alla för att ni tar er tid att komma med inlägg.
Som sblixten sa så hade man börjat med ett tomt papper ... Vad är då ett nybygge om inte ett tomt papper?
Tack alla för att ni tar er tid att komma med inlägg.
Jo, om en partiöppning anger t ex 13x10 så beställs ett 13x10 fönster dvs att hänsyn för drevmån är tagen. Ett standardfönster, helt enkelt. Men om en öppning anger t ex måttet 1370x1080 så måsta man måttbeställa fönstret och själv räkna av drevmånen efter eget tycke och smak. Det är helt enkelt större chans för misstag i ett sådant läge.Wikingen skrev:
Det har man ju vart med om ett antal gånger på byggena.
Men du kör ju nybygge va? Då kör ni väl standardmått på fönster och dörrar?
Men om de är måttbeställlda och inte har standardmått så är ju frågan om man i beställningen missade att ta med drevmån? För ett måttbeställt fönster på säg 1250mm är ju karmens verkliga mått.
Alla fönster och dörrar är måttbeställda. Måtten givetvis angivna på ritning i mm. Öppningsmått på fasadritning angivet med extra 15 mm runt om om jag inte minns fel (är på jobbet nu).
Konstruktionen är dessutom att likna vid en timmerstomme så att sätta sågen i den och öppna upp medför inga följdverkningar förutom tid så klart.
Konstruktionen är dessutom att likna vid en timmerstomme så att sätta sågen i den och öppna upp medför inga följdverkningar förutom tid så klart.
Ja, då är det ju bara att fixa. Anger fönstertillverkaren att det ska var drevmån så ska det vara det. Punkt.
Har du dessutom helentreprenad så är det formellt sett ännu enklare för dig.
Har du dessutom helentreprenad så är det formellt sett ännu enklare för dig.
Ja, det där med måttbeställda fönster kan ge magsår. Vi hade stora måttbeställda trekantiga gavelfönster och jag tror att jag kontrollmätte och kontrollräknade minst fem gånger innan jag gav måtten till byggaren, och krävde sedan att få granska hans beställning till fönsterleverantören.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden