Vi uppgraderar badrummet lite (stor renovering kommer senare) och ville inte Inventera i dyra möbler. Vi köpte IKEAS Hemnes/Rättviken. Vi tycker den är rätt snygg och skippade deras kranar och köpte en Hansgrohe Talis.
Alla delarna fanns (har faktiskt aldrig saknat någon bit förut heller :p) och montering gick bra ändå tills slangen för bräddavloppet! Hur man än vänder på den så har den för kort del som man skjuter över rören till både bräddavloppet och avloppet. Den skjuter över ca 6 mm.

Har någon nåt tips eller kanske tom lösning? Slangklämma fungerar sådär men bara på nedre röret som är runt, det andra är ovalt. Vi är medvetna om Ikeas kvalité på dessa saker så vi får väl stå vårt kast!

Vit flexibel avloppsslang bredvid en stor skiftnyckel på blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mera våld - Tryck på ! :)
Slangen passar även faktiskt på den ovala delen, hur märkligt det än kan låta.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Jag fick aldrig det till att sitta 100 men så var det bara i grovtvättstugan i källarn där ev överfyllning rinner direkt ner på golvet o tvättstället används inte så ofta så orkade kanske inte försöka allt för mkt

Det är inte så att du missat att den är teleskopisk. D v s den går att dra ut så att den blir längre.

mexitegel skrev:
Mera våld - Tryck på ! :)
Slangen passar även faktiskt på den ovala delen, hur märkligt det än kan låta.
Jo den passar, man får ju klämma ihop den till en oval först. Titta på slangens ände. Där har den en midja och i och med att den är gjord av mjuk plast kan man inte pressa midjan över rörets ände. När man dessutom ska böja den och fästa i avloppet så sprätter den loss.

BerraBo skrev:
Det är inte så att du missat att den är teleskopisk. D v s den går att dra ut så att den blir längre.
Det har jag koll på men det underlättar inget för fastsättningen tyvärr.
Jag funderar på att ersätta den med en gummislang, var jag nu hittar en sådan i 20 mm innerdiameter?

Mera våld..
Midjan går över

tommib
Midjan går utmärkt att pressa över rörets ände, har själv gjort det på ett par köksbänkar från IKEA. Man får ta i lite bara.

Om totallängden inte räcker så har du monterat avloppsrören konstigt.

Jarlingar skrev:
Mera våld..
Midjan går över
Ok mer våld. Kanske ska värma den lite?

tommib skrev:
Midjan går utmärkt att pressa över rörets ände, har själv gjort det på ett par köksbänkar från IKEA. Man får ta i lite bara.

Om totallängden inte räcker så har du monterat avloppsrören konstigt.
Längden funkar utan bekymmer. Har i stort sätt bara böjt den så jag har mycket att dra ut om jag vill.

Satsuki
Har du provat att sätta lite diskmedel eller tvål på insidan av slangen eller på den delen du ska trä över?

• Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Går det trögt kan smörja med lite såpa tex.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Tack för stödet. Det funkade till slut. Jag monterade isär allt så jag kunde ta i och allt gled på plats :-)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ok. Fler funderingar. Varför sluter inte utloppet tät? Den svarta tärningen på bilden sitter centrerad men läcker lite lite ändå. I och med att avloppet är av plast vågar jag inte dra åt jättehårt.

Avlopp med vit plaströrskoppling och svart tätning under diskbänk, lätt läckage synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Du ska dra åt hårt. Har du kollat att du har den svarta packningen rättvänd? Den är multifunktionell om jag minns rätt och passar olika typer av avlopp genom att man har antingen räfflade eller släta sidan uppåt.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.