T
Thomas_Blekinge: I matsalen skulle jag absolut lägga plankorna på tvären. Rummet blir allt för långt annars. De andra rummen är ju mindre avlånga till ytan. Men om du har mönster som är mindre riktningsutpräglade som holländskt förband eller också fiskbensmönster så blir detta mindre viktigt. Om du har estetiska idéer ska du fundera om du vill ha skarvarna utbredda slumpmässigt eller jämnt.
12 svar · 3,1k läst
·
H
Hammarfall: Felpost
0 svar · 1,0k läst
H
henkku: [citat] Precis vad jag tänkte också. Jag tror jag har bestämt mig för att det får bli en alu-list för ändamålet, det blir enklast för mig. Visst, eklist hade varit snyggare, men jag har svårt att hitta en tillräckligt tunn färdigsågad bit i byggvaruhusen som dessutom stämmer på bredden så den precis täcker glipan mellan golv och dörrtröskel. Jag skulle kunna såga till en
18 svar · 10,1k läst
·
T
thomasx: [citat] Nja, nu tänkte jag, eller snarare f91jsw, på fallet där det sitter en träskiva av något slag direkt bakom gipsskivan. Vi som snickrar åt oss själva gör ofta så just för att få en bra vägg att skruva i. Men det är nog rätt sällsynt i övrigt skulle jag tro. Det som förvånar mig lite nu är dock att du nämner betong. Har du betong i väggarna? I så fall är det ju lugnt,
19 svar · 3,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: Men det är i alla fall inte läge att klaga på kvaliteten. Man har köpt en Bruksbo cirkelsåg, får inte vänta sig Festool-kvalla då. Noterat för protokollets skull: Nu var det så haavard faktiskt skrev, "men eftersom råspont är tänkt till annat var det bara att se glad ut."
92 svar · 32,6k läst
·
P
PerOF: Nilssons trä i upplands bro kan vara värt en resa. Dom har det mesta. Där köpte jag kvartersågad gran en gång. Tror de har plywood också. Mvh, PerOF
3 svar · 13,4k läst
J
justusandersson: SBN 67 säger ingenting om öppna stötfogar vad jag kan se. Vad som däremot sägs i annan litteratur från den tiden, t.ex. handboken BYGG, är att fasadtegelmurar (med luftspalt) i områden med mycket slagregn, t.ex. västkusten och Skåne, måste ventileras så att regn som trängt igenom fasaden kan luftas bort. Användningen av öppna stötfogar varierar sannolikt därför över landet, men
8 svar · 5,0k läst
C
corre: Det finns en i Kristianstad som är mer renodlad metallskrot och tradefirma. http://www.metallporten.com/kontakt.htm
2 svar · 2,2k läst
F
f91jsw: Butyltejp är en klassisk dubbelhäftande tejp som används till åldersbeständig plast. Tyvärr är det dyrt som stryk.
8 svar · 5,9k läst
·
P
Petronella123: Vi tror att detta är original från 1904 för det var under tjärpapp lagret + riktigt gammal panel som satt med smidda spikar. Den röda fogen är stenhård och är penslad på alla sågade änd-bitar.Misstänker att faluröd pigment är inblandat eller något annat järn-baserat. Vi har sågat i innerväggar i huset och där finns det inget sådant.
2 svar · 2,1k läst
·
S
sepani: Tack, jag kör på det.
7 svar · 4,9k läst
R
Räknenisse: Verkligen papp? Förstår att det behövde fernissas och målas om det skulle klara att slitas som golv. Låter som ett utpräglat lågbudgetalternativ. Mycket få exempel bevarade gissar jag... Roligt att höra om i vart fall:)
6 svar · 2,5k läst
K
Kocket: Det är färgen som släppt ja. Provar att måla.
2 svar · 720 läst
·
O
oceanis: [citat] Absolut är den risken mycket stor för det är ju normalt den inre väggen som är upplag för takstolar och bjälklag så utgå inte ifrån att huset kan vara utan bakmuren eller träregelstommen, dvs den inre väggen, beroende på vilken konstruktion ditt hus har. Men det går ju att stämpa upp för att byta ut skadade delar i den inre väggen om det skulle behövas.
19 svar · 4,2k läst
B
bossespecial: Som det ser ut kommer du kapa de enda järnen som finns i plattans underkant vid trapphålets kant. Denna armering fungerar som plattans upplag vid hålkanten. Ett sätt kan vara att förstärka plattans underkant med kolfiber. Bör tilläggas att jag inte ser hela ritningen. Är plattan kontinuerlig över alla väggar samt att det finns överkantsarmering över samtliga så kan du ha turen att
2 svar · 3,9k läst
·
F
Forllin: Hej Novisfixaren! Tyvärr har jag inget svar men jag har egentligen samma problem som er. Så jag är också mycket intresserad att se vad denna tråd kan leda till. Uppdatera oss gärna med hur det går! Lycka till, Fallberg
2 svar · 2,0k läst
·
S
Simon Widholm: Nu var det ett tag sedan du skrev om dina funderingar. Hur har det gått? Har ni byggt takkupan än och hade er konstruktör några invändningar mot dina konstruktionsförslag? Snyggt gjorda skisser MVH // Simon
2 svar · 11,8k läst
·
Björn Melander
Björn Melander: Spikplugg bör undvikas i tak med tanke på hållfasthet vid brand. Använd istället betongskruv eller Spikes [bild] Om det är önskvärt med en ljudreduktion av mellanbjälklaget bör konstruktionen vila på väggarna som beskrivs ovan.
9 svar · 4,0k läst
·
fahlis
fahlis: [citat] Drygt 8 ton …
8 svar · 1,2k läst
P
pikapika: Någon som vet vad man använde under slutet av 60 talet för att fästa skalmuren (tegel) i trästomme (Hultsfredshus)? Var det stora spik och hålband?
0 svar · 825 läst
B
bossespecial: Om hustaket har en lutning på mindre än 15grader räknar man inte på att snön glider ner på den undre delen. Dock ska man räkna med att vinden kan skapa drivor mot den högre delen. Hur mycket isolering har du tänkt dig? I vanliga byggnader är det oftast isoleringskravet som bestämmer höjden på sekundärreglarna. En liten annan grej att ta med sig är att tänka på luftningen av taket
3 svar · 13,8k läst
·
M
Mag1c: Jag har nu diskuterat med kunniga snickare och kommer att dra ner plasten från väggarna, genom lösullen, ner till undervåningens plast. Fuktmässigt hade det fungerat OK att bara dra in plasten under spånskivorna, men det hade varit svårare att behålla undertryck i huset. Att dra fram plasten till trapphålet hade också fungerat map fukt och undertryck, men risken hade funnits att det
1 svar · 2,7k läst
C
Creekville: Hej! Idag hade vi brandinspektion där det upptäcktes att takstolen ligger an mot murstocken vilket ej är tillåtet... Så för att vi övehuvudtaget skall ha någon värme så måste detta åtgärdas. Frågan är bara hur man på lämpligaste sätt kan göra detta? Någon som vet och har något tips eller råd? Bifogar även en bild så ni ser vad jag menar... Mvh [bild]
0 svar · 2,8k läst
·
T
ToRy: Stiligt! Ut å prova nu då eller!? :wow:
30 svar · 12,7k läst
·
Fjojtmehmet
Fjojtmehmet: Kör med typ 20x2 plattjärn Du kan köpa några slamsor av lokal smidesfirma. Så tunna grejer bockar du enkelt i ett skruvstycke
3 svar · 4,5k läst
·
I
ItWasntMe: [citat] Jobbar du på storbygge och ackord, då görs det inte. Jobbar du professionellt mot privatperson och har hög nivå som snickare så använder alla bättringsfärg på spikhuvudena. Jag känner ingen som inte anävnder bättringsstift. Personligen använder jag tom akrylfog och fyller upp det lilla hålet om dyckertpistolen gick för djupt,
32 svar · 32,3k läst
·
S
snowjim: Har kommit fram till att det trotts allt inte är sten, vet dock inte vad det är för material. Skivan är iallafall limmad nu och enligt instruktioner så tar det 4-7 dagar för limmet att härda så på Söndag bör tvinnarna kunna tas bort.
8 svar · 5,1k läst
A
Anders Hägg: Har idag barskåp och en bokhylla framför den väggen men tänkte sälja dessa möbler och göra allt inbyggt i väggen.
1 svar · 1,4k läst
D
Daniel Bladh: Kör sticksåg! Handöverfräsen och sänksågen tar en halv evighet att rigga upp för det lilla, samt kommer damma ned hela lägenheten.
23 svar · 11,0k läst
·
J
Jonas Ottosson: man kan tycka de ja. men vinden e de ju bara isolering, o fackverkstakstolar. så den går ju inte inreda. o ja har ju samma ventuttag i garderoben o lilla toaletten, o där är taket inte lägre som i badrummet o tvättstugan
2 svar · 928 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.