Hej

Jag har precist flyttat från Köpenhamn och flyttat ihop med min sambo ( på förhand ursäkta mitt dårliga dansk-svenska). Jag har altid drömt om at bygga om och renovera och möjligheten är äntligen här - hela 59 km i et landshövdingehus från 1943 :D

Jag forsöka at få det bästa ut av dom dyra Göteborg-kvadratmeter och önska at riva en vägg mellan kök och vardagsrum för at skapa en känsla av rumlighet. Vi har hyrd en byggfirma för at göra jobbet då vi kan var säkra at inte börja på det själva om väggan är bärande!

Dom har öppnat up det första lag av väggen och säger direkt at den är bärande och vill sätta bärande limtrräbjälk som forstärkning. Men men...jag har altid tvekat at den väg är bärande (har själv pluggat lite til bygnaddskonstruktör 10 år sän, men slutade). Jag drar därför till stadsbyggnadskontoret för at hitta originala ritningar från 1943 (och ombygningen i 1983 - sammenlägning av lägenheter) för at hitta svaret. Arkitektritningar av en byggnad med markerad vägg, planlösning och sektionsvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men måste erkänna at jag kanske inte är så kunnig efter bara 1 år pluggande som byggnadskonstruktör for 10 år sen, och behöver lite hjälp för at titta på ritningarna.
Om flertalet menar at väggen är bärande då vil jag låta handvärkarna sätta up bjälken, om många tror at den inte är bärande då vil jag betala en byggingeniör for at komma och bekräfta detta på papper.

På förhand tak för hjälpen, ser fram emot svar så jag kan lära lite om konstruktioner igen

Flera ritningar:
Visa bilaga Fasad 1942.pdf
Visa bilaga Konstruktion bja?lklag over ka?llare.pdf
Visa bilaga konstruktionsritning grundplan 1942.pdf
Visa bilaga PLan 1. va?gning 1942.pdf
Visa bilaga Plan 2. va?gning 1942.pdf
Visa bilaga Plan av ka?llare.pdf
Visa bilaga Plan av vinden 1942.pdf
Visa bilaga Plan och section 1983.pdf
Visa bilaga Planritning 1983.pdf

Mån

Redigerat:
Börja med att ta kontakt med föreningen, är den bärande så måste du med all säkerhet ha godkännande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.