Hej alla glada,
Jag och min fru har låtit tillverka ett smidesräcke till vår balkong.
Jag tycker att det ser krokigt ut, särskilt i den vänstra sektionen (se bilden).
Med krokigt menar jag att de horisontella plattjärnen inte är helt raka.
Smeden menar att detta är oundvikligt på grund av att materialet rör sig när
man svetsar i det. Likaväl, om jag tittar på andra balkongräcken på andra hus så
ser de helt raka och symmetriska ut.

Vad tycker du? Skall jag anmärka på detta?

Stort tack på förhand!

• Smidesräcke med märkbara ojämnheter i de horisontella plattjärnen, uppställt framför en trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom ser visserligen raka ut på bilden men svetsarn har rätt materialet drar ihop sig när man svetsar men sånt brukar man rikta efter svetsningen så det blir rakt och fint.

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag ser inte vad du menar, men tycker att små avvikelser ger karaktär och visar att det är hantverk.

• Gilla
Elektra och 7 till
  • Laddar…
Vänstra sektionen, översta horisontella plattjärnet.
Ser ut att säcka lite i mitten.

Visst kan det röra lite på sig då man svetsar men på ett balkongräcke ska man ha så pass kraftigt material så det inte ska spela in.

Lägg något rakt ovanpå så ser du hur mycket det diffar?

Spelar ingen roll om det är kraftigt material det drar sig i alla fall men sånt riktar man efter svetsningen.

Varför inte komplettera med en överliggare i trä?

Som ett exempel, något sånt här alltså:

Träöverliggare med synliga årsringar och rundad form för byggkonstruktion.
Skapa konto

• Träöverliggare med urfräst spår mot en suddig grå bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om det är krokigt får smeden fixa det. Vi beställde ett balkongräcke förra vintern också med lite klenare dimensioner och det är spikrakt. Så det går att få det helt rakt. Sen kan du ju reklamera skarvningen av bitarna. Det blir ruskigt fult att skruva ihop delarna med de plattjärnen de svetsat på.

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Att lägga en överliggare av trä ovanpå blir både klumpigt, fult och kräver en massa underhåll. Nödlösning som knappt kan kallas för nödlösning alls på den typen av räcke som TS har beställt.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi har övervägt överliggare av trä men kommer nog att behålla räcket som det är.

Hantverk! Svårt att se utifrån bilden men jag tror inte ni kommer störa er på det när det kommer på plats. Om man detaljstuderar saker och ting ,staket, tapet, lister eller vad det nu må vara, så är inte allting hundraprocentigt. Jag tycker det är viktigast att det ger ett bra helhetsintryck och inte är iögonfallande.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Ett par bilder till Svetsat metallstaket med dekorativa krön mot trävägg i dålig belysning.
Skapa konto

Hand pekar på en dekorativ spiral i ett metallstaket mot en suddig bakgrund.
Skapa konto

Beror antagligen på att ornamenten är ojämna vilket är rätt vanligt att de är.
Problemet är att räcket är galvaniserat vilket gör att det inte går att åtgärda speciellt bra i detta skede.

• Gilla
JSvenonius
  • Laddar…
Inte helt ovanligt att saker drar sig vid galvningen men en lång böj ska inte vara några problem att rikta lägg räcket på en träbit och häng på sidorna så kommer det bli rakt.

Ska gå loss med tumstocken. Galvningen må
vara smedens migrän...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.